- Hirdetés -

Válságállónak bizonyult az építőipar

|

- Hirdetés -

A piaci nehézségek és a kiszámíthatatlanság ellenére átlag feletti az építőipar válságállósága az Opten által bevezetett új mutató szerint. Míg átlagosan a vállalkozások 22,4 százaléka kapott átlag feletti válságálló minősítést, addig az építőipari ágazatban 26,4% ez az arány. Azonban hátradőlni nem szabad, a bizonytalan környezet, valamint a felszín alatt lappangó lánctartozás hatásaira fel kell készülni.

A válságállósági index a vállalkozások gazdasági visszaesés esetén tapasztalható stressztűrési képességét jellemzi. Az index egy iparágfüggetlen, általános mutató, amely azon pénzügyi és egyéb cégadatokat helyezi fókuszba, amelyek egy gazdasági visszaesés esetén kiemeltnek számítanak. A mutatónak három állása van, átlagnál gyengébb, átlagos és átlagnál erősebb stressztűrési képesség.

„Ágazati szinten a koronavírus miatt bevezetett korlátozások az építőipart kevésbé érintették, mint némely kritikus szektort, azonban így is igen komoly kihívásokkal kellett szembenézni. A Mapei Kft. is átlag feletti válságállósági minősítést kapott, azonban óriási erőfeszítésekbe került a termelés és a kereskedelmi működés folyamatos szinten tartása úgy, hogy közben meg kellett teremtsük a biztonságos egészségvédelmet szolgáló munkakörnyezetet” – mondta Nagy Lenke pénzügyi vezető.

További nyomást jelentett az állandó újratervezés a beszállítói és fuvarozói kapcsolatokkal, sok esetben azonnali döntéskényszer és új szolgáltatók, útvonalak felkutatása, bevonása, hogy a vállalásaikat a partnerek felé határidőre teljesíteni tudják. A szakember véleménye szerint a helyzet eredményes kezelésében a munkatársak megfeszített munkája mellett a vállalat pénzügyi politikája játszik kiemelt szerepet.

A Mapei Kft. pénzügyi politikájának alappillére, hogy pénzügyi kapcsolatait a szabályozott működés, a döntően megbízható pénzügyi fizetési morál, fegyelem jellemzi. Ez a pénzügyi fegyelem egyfajta szűrőként hatott a partnerállományra. Bár kezdetben sok partnert veszített a vállalat, mára éppen ez adja az átlagnál erősebb stressztűrési képességet.

Hasonló folyamatok játszódnak le az ágazatban, ami egyfajta konszolidációhoz vezethet. A szakemberhiány és a megfelelő kapacitással rendelkező vállalkozók hiánya megerősítette a régóta az ágazatban működő, megbízható és kiváló szakmaisággal dolgozó vállalkozások helyzetét. Ezek a vállalkozások hosszabb távra rendelkeznek szerződött munkákkal, a versenyeztetésben megerősödve pénzügyileg olyan kondíciókat tudnak elérni, ami 10–15 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt. Ők azok, akik az anyaggyártó és -beszállító által felajánlott előrefizetési kedvezményekkel tudnak élni, és szívesen is élnek vele, növelve ezzel cégük pénzügyi eredményességét.

Nagy Lenke szerint az építőiparban elsősorban a kis- és mikrovállalkozásokat érinthette mélyebben a válság. A kisebb foglalkoztatotti létszámú vállalkozásoknál jelentkezett a munkából kieső, megbetegedett vagy karanténba kényszerülő kollégák pótlásának problémája, és annak következménye a teljesítési határidőkre, ugyan a kisebb vállalkozásokat sújtotta az építőanyag-utánpótlás folyamatos biztosítása a projektekhez.

A stressztűrő képességet tovább rontja, hogy az alacsonyabb munkaszervezési és digitalizációs szervezeti működésből fakadó hátrányt még inkább felerősítette ez az időszak. De általánosságban rámutatott a fejlesztés, az informatikai eszközök használatának szükségességére a napi munkavégzésben, a munkaszervezés hatékonyságának javítására, cégmérettől függetlenül.

