- Hirdetés -

Versenyképességi feltétellé vált a tokenizáció

|

- Hirdetés -

A tokenek mára számos formában megjelennek mindennapi életünk során: egy zseton a kaszinóban több ezer forintnyi értéket reprezentálhat, egy repülőjegy egyedülálló élményt adhat, míg egy tulajdoni lap egy élet munkájának gyümölcsét testesíti meg. Ezeknek közös pontja, hogy egy adott értéket képviselnek mind. A blokklánc technológia forradalmasította a tokenek világát, hiszen olyan virtuális egységek előállítását tette lehetővé, melyek megmásíthatatlan adatokat tárolnak, könnyen követhetők és átláthatók, továbbá magas fokú biztonsággal párosulnak – olvasható a legújabb Fintech Sparksban, a „Kalandozás a tokenizáció világában” című kiadványban, amely a Blockchaineum, egy jelentős magyar tokenizációs szolgáltató, valamint a Peak Financial Services, a hazai fintech világ prominens szereplőjének együttműködésével jött létre.

A kiadvány az alapoktól kezdve mutatja be a tokenizáció világát, a blokklánc technológia és a rá épülő token megoldások prezentálásával, a helyettesíthető és nem helyettesíthető tokenek összevetésével. A tokenizáció előnyein és lehetőségein keresztül megismerhető, hogy mi mindent lehet elérni a technológiával: például új élmények létrehozása és a befektetések demokratizálása is lehetővé válhat. A tokenizáció az élet egyre több területén van jelen, így a technológia megismerése, lehetőségeinek kiaknázása fontos üzleti előnyt jelenthet a következő években.

Hogy mégis hol érhető tetten a tokenizáció, arra nézzünk néhány gyakorlatiasabb példát!

Újabb lökést adhat az ingatlanpiacnak a blokklánc alapú tokenizáció

Egy ingatlan eladása rengeteg időt és erőforrást emészt fel: a hirdetések feladása, a folyamatos tárgyalások, a megfelelő vásárló megtalálása, valamint az adminisztráció mind lassítja az ingatlanpiacot. Ugyan a blokklánc alapú tokenizáció sem adja majd el helyettünk az ingatlant, de serkentheti a befektetési célú ingatlanok adásvételét.

Ma már számos projekt dolgozik azon, hogy ingatlanokat – lakásokat, családi házakat, irodaházakat – tokenizáljon, és ezáltal elérhetőbb befektetéseket biztosítson. Ugyanis a tokenek képesek több részre osztani egy ingatlant: például egy négyzetméterre vagy a teljes ár 1 százalékára. Így kisebb összegekkel is elérhetővé teszik a befektetést, ezáltal serkentik a kereskedést a piacon, javítva a likviditást. Egy ingatlan token értéke az említett előnyökből adódóan magasabb, mint egy hagyományos tulajdonrész egy ingatlanban. A kereskedés egyszerűbbé tétele, valamint a csökkentett adminisztrációs és tranzakciós költségek is növelik az értéküket.

Tokenek a futballpályán

Szinte bármi tokenizálható: bár az egyik legnagyobb potenciállal bíró terület a valódi eszközökhöz köthető – az ingatlanok mellett több startup már például az autópályákban, közművekben rejlő befektetési lehetőségeken dolgozik –, az élet számos más területein is felbukkannak a tokenek. Van olyan cég, amely arra vállalkozott, hogy közelebb hozza egymáshoz a sportcsapatokat és azok szurkolóit. Ehhez úgynevezett fan tokeneket vezettek be, amiket blokklánc alapú felületen kínálnak a szurkolóknak.

Hogy mire jó mindez? A szurkolók a megvásárolt digitális tokenjük segítségével hatással lehetnek szeretett csapatuk jövőjére, amihez így még közelebb kerülhetnek. Valósabbá válhat a kötődés, hiszen adott esetben ezekhez a tokenekhez szavazati jog is társul, amellyel beleszólhatnak a klubok életében felmerülő döntésekbe. Ezek általában kis horderejű, jelképes kérdések, amivel megerősíthető a szurkolókkal ápolt kapcsolat: korábban ilyen kérdés volt, hogy milyen zene szóljon a Juventus gólörömei alatt, milyen szöveg kerüljön a PSG csapatkapitányi karszalagjára, vagy épp milyen szurkolói üzenet jelenjen meg a Barcelona öltözőjében. Eddig főleg labdarúgó klubok éltek a lehetőséggel, hogy saját tokent hozzanak létre a felületen, de a kosárlabdától kezdve, az e-sporton át a küzdősportokig több liga és csapat szavazott bizalmat ennek az újfajta kapcsolatépítésnek.

