- Hirdetés -

Változások a képernyő mögött

|

- Hirdetés -

A műsorterjesztési piac több nagy szereplőjénél is tulajdonosváltás zajlik, vagy zajlott a közelmúltban, amiből leginkább a Telekom profitált – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. A magyar nyelvű tévécsatornák száma az idén tovább nőtt, és az RTL Klub, valamint a TV2 is árat emel.

Az ügyfelek döntő többségének valószínűleg sejtése sincs róla, de éppen hatalmas átrendeződések zajlanak a hazai műsorterjesztési piacon. Három nagy piaci szereplőinél ugyanis szinte egyszerre került vagy kerül sor tulajdonosi átrendeződésre. Ennek az első látványosabb jelei 2020-ban lesznek láthatók, hiszen eltűnik az egyik ismert márkanév. Miután a Vodafone megvásárolta a Liberty Globaltól a UPC hazai vezetékes szolgáltatását, jövő áprilistól már nem használják a UPC elnevezést.

A műholdas UPC Direct esetén is várható névváltás, de ennek a pontos időpontja még nem ismert. A műholdas szolgáltató dupla tulajdonosváltáson esett át. Első körben a luxemburgi székhelyű, de cseh hátterű M7 Group vásárolta fel a Libertytől a céget, majd ez a közelmúltban a francia Canal+ Grouphoz került. Még a tulajdonosváltás előtt azt lehetett hallani, hogy a UPC Direct márkanevet Skylinkre vagy FocusSatra cserélik, most viszont az sem elképzelhetetlen, hogy a Canal+ nevet veszi majd fel a szolgáltató, hiszen Lengyelországban már régóta ezt használják.

Elhúzódó vizsgálat

Az emlegetett Invitel felvásárlása már több mint egy éve a levegőben lóg. Tavaly a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előbb rábólintott arra, hogy a Digi megszerezhesse az Invitel lakossági üzletágát, majd tavaly novemberben ezt visszavonták és új vizsgálatot kezdtek. A két cég fúzióját nem állították le, egy felügyeleti biztos mellett zajlik, de amíg nincs meg a GVH jóváhagyása, addig semmi nem tekinthető véglegesnek.

Megúszott büntetés

A bizonytalanság egy cégnek sem tesz jót, és ez a piaci erőviszonyokban is meglátszik. Az NMHH adatai szerint az elmúlt egy évben a fentiekből kimaradó Telekom tudta növelni a piaci részesedését a műsorterjesztési piacon. Nem is kevéssel, 27,2 százalékról egy év alatt 29,3-ra nőttek. A Digi Csoport részesedése 30,4 százalékról kerek 30-ra csökkent, így már csak minimális az előnyük a Telekom előtt. A UPC részesedése pedig 25,9 százalékról 25,4-re változott, de a Tarr kivételével minden más szereplő piacot vesztett. Mindeközben a teljes televíziós előfizetési piac ha kismértékben is, de nőtt. Az idén nyáron az NMHH szerint 3,58 millió háztartásban fizettek elő valamilyen tévés szolgáltatásra, ez 15 ezres bővülés 2018 júliusához képest. A Telekom növekedésében a konkurenseinél lévő bizonytalanság mellett szerepet játszhatott, hogy a 2017-ben indított Flip nevű szolgáltatásukkal ügyesen mozdultak rá az árérzékenyebb vevőkörre. A társaságnál nem árulták el, hogy mennyi előfi zetője van a Flipnek, de szerintük ez a szolgáltatás nem a saját ügyfélállományukat kannibalizálja. A GVH a Flip kapcsán is vizsgálódott, ugyanis a szolgáltatást a Telekom hálózatán belül csak ott tették elérhetővé, ahol erős volt a piaci verseny. A cég kötelezettséget vállalt, hogy 406 településen új, kedvező árú triple-play csomagot vezet be. A GVH ezt elfogadta és nem szabott ki büntetést.

