- Hirdetés -

Változó jogszabályok

|

- Hirdetés -

Az év vége és az újév több területen is változást hoz a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) eljárásaiban és szabályozási tevékenységében. Többek között változnak a filmek art besorolásának és a rádióberendezések forgalmazásának szabályai, és szigorodnak a feltöltős SIM-kártyákra vonatkozó előírások.

 

De a változások érintik a szolgáltatók adminisztratív terheit is, amelyek csökkennek, illetve módosul a helyi és körzeti televíziók műsorszórási jogosultsága, valamint könnyebb lesz az elektronikus hírközlő hálózatok elhelyezése – derül ki az NMHH közleményéből.

 

Az NMHH-hoz kerül a filmek art besorolásának feladata

 

A filmtörvény szerint január 1-jétől egyszerűbb és gyorsabb lesz a filmalkotások art besorolását végző eljárás. Az eddig az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) által lefolytatott szakhatósági eljárás megszűnik, a filmalkotások art minősítésére az NMHH által működtetett új Art Bizottság közvetlenül tesz javaslatot az NMHH Nemzeti Filmirodájának eljárásában.

 

Az NMHH Nemzeti Filmirodája kérelemre az Art Bizottság javaslata alapján art minősítést ad minden olyan forgalomba kerülő filmnek, amely művészi értékével hozzájárul a magyar, az európai és az egyetemes audiovizuális kultúra fejlődéséhez, vagy amelyet a bizottság oktatási vagy kulturális szempontból jelentősnek, magas művészi színvonalúnak ítél. A hatóság kérelemre továbbra is külön vizsgálat nélkül megadja az art minősítést annak a filmnek, amely megkapta legalább egy nemzetközileg elismert, az NMHH által évente közzétett jegyzékben meghatározott fesztivál díját. A hattagú bizottság tagjait a filmiroda vezetőjének javaslatára az NMHH elnöke nevezi ki három évre, a tagok közül egy főt a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, míg egy – a filmművészet területén tapasztalat – tagot az EMMI minisztere delegál.

 

Három évvel meghosszabbította a törvény a helyi és körzeti digitális televíziók jogosultságait

 

A digitális átállás szabályairól szóló törvény 2016. december 27-én életbe lépett módosítása lehetőséget ad a helyi és körzeti televízióknak, hogy az eddigi, ideiglenes jogosultságuk lejárta, 2017. december 31-e helyett az öt digitális országos médiaszolgáltató digitális műsorszórási jogosultságainak időtartamáig, azaz 2020. szeptember 5-éig működhessenek tovább.

 

Csökkennek a hírközlési szolgáltatók adminisztratív terhei

 

Az elektronikus hírközlési és a postai szolgáltatók adminisztratív terheinek csökkentése érdekében január 1-jétől a felügyeleti díjfizetéssel összefüggő adatszolgáltatási enyhítések lépnek életbe. Az előző évben elért árbevételről a jövőben már csak évente egyszer, a számviteli beszámoló és az adóbevallások benyújtásának határidejéhez igazodva, május 31-ig kell adatot szolgáltatniuk. Megszűnik tehát a jelenlegi előzetes és végleges adatszolgáltatási kötelezettség.

 

A szolgáltatók számára kedvező változást jelent az a módosítás is, hogy ha egy szolgáltató nem a teljes évben nyújt szolgáltatást, akkor a felügyeleti díjat is csak abban az időtartamban kell arányosan megfizetnie, ameddig az NMHH hatósági nyilvántartásában szolgáltatóként szerepelt.

 

A szolgáltatók a működésüket érintő rendkívüli eseményeket ezentúl az Adatkapun jelentik be

 

 

Az NMHH rendeletben szabályozza, hogy az informatikai, az elektronikus hírközlési és a postai ágazat ügyeleti rendszerébe bevont szolgáltatóknak a hálózatuk működését, a szolgáltatásuk nyújtását ellehetetlenítő vagy jelentős mértékben veszélyeztető ún. rendkívüli eseményeket 2017. január 1-től a hatóság internetes szolgáltatásán, az Adatkapun keresztül kell bejelenteniük.

 

Törvénymódosítással a Szupergyors Internet Programért

 

2016. december 20-ától hatályos az az elektronikus hírközlésről szóló törvénymódosítás, amely elsősorban elősegíti az országos széles sávú lefedettséget célzó Szupergyors Internet Program keretében, uniós támogatással megvalósuló hálózatfejlesztéseket, emellett hatékonyabbá tehet minden nagy sebességű elektronikus hírközlő hálózatépítést. A módosítás továbbra is más hálózatos közműveknél (villamos áram, gáz, távhő stb.) meglévő szabályozási mintákat alapul véve könnyíti az elektronikus hírközlő hálózatok elhelyezését, és a meglévő – főként a jogvitát érintő – szabályok pontosításával, kiegészítésével segíti a jogalkalmazást, ezzel gyorsítva az eljárást. A műszaki megvalósítást az NMHH felügyeli és szükség esetén hatósági jogvitás eljárásban hoz döntést.