A mindennapok részévé válik a tokenizáció

A Fintech Sparks a technikai alapokon és az érdekességeken túl gyakorlati kérdésekre is választ ad. Egy hatlépéses token projekt értékelési útmutató mellett megjelenik a tőkebevonás és a szabályozás kérdésköre is, összehasonlító táblázatunk pedig bemutat hat tokenizációs blokklánc felületet is.

„A tokenekkel kapcsolatban sok a tévhit, aminek néhány negatív példa megfelelő alapjául is szolgál, ám meglátásunk szerint sokkal nagyobb arányban vannak hasznos, jövőbemutató projektek, mindemellett a vonatkozó trendeket kutatva azt látjuk, hogy egy hihetetlenül izgalmas utazásnak csupán az elején járunk. A kriptok és az NFT-k világa elképesztő erővel vonzza a tehetségesnél tehetségesebb fiatal technológiai szakembereket, üzletfejlesztőket és dizájnereket, aminek a végeredményeképpen számtalan innovációban úszó projekt jön létre nap mint nap” – írja a kiadvány vezetői összefoglalójában Suppan Márton, a Peak vezérigazgatója.

„A blockchain által kínált technológiai újítás talán nehezen megragadható, annyi azonban világos, hogy az egyik fő értéke a hatékonyság és az átláthatóság kombinációjában rejlik és ezáltal merőben új gondolkodásmódot is kíván. Teljesen új helyzetet teremt a lehetőség, hogy egymás számára teljesen ismeretlen felek, bármiféle köztes szereplő bevonása nélkül, egy megbízható és nyomon követhető szabályrendszer alkalmazásával üzleti kapcsolatba léphetnek. Mindezt úgy, hogy a közöttük lévő megállapodás bárki számára világos és követhető. Hogy mennyire új a helyzet, azt nehéz első hallásra feldolgozni. Sőt, a technológiával foglalkozó szakemberek is napról-napra szembesülnek a paradigmaváltással” – írja Czeglédi Tamás, a Blockchaineum, stratégiai igazgatója.

A kiadvány ingyenesen letölthető ezen a linken.

Együttműködés az edukáció érdekében

A kiadványt a Peak Financial Services és a Blockchaineum készítette, két vállalat, amely hosszú ideje fordít komoly figyelmet a fintech és blokklánc technológiák megismertetésére.

A Peak Financial Services Magyarország első fintech cége, amely különböző kártyatermékek mellett digitális banki struktúrákat szolgáltat pénzügyi- és nem pénzügyi intézményeknek egyaránt. Működésének eddigi 9 évében a Peak több mint 50 különböző kártyaprogramot vitt piacra, bankkártyáit pedig 88 ország állampolgárai használják. Az elmúlt években a fintech- és pénzügyi oktatás egyik fontos szereplőjévé vált.

A Blockchaineum szakértői szervezete blokklánc technológián alapuló termékek és cégek piacra lépését és nemzetközi terjeszkedését támogatja - szintén évek óta. A területen célzott edukációs munkát is végez csapatuk. Czeglédi Tamás, a Blockchaineum vezetője, az Edutus Egyetemen futó Általános blokklánc szakember képzés szakmai vezetője, ahogy a Blockchaineum szerzőinek többsége is részt vesz az Edutuson az oktatásban – így jó eséllyel a „Kalandozás a tokenizáció világában” című kiadvány egyes fejezetei is eljutnak a hallgatókhoz.

A két cég együttműködése illeszkedik a márciusban megalakult Blockchain Koalíció céljaihoz is, amelynek Czeglédi Tamás szakmai vezetője, míg Suppan Márton elnökségi tagja – a szervezetben mindketten hangsúlyosan képviselik az oktatás fontosságát.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Elmaradt az áresés a prémium ingatlanoknál

A lakáspiac prémium és luxus szegmensét sem kerülte el a tavalyi megtorpanás, de mint annyi más ezen a szűk piacon, a visszaesés is mutatott sajátosságokat. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint az árak jellemzően stabilak...

Magasabb órabérre számíthatnak a diákmunkások

Május utolsó hetére az érintett cégek többsége már meghirdette, mely pozíciókra keres diákmunkásokat az idei nyári szezonban. Az ELTE-Trenkwalder Iskolaszövetkezet adatai szerint a munkáltatók mezőgazdasági idénymunkára átlagosan 1400 forintos órabért kínálnak, míg gyártási, logisztikai,...