Árat emel az RTL Klub és a TV2

A nyáron új általános szerződési feltételeket (ászf) léptetett életbe az M-RTL Zrt. az RTL Klubra vonatkozóan. A csatorna árát előfizetőnként és havonta 318 forintban határozták meg. Ez listaár, amit hároméves szerződéssel és early bird kedvezménnyel 181 forintra lehet leszorítani. Ez az ár az első évben érvényes, majd a másodikban 184, a harmadikban 188 forintra emelkedik a havi díj.

A korábbi megállapodásokat 150 forintos áron kötötték, azaz ez bő 20 százalékos emelést jelent. Ezt az inflációval és a műsorgyártás, valamint a műsorvásárlás megnövekedett költéseivel indokolták. Ezzel párhuzamosan pedig az RTL Most! prémium változatát az RTL Most+-t is bevezetik a piacra, amiért nem közvetlenül a fogyasztóktól, hanem a műsorterjesztőktől kérnek pénzt. Bár új ászf-et még nem publikáltak, a TV2 sajtóosztálya a megkeresésünkre megerősítette, hogy ők is árat emelnek. Erről a lépésről már tájékoztatták a műsorterjesztő partnereiket, akikkel folynak is az ezzel kapcsolatos tárgyalásaik.

Növekvő csatornaszám

A forrongó műsorterjesztési területhez képest a televíziók piaca szinte a béke szigetének tűnik. A TV2 Csoport csatornaoffenzívájának lecsengésével mintha kicsit beálltak volna az erőviszonyok. Ugyanakkor az idén még így is nőtt a magyar nyelven elérhető tévéadók köre. Az év eddigi részében három csatorna húzta le a rolót.

A YouTube-csatornából kinőtt tematikus romatelevízió, a Dikh TV már a Digi, a MinDig Tv Extra és a Telekom kínálatában is elérhető. Az év legelején indult el az ATV Spirit, majd két TV2-s csatorna, a Jocky Tv és a Moziverzum, valamint tavasszal a Viacom egy új gyerekadót, a Nicktoonst is bevezette a piacra. Így a három megszűnésre öt új indulása jutott. S jöhetnek továbbiak is, hiszen például az SPI egy török drámacsatorna, a TDC hazai változatának elindításáról tárgyal a kábelszolgáltatókkal.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...

Kiderült, mennyi energiát takarítanak meg a cégek

A GKI Gazdaságkutató Zrt. megvizsgálta, hogy a vállalkozások hajtottak-e végre energiamegtakarító beruházásokat az utóbbi 3 évben, s ezzel mekkora energia megtakarítást értek el. A felmérés 2022 májusában készült, 964 vállalkozás válaszai alapján, amelyek 5...

Beindult a menekülés az ingatlanpiacon

Éles váltás körvonalazódik a hazai ingatlanpiacon azt követően, hogy a kormány módosított a rezsicsökkentés szabályain, ugyanis nem tudják az emberek, hogyan alakul a rezsiköltség a jövőben, erről beszélt Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa....

Streaming tartalmakkal dobnák fel a Walmart+-t

A világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánca, a Walmart több médiacéggel is egyeztetéseket folytat a Walmart+ szolgáltatás streaming tartalmakkal történő kibővítéséről. A The New York Times információi szerint a Paramount, a Disney és az NBCUniversalt birtokló...

Óvatosabban akciózhatnak idén a webshopok

Az erős piaci verseny a legtöbb esetben késlelteti az online kereskedelemben értékesített termékek áremelkedését az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál elemzése szerint. A szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy idén jóval óvatosabbak lehetnek az akcióknál...

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

Okoseszközök védhetik meg a házunkat

A legtöbb magyar család augusztusban vág neki az akár többhetes nyári vakációnak, gyakran felügyelet nélkül hagyva a házat. Nem csoda hát, hogy ebben az időszakban aktívak a besurranó tolvajok is. Szerencsére az okoseszközöknek hála...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Előnyben a fenntartható szálláshelyek

A személyre szabhatóság és a fenntarthatóság is megjelenik a legfontosabb döntési szempontok között a magyaroknál a szállás kiválasztása során – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A legtöbben energiatakarékos izzók, illetve napelemek telepítésével...

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....