 

Szigorodnak a feltöltős SIM-kártyákra vonatkozó szabályok

 

Az Országgyűlés Magyarország nemzetbiztonsági, bűnmegelőzési és bűnüldözési érdekeire – különösen a terrorizmus elleni fellépésre – tekintettel szigorította a feltöltős SIM-kártyákra vonatkozó törvényt, hogy megelőzze és kiküszöbölje a visszaéléseket. Az új szabályok egyes részleteit az NMHH rendeletben szabályozza, amelynek társadalmi egyeztetése lezárult, jelenleg a végleges rendeletszöveg megalkotása zajlik.

 

A tervezet szerint egy egyéni előfizető legfeljebb tíz, egy üzleti előfizető pedig legfeljebb ötven előre fizetős (prepaid) SIM-kártyával rendelkezhet egy mobilszolgáltatónál. Az NMHH szabályozza a vásárlók személyazonosságának ellenőrzésére vonatkozó feltételeket is, így a szolgáltatók magyar állampolgárok esetén elektronikus úton is ellenőrizhetik hatósági igazolványaik érvényességét, külföldi vásárlók azonban kötelesek személyesen bemutatni a szolgáltatónál a beutazásra vagy tartózkodásra jogosító okmányukat. A szolgáltatóknak a szerződés megkötésekor, majd ezután évente kell ellenőrizniük az előfizető személyazonosságát, ehhez pedig a központi nyilvántartóban szereplő adatokat használhatják.

 

Átmeneti rendelkezésként a törvény 2017. június 30-i határidővel a szolgáltatók kötelezettségévé teszi a meglévő előfizetői szerződésállomány felülvizsgálatát: egyrészt el kell végezni az egy kézben lévő kártyák számának összesítését, másrészt az előfizetőik adatainak egyeztetését és személyazonosításra alkalmas igazolványuk érvényességének ellenőrzését is. A végleges rendelet várhatóan január elején jelenik majd meg.

 

Rádióberendezések forgalmazása: az NMHH-rendelet alá tartoznak a GPS-ek és a set-top-boxok is

 

Az európai parlamenti és tanácsi irányelvvel (RED) összhangban idén változnak a rádióberendezések megfelelőség-igazolásának, elismerésének, forgalomba hozatalának, forgalmazásának és üzembe helyezésének részletes szabályai, amelyeket az NMHH rendeletben szabályoz. A rendelettervezet társadalmi egyeztetése decemberben lezárult, a végleges jogszabály megjelenése januárra várható. Kikerülnek a szabályozás alól a rádiós berendezésnek nem minősülő eszközök – ilyenek a vezetékes telefonok és a faxok –, ugyanakkor az előírásokat alkalmazni kell majd többek között a rádió és televízió vevőkészülékekre – például a set top boxokra – és a különféle navigációs rendszerek vevőire – például a GPS-ekre.

 

A korábbi szabályozásnak megfelelően legyártott, 2017. június 12-ig forgalomba hozott rádióberendezéseket továbbra is lehet forgalmazni és használni.

 

Nyilvános az NMHH piacfelügyeleti terve

 

A Médiatanács és az NMHH idén is közzétette sokrétű hatósági és piacfelügyeleti feladatainak ellátására vonatkozó 2017-es, előzetes felügyeleti tervét. A Médiatanács valamennyi szolgáltató tevékenységét átfogóan, folyamatos figyelés és elemzés útján vizsgálja és értékeli. A 2017-es piacfelügyeleti és általános hatósági felügyeleti tervében szerepel – többek között – a közösségi médiumok figyelése, a reklámhangerősség mérése és az országos médiaszolgáltatók rendszeres figyelése.

 

Az NMHH az elektronikus hírközlési és a postai szolgáltatások hazai szabályozó szerveként például elemzi a piacokat, felügyelő hatóságként nyilvántartja a szolgáltatókat és szolgáltatásokat, valamint ellenőrzi a jogszabályok betartását. A felügyeleti tervet a hatóság minden évben a korábbi tapasztalatok, az előfizetőktől, igénybe vevőktől, piaci szereplőktől és más hatóságoktól érkező bejelentések, jelzések, panaszok, kérelmek, valamint a vonatkozó szabályozásban szereplő stratégiai célok figyelembevételével állítja össze. A 2017-es felügyeleti terve szerint – többek között – ellenőrizni fogja, hogy a szolgáltatók miként teljesítik a roaming szolgáltatással és a hálózatsemlegességi intézkedésekkel kapcsolatos előírásokat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új ízzel indítja a szezont a Dreher

A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...