A Mapei Kft. korábban megkezdett digitalizációs fejlesztése az online számlázás terén a karanténidőszakban előnyt jelentett, a számlák gyors és megbízható kiküldésével, nyomon követhető átvételével, tovább csökkentve az áruhitel-biztosítási kockázatot. A helyzetet jól szemlélteti, hogy a közel tíz éve, 2012-ben indított online számlázás és számlaküldési rendszer a kezdetekben több partnernél ellenállásba ütközött, pontosan a szektorra jellemző alacsony digitalizációs kultúra és gyakorlat miatt. Azonban a 2020-ban bevezetett kormányzati korlátozó intézkedések és annak összes következménye kikényszerítették a változást. Mára 98 százalékos az elektronikus számlázás, számlaküldés aránya a Mapei Kft. teljes számlázásában.

Bár manapság ritkán hallani körbetartozásról, azonban a probléma a felszín alatt megbújva létezik. Ma még a vállalkozások egy részénél nem okoz működésbeli, finanszírozásbeli problémát, de felmérések szerint fokozatosan növekszik a lánctartozásba kerülő számlatartozások értéke. Romlott a megrendelők pénzügyi fizetési fegyelme, amit várhatóan tovább súlyosbítanak majd a dinamikusan növekvő anyag- és munkadíjak, és az esetenként fellépő anyagellátási hiányosságok. Nagy Lenke szerint ennek kezelésére fel kell készülniük az építőipari vállalkozásoknak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A médiaipart is elérik a kiberbiztonsági fenyegetések

A kiberbiztonsági vállalat új jelentése szerint a médiatartalom előállítását és terjesztését támogató, kulcsfontosságú szolgáltatók közel harmadát fenyegetik biztonsági kockázatok a nyilvánosan hozzáférhető felületeik sebezhetősége miatt.A médiaipar ökoszisztémája az egyik legösszetettebb, ami komoly kihívást jelent...

Megvan, mikor indul a TV2 legújabb realityje

Már csak néhány nap, és kezdetét veszi 8 vakmerő sztárpáros életének talán egyik legnagyobb közös kalandja, a Párharc! Küzdelem az idővel és a többi párral, óriási felismerések a saját határaikat illetően, olyan szituációk, amelyek...

Új korszakba lépett az e-kereskedelem

A Publicis Groupe Hungary CEO-ja, Sásdi Helga által társvezetett, a cseh, magyar és lengyel szakértői központokat egyesítő, 600 fős regionális Publicis Le Pont lengyelországi központja nemrégiben egyedülálló iparági vitát rendezett az e-kereskedelem jövőjéről. Az...

Magyar PR-szakember az ICCO felsővezetésében

A Magyar PR Szövetség 2016 óta tagja a Kommunikációs Tanácsadók Nemzetközi Szövetségének (ICCO), amely szeptember végén jelentette be tisztújítását. Az operatív bizottság (Executive Committee) tagjai közé először került magyar PR-szakember. Az ICCO tagság révén...

Indul a harc a budapesti albérletpiacon

Rekordmértékű 26 százalékra nyílt az árolló szeptemberben a keresleti és kínálati bérleti díjak között a budapesti albérletpiacon – derül ki a Rentingo.com legfrissebb albérletpiaci elemzéséből. Míg a bérbeadók átlagosan 4,5 százalékkal emelték a bérleti...

Még egészségesebbek lesznek a Lidl termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként elkötelezett az egészséges táplálkozás előmozdítása iránt, ezt mutatja 2019-ben tett vállalása is, mely szerint saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal csökkenti a hozzáadott só- és cukortartalmat. Az optimalizálási...

