- Hirdetés -

Változások a képernyő mögött

|

- Hirdetés -

A műsorterjesztési piac több nagy szereplőjénél is tulajdonosváltás zajlik, vagy zajlott a közelmúltban, amiből leginkább a Telekom profitált – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. A magyar nyelvű tévécsatornák száma az idén tovább nőtt, és az RTL Klub, valamint a TV2 is árat emel.

Az ügyfelek döntő többségének valószínűleg sejtése sincs róla, de éppen hatalmas átrendeződések zajlanak a hazai műsorterjesztési piacon. Három nagy piaci szereplőinél ugyanis szinte egyszerre került vagy kerül sor tulajdonosi átrendeződésre. Ennek az első látványosabb jelei 2020-ban lesznek láthatók, hiszen eltűnik az egyik ismert márkanév. Miután a Vodafone megvásárolta a Liberty Globaltól a UPC hazai vezetékes szolgáltatását, jövő áprilistól már nem használják a UPC elnevezést.

A műholdas UPC Direct esetén is várható névváltás, de ennek a pontos időpontja még nem ismert. A műholdas szolgáltató dupla tulajdonosváltáson esett át. Első körben a luxemburgi székhelyű, de cseh hátterű M7 Group vásárolta fel a Libertytől a céget, majd ez a közelmúltban a francia Canal+ Grouphoz került. Még a tulajdonosváltás előtt azt lehetett hallani, hogy a UPC Direct márkanevet Skylinkre vagy FocusSatra cserélik, most viszont az sem elképzelhetetlen, hogy a Canal+ nevet veszi majd fel a szolgáltató, hiszen Lengyelországban már régóta ezt használják.

Elhúzódó vizsgálat

Az emlegetett Invitel felvásárlása már több mint egy éve a levegőben lóg. Tavaly a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előbb rábólintott arra, hogy a Digi megszerezhesse az Invitel lakossági üzletágát, majd tavaly novemberben ezt visszavonták és új vizsgálatot kezdtek. A két cég fúzióját nem állították le, egy felügyeleti biztos mellett zajlik, de amíg nincs meg a GVH jóváhagyása, addig semmi nem tekinthető véglegesnek.

Megúszott büntetés

A bizonytalanság egy cégnek sem tesz jót, és ez a piaci erőviszonyokban is meglátszik. Az NMHH adatai szerint az elmúlt egy évben a fentiekből kimaradó Telekom tudta növelni a piaci részesedését a műsorterjesztési piacon. Nem is kevéssel, 27,2 százalékról egy év alatt 29,3-ra nőttek. A Digi Csoport részesedése 30,4 százalékról kerek 30-ra csökkent, így már csak minimális az előnyük a Telekom előtt. A UPC részesedése pedig 25,9 százalékról 25,4-re változott, de a Tarr kivételével minden más szereplő piacot vesztett. Mindeközben a teljes televíziós előfizetési piac ha kismértékben is, de nőtt. Az idén nyáron az NMHH szerint 3,58 millió háztartásban fizettek elő valamilyen tévés szolgáltatásra, ez 15 ezres bővülés 2018 júliusához képest. A Telekom növekedésében a konkurenseinél lévő bizonytalanság mellett szerepet játszhatott, hogy a 2017-ben indított Flip nevű szolgáltatásukkal ügyesen mozdultak rá az árérzékenyebb vevőkörre. A társaságnál nem árulták el, hogy mennyi előfi zetője van a Flipnek, de szerintük ez a szolgáltatás nem a saját ügyfélállományukat kannibalizálja. A GVH a Flip kapcsán is vizsgálódott, ugyanis a szolgáltatást a Telekom hálózatán belül csak ott tették elérhetővé, ahol erős volt a piaci verseny. A cég kötelezettséget vállalt, hogy 406 településen új, kedvező árú triple-play csomagot vezet be. A GVH ezt elfogadta és nem szabott ki büntetést.

Árat emel az RTL Klub és a TV2

A nyáron új általános szerződési feltételeket (ászf) léptetett életbe az M-RTL Zrt. az RTL Klubra vonatkozóan. A csatorna árát előfizetőnként és havonta 318 forintban határozták meg. Ez listaár, amit hároméves szerződéssel és early bird kedvezménnyel 181 forintra lehet leszorítani. Ez az ár az első évben érvényes, majd a másodikban 184, a harmadikban 188 forintra emelkedik a havi díj.

A korábbi megállapodásokat 150 forintos áron kötötték, azaz ez bő 20 százalékos emelést jelent. Ezt az inflációval és a műsorgyártás, valamint a műsorvásárlás megnövekedett költéseivel indokolták. Ezzel párhuzamosan pedig az RTL Most! prémium változatát az RTL Most+-t is bevezetik a piacra, amiért nem közvetlenül a fogyasztóktól, hanem a műsorterjesztőktől kérnek pénzt. Bár új ászf-et még nem publikáltak, a TV2 sajtóosztálya a megkeresésünkre megerősítette, hogy ők is árat emelnek. Erről a lépésről már tájékoztatták a műsorterjesztő partnereiket, akikkel folynak is az ezzel kapcsolatos tárgyalásaik.