Mesterséges intelligenciával javítanának az egészségügyön

A mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulásos technológia rendelkezik a potenciállal, amivel képes az egészségügyi ágazat minden területét továbbfejleszteni. A startupok már most is használják a mesterséges intelligenciát a sürgető egészségügyi és jóléti...

Új ügyféllel erősít az Influence Media

Többfordulós, meghívásos tenderen az Influence Media integrált kommunikációs ügynökség nyerte el a Continental Magyarország vállalati kommunikációs és PR feladatokra kiírt tenderét. A közös munka már áprilisban elindult, az együttműködés keretében az ügynökség a Continental...

Új főszerkesztővel folytatja az ÉVA Magazin

Birta Brigittát nevezték ki az ÉVA Magazin új főszerkesztőjének, a tapasztalt szakember több mint nyolc éve a lapot kiadó Marquard Group Hungary vezető munkatársaként dolgozik, új feladata mellett pedig továbbra is betölti a Runner’s...

Így neteznek a magyarok – Facebookra egy óra jut naponta

Naponta átlagosan egy órán át pörgetik a Facebookot a magyar felhasználók, miközben hírek olvasására negyedóránál is kevesebbet szánnak – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából. Az elemzés szerint fél perc...

Mobilokon érkezik a bankolás jövője

A következő évtizedben az Y és a Z generáció válnak a bankok legfontosabb célcsoportjaivái, mivel várhatóan közel 70 billió dollárnyi vagyon száll rájuk szüleiktől. Mit jelent ez a bankszektor számára? Először is azt, hogy...

Kétkeréken erősít a Lidl

A Lidl megerősíti a kerékpársport iránti elkötelezettségét és a Lidl Trek UCI WorldTour csapat főszponzorává, valamint stratégiai partnerévé válik. A nemzetközi kerékpársport egyik vezető csapatával kötött hosszú távú partnerség a 2023. június 30-án kezdődő...

Új vezetői struktúrával folytatja a Publicis Groupe

Az ország legnagyobb kreatív-, digitális- és médiaügynöksége eddigi legsikeresebb évét zárta 2022-ben, erősítve a hazai, regionális és nemzetközi piacon betöltött szerepét. A folyamatos létszámbeli növekedés és a bővülő ügyfélportfólió hatására megújult szervezeti struktúrában folytatja...

Szegeden bővít a Lufthansa

A Lufthansa Systems Hungária szegedi csapata a dinamikus növekedésnek köszönhetően irodát vált. Május 30-án kezdik az első munkanapjukat az IT szakemberek az új helyen, a várost azonban nem hagyja el a légiközlekedési informatikai vállalat,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A magyarok csaknem harmada lemondott az álmairól

Az emberek nem pusztán hosszú életre vágynak, hanem hogy a megadatott időből a lehető legtöbbet tudják kihozni. Nincs ez másképp a magyaroknál sem, a jó életminőség feltételei – így az egészség, de különösen az...

Elmaradt az áresés a prémium ingatlanoknál

A lakáspiac prémium és luxus szegmensét sem kerülte el a tavalyi megtorpanás, de mint annyi más ezen a szűk piacon, a visszaesés is mutatott sajátosságokat. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint az árak jellemzően stabilak...

Magasabb órabérre számíthatnak a diákmunkások

Május utolsó hetére az érintett cégek többsége már meghirdette, mely pozíciókra keres diákmunkásokat az idei nyári szezonban. Az ELTE-Trenkwalder Iskolaszövetkezet adatai szerint a munkáltatók mezőgazdasági idénymunkára átlagosan 1400 forintos órabért kínálnak, míg gyártási, logisztikai,...

Mesterséges intelligenciával javítanának az egészségügyön

A mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulásos technológia rendelkezik a potenciállal, amivel képes az egészségügyi ágazat minden területét továbbfejleszteni. A startupok már most is használják a mesterséges intelligenciát a sürgető egészségügyi és jóléti...

Új ügyféllel erősít az Influence Media

Többfordulós, meghívásos tenderen az Influence Media integrált kommunikációs ügynökség nyerte el a Continental Magyarország vállalati kommunikációs és PR feladatokra kiírt tenderét. A közös munka már áprilisban elindult, az együttműködés keretében az ügynökség a Continental...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....