Pénztárcabarát választékkal újított a Kifli.hu

A webáruház új, egységesített menüpontot hozott létre azoknak a termékeknek, amik segíthetnek a spórolásban.Klekner Péter hírlevélben tájékoztatta a webáruház vásárlóit: "Örömmel jelentem be, hogy figyelembe véve a vásárlóinktól kapott visszajelzéseket, a piac és a...

A helyzetünk stabil

A csődmegállapodásban foglalt kötelezettségeinek több mint a felét már kifizette, tavaly a második félévben már 200 millió forintos forgalmat realizált az új tulajdonosi kör által működtetett, megújult Bónusz Brigád – mondta el Banga Györgyi....

Rengeteg programot kínál a Múzeumok Őszi Fesztiválja

A múzeumi fenntarthatóságot állítja a középpontba a 17. Múzeumok Őszi Fesztiválja, amely keddtől csaknem 40 fővárosi és 80 vidéki múzeum részvételével mintegy másfél hónapon át országszerte több mint 500 programot kínál a látogatóknak. A fesztivál...

Mégis összejöhet a nagy Twitter üzlet

Elon Musk mégis megvásárolná a Twitter közösségi médiavállalatot, az eredeti 44 milliárd doláros vételáron, ha az eladó eltekint a peres eljárástól. Az üzletember javaslatában feltételül szabta, hogy az üzlethez kapjon adósságfinanszírozást, valamint, hogy a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Online játékkal nyert díjat a Néprajzi Múzeum

A Keep calm! Türelemüvegek elnevezésű online játék a 20. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón különdíjban részesült. Az ICOM Magyarország Múzeumpedagógiai Különdíj a múzeumi szakma rangos kitüntetése. Az online játékban a felhasználó megismerkedhet a Néprajzi Múzeum gyűjteményében...

A médiaipart is elérik a kiberbiztonsági fenyegetések

A kiberbiztonsági vállalat új jelentése szerint a médiatartalom előállítását és terjesztését támogató, kulcsfontosságú szolgáltatók közel harmadát fenyegetik biztonsági kockázatok a nyilvánosan hozzáférhető felületeik sebezhetősége miatt.A médiaipar ökoszisztémája az egyik legösszetettebb, ami komoly kihívást jelent...

Megvan, mikor indul a TV2 legújabb realityje

Már csak néhány nap, és kezdetét veszi 8 vakmerő sztárpáros életének talán egyik legnagyobb közös kalandja, a Párharc! Küzdelem az idővel és a többi párral, óriási felismerések a saját határaikat illetően, olyan szituációk, amelyek...

Új korszakba lépett az e-kereskedelem

A Publicis Groupe Hungary CEO-ja, Sásdi Helga által társvezetett, a cseh, magyar és lengyel szakértői központokat egyesítő, 600 fős regionális Publicis Le Pont lengyelországi központja nemrégiben egyedülálló iparági vitát rendezett az e-kereskedelem jövőjéről. Az...

Magyar PR-szakember az ICCO felsővezetésében

A Magyar PR Szövetség 2016 óta tagja a Kommunikációs Tanácsadók Nemzetközi Szövetségének (ICCO), amely szeptember végén jelentette be tisztújítását. Az operatív bizottság (Executive Committee) tagjai közé először került magyar PR-szakember. Az ICCO tagság révén...
- Hirdetés -

Don't Miss

A helyzetünk stabil

A csődmegállapodásban foglalt kötelezettségeinek több mint a felét már kifizette, tavaly a második félévben már 200 millió forintos forgalmat realizált az új tulajdonosi kör által működtetett, megújult Bónusz Brigád – mondta el Banga Györgyi....

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldített az IKEA

Az IKEA Magyarország ma bejelentette, hogy 60,1 százalékkal csökkentette a termelésből származó élelmiszer-pazarlást, amivel 353 311 étkezésnek megfelelő ételmennyiséget spórolt meg és 607 tonna szén-dioxid kibocsátást került el az elmúlt négy évben.A világszerte megtermelt...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....