Hogyan dőltek romba az erre az évre megfogalmazott tervek, mihez kötődnek az idei emlékeink és mit tanultunk magunkról és egymásról – többek között erről írt Simon Krisztián, a Marketing&Media magazin főszerkesztője a lap utolsó 2020-as számában.
„Pontosan egy éve ilyenkor, az utolsó lapszámunk előszavának írásakor éppen a kínai horoszkópot böngésztem. A 2020-as Patkány éve a komoly változások és a megújulás évének reményét lebegtette meg számomra. Gondoltam, micsoda jó alap ez a szerkesztői cikkemhez, és szépen meg is írtam erre építve a patkányos előszót.
Mit sem sejtve akkor még arról, hogy a Budapesttől 8000 kilométerre keletre gyülekező sötét fellegek később ránk is nagy veszélyt jelenthetnek. Hiszen annyira messze voltak és annyira semmit nem tudtunk róluk! December végétől aztán egyre gyakrabban és egyre többet hallottunk az ismeretlen vírusról, ami a kínai Vuhan városából akkorra már elkezdett terjedni az ázsiai országban.
De még mindig nagyon távolinak tűnt a fenyegetés. Amikor viszont a kínai újév január végén kezdetét vette, már sejteni lehetett, hogy nagyobb a baj, mint azt addig itt, a távoli Európában hittük. Majd amikor február végén és március elején minden nagy, 100 ezer résztvevőt számláló nemzetközi kongresszust és kiállítást hirtelen töröltek Európa nagyvárosaiban, Észak-Olaszországban pedig bedurrant a koronavírus-járvány, világosan látszott, hogy ez a patkány bizony nem viccel.
A vírus a 10 órás kínai repülőutaknak köszönhetően pár hét alatt észrevétlenül terjedt el a világon mindenütt. Lett is nagy ijedtség és káosz a megújulás helyett. Jöttek a bezárások, lezárások, korlátozások és a tilalmak. Pillanatok alatt romba dőltek a 2020 végén megfogalmazott tervek, üzleti stratégiák és persze a legszebb álmok. Majd úgy gázolt át rajtunk ez az év, bizonytalansággal, szorongással átitatva, hogy a legtöbb emlékünk ehhez a fránya vírushoz kapcsolódik.
Közben azért persze sok érdekes dolog is kiderült: például, hogy tudunk home office-ban is hatékonyan dolgozni, lehet digitálisan is meetingelni és oktatni. De közben folyamatosan éreztük, hogy azért ez mégsem az igazi, hiányoznak a munkatársak, sőt még az iroda is. A legtöbben egész biztos nem így akartunk megújulni, de most nem volt más választási lehetőség, nem volt másik út.
És hiába van ennek az évnek hamarosan vége, az is jól látszik, hogy a megújuláshoz kemény munka és sok-sok kitartás kell a következő esztendőben is. Egy régi kínai közmondás jut eszembe végezetül (a kínai horoszkópot most inkább megtartom magamnak): ha nem ízleljük meg a legkeserűbbet, sosem jutunk el a legmagasabbra. Hát megízleltük, és remélem, tanultunk belőle!
Boldog új évet kívánok a Marketing&Media szerkesztőségének nevében. Vigyázzanak magukra, vigyázzanak egymásra! Februárban találkozunk!”
Simon Krisztián