- Hirdetés -

Változások a képernyő mögött

|

- Hirdetés -

A műsorterjesztési piac több nagy szereplőjénél is tulajdonosváltás zajlik, vagy zajlott a közelmúltban, amiből leginkább a Telekom profitált – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. A magyar nyelvű tévécsatornák száma az idén tovább nőtt, és az RTL Klub, valamint a TV2 is árat emel.

Az ügyfelek döntő többségének valószínűleg sejtése sincs róla, de éppen hatalmas átrendeződések zajlanak a hazai műsorterjesztési piacon. Három nagy piaci szereplőinél ugyanis szinte egyszerre került vagy kerül sor tulajdonosi átrendeződésre. Ennek az első látványosabb jelei 2020-ban lesznek láthatók, hiszen eltűnik az egyik ismert márkanév. Miután a Vodafone megvásárolta a Liberty Globaltól a UPC hazai vezetékes szolgáltatását, jövő áprilistól már nem használják a UPC elnevezést.

A műholdas UPC Direct esetén is várható névváltás, de ennek a pontos időpontja még nem ismert. A műholdas szolgáltató dupla tulajdonosváltáson esett át. Első körben a luxemburgi székhelyű, de cseh hátterű M7 Group vásárolta fel a Libertytől a céget, majd ez a közelmúltban a francia Canal+ Grouphoz került. Még a tulajdonosváltás előtt azt lehetett hallani, hogy a UPC Direct márkanevet Skylinkre vagy FocusSatra cserélik, most viszont az sem elképzelhetetlen, hogy a Canal+ nevet veszi majd fel a szolgáltató, hiszen Lengyelországban már régóta ezt használják.

Elhúzódó vizsgálat

Az emlegetett Invitel felvásárlása már több mint egy éve a levegőben lóg. Tavaly a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előbb rábólintott arra, hogy a Digi megszerezhesse az Invitel lakossági üzletágát, majd tavaly novemberben ezt visszavonták és új vizsgálatot kezdtek. A két cég fúzióját nem állították le, egy felügyeleti biztos mellett zajlik, de amíg nincs meg a GVH jóváhagyása, addig semmi nem tekinthető véglegesnek.

Megúszott büntetés

A bizonytalanság egy cégnek sem tesz jót, és ez a piaci erőviszonyokban is meglátszik. Az NMHH adatai szerint az elmúlt egy évben a fentiekből kimaradó Telekom tudta növelni a piaci részesedését a műsorterjesztési piacon. Nem is kevéssel, 27,2 százalékról egy év alatt 29,3-ra nőttek. A Digi Csoport részesedése 30,4 százalékról kerek 30-ra csökkent, így már csak minimális az előnyük a Telekom előtt. A UPC részesedése pedig 25,9 százalékról 25,4-re változott, de a Tarr kivételével minden más szereplő piacot vesztett. Mindeközben a teljes televíziós előfizetési piac ha kismértékben is, de nőtt. Az idén nyáron az NMHH szerint 3,58 millió háztartásban fizettek elő valamilyen tévés szolgáltatásra, ez 15 ezres bővülés 2018 júliusához képest. A Telekom növekedésében a konkurenseinél lévő bizonytalanság mellett szerepet játszhatott, hogy a 2017-ben indított Flip nevű szolgáltatásukkal ügyesen mozdultak rá az árérzékenyebb vevőkörre. A társaságnál nem árulták el, hogy mennyi előfi zetője van a Flipnek, de szerintük ez a szolgáltatás nem a saját ügyfélállományukat kannibalizálja. A GVH a Flip kapcsán is vizsgálódott, ugyanis a szolgáltatást a Telekom hálózatán belül csak ott tették elérhetővé, ahol erős volt a piaci verseny. A cég kötelezettséget vállalt, hogy 406 településen új, kedvező árú triple-play csomagot vezet be. A GVH ezt elfogadta és nem szabott ki büntetést.

Árat emel az RTL Klub és a TV2

A nyáron új általános szerződési feltételeket (ászf) léptetett életbe az M-RTL Zrt. az RTL Klubra vonatkozóan. A csatorna árát előfizetőnként és havonta 318 forintban határozták meg. Ez listaár, amit hároméves szerződéssel és early bird kedvezménnyel 181 forintra lehet leszorítani. Ez az ár az első évben érvényes, majd a másodikban 184, a harmadikban 188 forintra emelkedik a havi díj.

A korábbi megállapodásokat 150 forintos áron kötötték, azaz ez bő 20 százalékos emelést jelent. Ezt az inflációval és a műsorgyártás, valamint a műsorvásárlás megnövekedett költéseivel indokolták. Ezzel párhuzamosan pedig az RTL Most! prémium változatát az RTL Most+-t is bevezetik a piacra, amiért nem közvetlenül a fogyasztóktól, hanem a műsorterjesztőktől kérnek pénzt. Bár új ászf-et még nem publikáltak, a TV2 sajtóosztálya a megkeresésünkre megerősítette, hogy ők is árat emelnek. Erről a lépésről már tájékoztatták a műsorterjesztő partnereiket, akikkel folynak is az ezzel kapcsolatos tárgyalásaik.

Növekvő csatornaszám

A forrongó műsorterjesztési területhez képest a televíziók piaca szinte a béke szigetének tűnik. A TV2 Csoport csatornaoffenzívájának lecsengésével mintha kicsit beálltak volna az erőviszonyok. Ugyanakkor az idén még így is nőtt a magyar nyelven elérhető tévéadók köre. Az év eddigi részében három csatorna húzta le a rolót.

A YouTube-csatornából kinőtt tematikus romatelevízió, a Dikh TV már a Digi, a MinDig Tv Extra és a Telekom kínálatában is elérhető. Az év legelején indult el az ATV Spirit, majd két TV2-s csatorna, a Jocky Tv és a Moziverzum, valamint tavasszal a Viacom egy új gyerekadót, a Nicktoonst is bevezette a piacra. Így a három megszűnésre öt új indulása jutott. S jöhetnek továbbiak is, hiszen például az SPI egy török drámacsatorna, a TDC hazai változatának elindításáról tárgyal a kábelszolgáltatókkal.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA