- Hirdetés -

Változás jöhet a mobil bankolásban

|

Az online vagy mobil bankolás ma a felhasználók többségének már az élet mindennapos részévé vált. Az viszont, hogy az ügyfelek akár teljes irányítást szerezhetnek saját pénzügyi információik felett, még a jövő zenéje. Azonban ez a jövő már nincs is olyan messze.

 

Az, hogy a pénzügyi irányelvek hatással lehetnek életünkre, nem sok átlag állampolgárban merül fel, pedig ettől függhet, hogy mennyi idő alatt érkezik meg egy utalásunk vagy mennyi lehet az elfogadható tranzakciós díj mértéke. Ezek az irányelvek, amelyeket a meglévő folyamatokat követve alakítanak ki, egyre szigorúbb szabályokat határoznak meg a bankok számára. Az első, lényeges változás volt 2009-ben, amikor a tranzakciós időt drasztikusan csökkentették, tehát az utalásokat a bankoknak sokkal gyorsabban kellett célhoz juttatniuk és kevesebb ideig tarthatták maguknál – nagy örömöt okozott a felhasználóknál és jelentős profitcsökkenést a bankoknál.

 

A PSD2, vagyis a Pénzügyi Irányelvek második generációja még ennél is nagyobb hatást vált majd ki, elsősorban az internetes bankoláson keresztül. Talán nem túlzás úgy fogalmazni, hogy forradalmasítani fogja a jelenleg ismert rendszereket. Hogy a nagyságrendeket érzékelhessük: a változás 1 milliárd ügyfél évi 112 milliárd tranzakcióját érinti (ezek a nem készpénzzel végrehajtott tranzakciók – ebből a kártyás fizetés megközelítőleg a fele, 53 milliárd évente), és ezek volumene a 2.600 milliárd eurót is meghaladhatja.

 

„A Roland Berger most megjelent tanulmánya előre vetíti a lakossági bankolás oly mértékű átalakulását, hogy az ügyfél-pénzintézet kapcsolat teljesen új alapokra kerül. A közeljövőben várható technikai és stratégiai újítások újradefiniálják a bankok és a fogyasztók kapcsolatát, ami a legjelentősebb változás az online számlák megjelenése óta.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

 

A változás lényege, hogy a PSD2, vagyis az új pénzügyi irányelvek az eddigieknél nagyobb fennhatóságot biztosítanak majd az ügyfeleleknek a pénzügyi adataikhoz és eszközrendszerükhöz. Mindezt pedig úgy érik el, hogy a bankokat kötelezik az új pénzügyi szolgáltatók beengedésére a rendszerbe, méghozzá többet is. (Ezek az úgynevezett TPP-k – Third Party Provider-ek, és úgy kell őket elképzelni, mint jelenleg pl. a Paypal, vagy a kártyaelfogadó rendszereknél a Mastercard vagy a Visa). Tehát ezek a szolgáltatók képesek lesznek hozzáférni a bankszámla adatokhoz – természetesen az ügyfél előzetes jóváhagyásával – és az ügyfél közvetlen engedélyével indíthatnak tranzakciókat. Az irányelv pedig megengedi, sőt kötelezi a már piacon lévő bankok, pénzügyi szolgáltatókat, hogy elérhetővé tegyék a szükséges hozzáférést.

 

 

Élesebb verseny elé néznek a bankok

 

„A bankoknak és az ügyfeleiknek csak úgy, mint a pénzügyi szolgáltatóknak a PSD2 rengeteg lehetőséget és kihívást tartogat” – mondta Schannen Frigyes. Ez ugyanis azt jelenti, hogy rengeteg új szereplő megjelenésére lehet számítani egy, már leosztottnak hitt piacon. A TPP-k dinamikus, személyre szabott pénzügyi menedzsment szolgáltatást tudnak majd nyújtani az ügyfél számára, hozzáférést biztosítva az összes, különböző pénzintézetnél vezetett bankszámlájához egy felületen keresztül, ami az online számlák óta a legjelentősebb fejlődés a kényelmi bankolás tekintetében.