Akciós mobilokra vadásznak a magyarok

A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...

Élőben közvetítik a tévés díjátadót

Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést. (kiemelt fotó:...

A magazinpiacon megkerülhetetlen a Central (x)

Recesszió, infláció, háború, energiaválság, digitalizáció. Ilyen környezetben is erősítették pozíciójukat a Central magazinok. A kiadóvállalat és a hazai magazinpiac legfontosabb 2022-es eredményei 10 percben. (X) Erdélyi Péter, a Central Médiacsoport értékesítési marketing vezetője így foglalta...

Csatlakozik az EqualVoice-hoz a Ringier Hungary

Tegnap este, az idei Glamour Women of The Year Gálán jelentette be a Ringier Hungary médiavállalat, hogy portfóliójával csatlakozik a nemzetközi EqualVoice kezdeményezéshez, melynek célja, hogy növelje a nők láthatóságát, szakértői jelenlétét a médiatermékekben....

Egy új kezdet korszaka – interjú az RTL menedzsmentjével

A minden korábbinál nagyobb technológiai és szervezeti transzformációról, az üzleti és streamingpiaci eredményekről és tervekről is beszéltek az RTL nyolcfős menedzsmentjének tagjai a Marketing&Media magazinnak adott interjúban. Sorozatunk első részéből kiderül, hogy milyen változásokat...

Limitált kollekcióval rukkolt elő az IKEA

Az IKEA kilenc latin-amerikai alkotóval együttműködésben mutatja be az ünneplés hagyományait Latin-Amerikában. A kollaboráció eredményeként létrejött ÖMSESIDIG limitált kollekció harminc terméke segít megalapozni az ünnepi összejövetelek hangulatát. A kollekcióhoz tartozó üvegáruk, asztalterítékek, dekorációk és...

Csúcskategóriás mobilokkal és okoskarkötőkkel erősít a Huawei

Számos új csúcskategóriás terméket mutatott be a Huawei. Az innovatív eszközök között szerepel a HUAWEI P60 Pro és a HUAWEI Mate X3 zászlóshajó okostelefon, a HUAWEI MateBook X Pro notebook, a HUAWEI WATCH Ultimate...

Hatékonyabbak lehetnek a Facebook-hirdetések

Harminc-negyven százalékkal is jobban támogatja a Facebook algoritmusa a videókat a képeknél és a szöveges tartalmaknál, de a nem hirdetett bejegyzések nagyságrendekkel kevesebb embert érnek el a platformon. 2023 egyik nagy újdonsága, hogy a...

Helyi rádiókról döntött a Médiatanács

Egy berettyóújfalui rádió hatósági ellenőrzése során feltárt jogsértésekről döntött a Médiatanács legutóbbi ülésén. A testület ezen kívül elfogadta a Győr 100,1 MHz helyi vételkörzetű frekvencia pályázati felhívásának újabb kiírását is.A Berettyóújfalu 97,9 MHz-es frekvencián...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges futamot nézhetnek a száguldás szerelmesei

Minden idők talán legkülönlegesebb NASCAR versenyét rendezik meg vasárnap Austinben. A texasi pályán két Formula-1-es világbajnok, Kimi Räikkönen és Jenson Button is próbára teszi a tudását - a finn másodjára, Button először fut neki...

Új ízzel indítja a szezont a Dreher

A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...

Akciós mobilokra vadásznak a magyarok

A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...

Élőben közvetítik a tévés díjátadót

Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést. (kiemelt fotó:...

A magazinpiacon megkerülhetetlen a Central (x)

Recesszió, infláció, háború, energiaválság, digitalizáció. Ilyen környezetben is erősítették pozíciójukat a Central magazinok. A kiadóvállalat és a hazai magazinpiac legfontosabb 2022-es eredményei 10 percben. (X) Erdélyi Péter, a Central Médiacsoport értékesítési marketing vezetője így foglalta...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Több száz tonna hulladékot gyűjtöttek össze Ukrajnában

A háborús helyzet sem állíthatta meg a PET Kupa és a Diageo közös, a Tisza ukrajnai forrásvidékén zajló CALL-Action programját. A nehéz körülmények és mindennapos áramkimaradások ellenére a résztvevők kevesebb mint egy év alatt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....