Növekvő csatornaszám

A forrongó műsorterjesztési területhez képest a televíziók piaca szinte a béke szigetének tűnik. A TV2 Csoport csatornaoffenzívájának lecsengésével mintha kicsit beálltak volna az erőviszonyok. Ugyanakkor az idén még így is nőtt a magyar nyelven elérhető tévéadók köre. Az év eddigi részében három csatorna húzta le a rolót.

A YouTube-csatornából kinőtt tematikus romatelevízió, a Dikh TV már a Digi, a MinDig Tv Extra és a Telekom kínálatában is elérhető. Az év legelején indult el az ATV Spirit, majd két TV2-s csatorna, a Jocky Tv és a Moziverzum, valamint tavasszal a Viacom egy új gyerekadót, a Nicktoonst is bevezette a piacra. Így a három megszűnésre öt új indulása jutott. S jöhetnek továbbiak is, hiszen például az SPI egy török drámacsatorna, a TDC hazai változatának elindításáról tárgyal a kábelszolgáltatókkal.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Továbbra is kelendőek a luxusingatlanok

Változatlan érdeklődés övezi az ingatlanpiaci kínálat legdrágább otthonait. Egyre nő a valódi luxus iránti igény, amelyet a fővárosi újépítésű, prémium minőségű házak és lakások, penthouse-ok terén egyre nehezebben szolgál ki a piac. Zömében 200...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Üzleti előnyt is jelenthet az Apple csodaszemüvege

Közel négy hónapja mutatkozott be az Apple Vision Pro, és egyelőre nincs új hír a fejlesztés háza tájáról az akkor megismert paramétereken túl. A kiterjesztett és a virtuális valóság szemünk előtt való keverésére képes,...

A biztosításon is spórolnak a vállalatok

Az MNB által közzétett legfrissebb biztosítói adatsor szerint az első félév végére 186 800 vállalati vagyonbiztosítást kezeltek a hazai biztosítók, 0,6 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A kapcsolódó féléves díjbevétel összege 64 milliárd...

Kiderült, milyen autókat kedvelnek a magyarok

A különböző karosszériatípusok eltérő igényekhez készülnek. Egyes sofőrök a kis ferdehátúakat választják, mások a tágasabb változatokat, például kombikat vagy városi terepjárókat részesítik előnyben. A carVertical autóipari adatszolgáltató magyarországi kutatása alapján elmondható, hogy a magyarok...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

Rangos elismeréseket kapott a FERLING

A közelmúltban látott napvilágot két olyan toplista, amelyen a pécsi székhelyű PR-ügynökség, a FERLING Kft. vezetői is elismerésben részesültek. A FERLING alapítója és egyben ügyvezető igazgatója, Ferling József is szerepel hazánk legelismertebb PR- és...

Kiderült: jelszavak nélkül biztonságosabb a kibertér

A biztonsági szakértők évtizedek óta jövendölik a „jelszómentes jövőt”, amely a jelek szerint már valóban a küszöbön áll. A FIDO 2 szabvány terjedésével ugyanis hamarosan tényleg búcsút inthetünk végre a jelszavaknak. A jól ismert...

Új műsor érkezik októberben a Spíler TV-re

Az őszi szezonban új műsor és új képernyősök is érkeznek a Spíler TV-re. A TV2 sportcsatornájának műsorvezetői csapatához csatlakozik Gelencsér Tímea, Szedmák Zita és Lissák Laura, október elsején pedig rajtol a Sunday Stadium. (kiemelt...

Márkamenedzserek toplistájával jön a Business Lounge

A Business Lounge szeptember 27-i adásában Vaszary Ádámmal, a Signature40 lista társalapítójával lesz beszélgetés a rangsor hátteréről, arról, hogy honnan jött az ötlet, és miért érezték úgy, hogy szükség van még egy listára. (kiemelt...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre több támadás éri a sporteseményeket

A sport– és szórakoztató rendezvények gördülékenyebb és kényelmesebb lebonyolításához egyre több digitális szolgáltatást vesznek igénybe a helyszínt biztosító intézmények és a szervezők. Emiatt megnőtt a háttérinfrastruktúrák sérülékenysége, kedvező célpontot kínálva a kiberbűnözőknek. A Cyber...

Továbbra is kelendőek a luxusingatlanok

Változatlan érdeklődés övezi az ingatlanpiaci kínálat legdrágább otthonait. Egyre nő a valódi luxus iránti igény, amelyet a fővárosi újépítésű, prémium minőségű házak és lakások, penthouse-ok terén egyre nehezebben szolgál ki a piac. Zömében 200...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Üzleti előnyt is jelenthet az Apple csodaszemüvege

Közel négy hónapja mutatkozott be az Apple Vision Pro, és egyelőre nincs új hír a fejlesztés háza tájáról az akkor megismert paramétereken túl. A kiterjesztett és a virtuális valóság szemünk előtt való keverésére képes,...

A biztosításon is spórolnak a vállalatok

Az MNB által közzétett legfrissebb biztosítói adatsor szerint az első félév végére 186 800 vállalati vagyonbiztosítást kezeltek a hazai biztosítók, 0,6 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A kapcsolódó féléves díjbevétel összege 64 milliárd...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

Kétmillió fának keresnek helyet

1 fő - 1 fa! – négy éve ezzel az üzenettel indult a 10 millió Fa közösség, mely azóta több százezer fát és cserjét ültetett és tartott életben. Az alapítványt is létrehozó 10 millió...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....