 

A TPP-k felállításával viszont a bankoknak maguknak is hozzáférésük lesz azokhoz a fogyasztói információkhoz, amelyekhez megkapják az elemzési jogot, így jobban fel tudnak készülni a változó igényekre és hatékonyabbá tudják tenni marketingtevékenységüket.

 

Természetesen sok a kérdés és fenntartás az új szisztémával kapcsolatban. Schannen Frigyes elmondta: „Ha a jelenleg piacon lévő bankok nem ismerik fel és nem adaptálják az ebben rejlő lehetőséget, akkor lépéshátrányba kerülnek azokkal szemben, akik megfelelő mennyiségű információval fognak rendelkezni ügyfeleikről – valószínűleg ez lesz a jövő banki kapcsolatainak alapja.”

 

„Az új irányhoz természetesen megbízható szoftverek és megfelelő hitelesítési és adatvédelmi megoldások szükségesek. A rendszer átlátható és egyszerű, ugyanakkor a harmadik félnek történő adatszolgáltatás csak elfogadott biztonsági garanciák mellett elképzelhető.” – jegyezte meg Schannen Frigyes.

 

Az bizonyos, hogy a TPP-ktől kapott információ alapján a pénzintézetek kockázatelemzési és marketingtevékenysége sokkal hatékonyabbá válhatna, és naprakészebb, megbízhatóbb információt kaphatnának ügyfeleik pénzügyi helyzetéről. Egy ilyen radikális változás természetesen még sok kérdést felvet, de egy különleges, új korszak kezdetét is jelentheti az ügyfelek számára.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Keveset költenek digitalizációra a hazai kkv-k

Visszafogottság jellemzi a magyar kkv szektort, ha a digitalizációról van szó. A jelenlegi turbulens gazdasági környezetben sokan inkább a kivárásra játszanak, hátha javulnak a gazdasági mutatók. Noha a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves...

Már a mozikban a magyar Eufória

Két fiatal szerhasználó felépülésének első 1,5 évét követi nyomon a hazai mozikban december 5-től látható új magyar dokumentumfilm, a Nemzeti Filmintézet támogatásával elkészült Mélypont érzés. Miklós Ádám rendező és Száki Adrián producer úgy nyúltak...

A sarki fény is beköltözik a Nyugati téri Mekibe

A látogatók egy varázslatos utazás részesei lehetnek, ahol a rénszarvasszánon utazó Mikulás, angyalkák, mézeskalácsfigurák és karácsonyi fényárban úszó házikók mellett a misztikus és látványos sarki fény is megjelenik.A McDonald’s Nyugati téri egységének egyedi attrakciója,...

Fenntartható magyar márkákat díjaztak

Fenntarthatóságért és környezetvédelemért tett kimagasló erőfeszítésekért díjaztak vállalatokat, kiemelkedő márkákat és személyiségeket december 3-án a GREEN BRANDS regionális Gálán Bécsben, a gyönyörű Niederösterreich Palais-ban, ahol számos magyar márka is elismerésben részesült. Itt derült ki...

Ilyen ajándékokra vágynak a fiatalok

Bár a legújabb AirPodsra vagy egy dizájner táskára sem mondanak nemet, a Mastercard felmérése szerint a Z generáció számára ezek az ajándékok inkább eszközök, amelyek segítségével elérhetik azt, amire igazán vágynak: az életre szóló...

Agymanók-rajongóknak kötelező: új sorozat indul

Az „Agymanók” világában játszódó az „Álom Stúdió” (Dream Productions) 2024. december 11-én, a „Nyerni vagy Veszíteni” (Win or Lose) saját gyártású sorozat 2025. február 19-én érkezik a platformra.Majdnem 40 évvel az indulása után két...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...