- Hirdetés -

Veszélyes ajándékok?

|

- Hirdetés -

A különféle okoseszközök igen népszerű karácsonyi ajándékok, azonban nem árt az óvatosság.
Az internetre csatlakoztatott eszközökkel alapvetően nagyon kényelmes és könnyű a mindennapi életünk. Vajon számítástechnikai szempontból milyen mértékben biztonságosak ezek a készülékek? 2015-ben a Kaspersky Lab kutatói úgy döntöttek, hogy részletesen megvizsgálják az IoT (Internet of Things) elleni valós kiberfenyegetéseket. Az eredmény aggasztó volt, ezért idén megismételték a kutatásokat. Véletlenszerűen kiválasztottak 8 darab IoT készüléket – köztük például okos vasalót, okos autót – és több mint a feléről kiderült, hogy könnyedén feltörhető köszönhetően a gyenge jelszó beállításoknak. Sőt, csupán egy készülék felelt meg a kutatók biztonsági követelményeinek.
Az IoT-k alapvetően olyan eszközök, amelyek hálózatra, internetre köthetőek, és ez lehetővé teszi, hogy kommunikáljanak egymással, valamint a környezetükkel. Mivel egyre nagyobb számú és típusú ilyen készüléket használunk, ezért egyre vonzóbb célpontjaivá válnak a kiberbűnözőknek. Például tavaly rekord nagyságú DDoS támadást indítottak egy masszív botnet segítségével, amelyet routerek, IP kamerák, nyomtatók és egyéb hálózatra kötött készülékek alkottak. Amennyiben egy bűnöző sikeresen meghekkel egy IoT készüléket, úgy képes lesz zsarolóvírussal megfertőzni azt vagy akár kémkedni az emberek után. Más kibercsapdák még ennél is nagyobb veszélyeket rejthetnek, például illegális tevékenységekre használhatják vagy pénzügyi visszaélést is végezhetnek velük.
Ahhoz, hogy kiderítsék, milyen valós veszélyeket rejtenek ezek a készülékek, a Kaspersky Lab kutatócsoportja a következő nyolc okos készüléket tesztelte: egy töltőt, egy játékautót, egy mérleget, egy porszívót, egy vasalót, egy takarítógépet, egy kamerát és egy órát. Mint ahogy már említettük, pusztán egy készülék vizsgázott jól a tesztelések során.
Sőt, a készülékek nagy része (több mint a fele) egyszerűen feltörhető, mivel jelszó beállításaik kifejezetten gyengék. Ez azt jelenti, hogy alapértelmezett jelszóval rendelkeznek, és nincs arra lehetőség, hogy megváltoztassuk azokat vagy csak egységes jelszóval bírnak, azaz a termékcsalád minden egyes készülékének ugyanaz a jelszava.
„Évek óta figyelemmel kísérjük az okos eszközök kiberbiztonságát, és úgy tűnik, hogy az egyre növekvő számuk csak növelik a biztonság hiányát. Ami a szakemberek számára azt jelenti, hogy még rengeteg munkát kell elvégezni közösen a gyártókkal ahhoz, hogy gondtalanul tudjuk élvezni a készülékek által nyújtott kényelmet.” – mondta Oleg Zaitsev, a Kaspersky Lab biztonsági szakértője.
Hogyan lehet elkerülni, hogy sérülékeny okoseszközt vásároljunk? A Kaspersky Lab kutatói a következőket javasolják:
1. Az IoT készülék megvásárlása előtt ellenőrizze annak sérülékenységgel kapcsolatos információit. Az IoT nagyon népszerű téma, számos elismert biztonsági szakértő foglalkozik a sebezhetőségükkel: bébimonitoroktól kezdve az alkalmazásokkal irányított fegyverekig. Nagy valószínűséggel már vizsgálták azt a készüléket, amit megvásárolni készül, ezért találhat róla bővebb információt.
2. Nem biztos, hogy a legjobb ötlet a legújabb terméket megvenni, ugyanis azokat még keveset vagy egyáltalán nem tesztelték, így nagyobb valószínűséggel lehetnek hibái. A legjobb olyan terméket venni, aminek szoftverjét már többször frissítették.
3. Ha már megvette okos készülékét, célszerű átgondolni a biztonsági kockázatokat. Például, ha otthonában sok értékes adatot vagy tárgyat tart, akkor érdemes egy megbízható riasztó berendezést venni, amely nem alkalmazás-alapú.
A komoly kockázatok elkerüléséért a Kaspersky Lab kiadta a Kaspersky IoT Scanner béta verzióját, amely kifejezetten az okos otthon védelmét biztosítja. Ez az ingyenes Android alapú alkalmazás ellenőrzi az otthoni Wi-Fi hálózatot, tájékoztatja a felhasználót a hálózathoz csatlakozó készülékekről és azok biztonsági szintjéről.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jelentősen nőhetne a bankok bevétele

A hagyományos bankok közel 4 százalékkal növelhetnék éves bevételüket üzleti modelljeik újragondolásával, és a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó (digital-only) új banki és pénzügyi szolgáltatók innovatív stratégiáinak átvételével – derül ki az Accenture kutatásából. Ez...

Ezeken bukhatnak el a kezdő vállalkozások

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak...

Digitális oktatási tartalmakat fejleszt a Telekom

Diákok és szaktanár közreműködésével, valós iskolai környezetben fejleszt digitális tartalmakat a Telekom annak érdekében, hogy a tanulás élményszerű, a tudás pedig mindenki számára elérhető legyen. A program célja olyan valós körülmények között kigondolt, tesztelt,...

Átalakította a fogyasztói szokásokat a járvány

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 ezer résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából....

Így adózunk az idén

SZJA-mentesség 25 év alatt, megnövelt minimálbér és garantált bérminimum, családi adóvisszatérítések – 2022 januárja számos meghatározó változást hozott adózási szempontból. Csökken a szociális hozzájárulási adó, a kisvállalati adó, megszűnik a szakképzési hozzájárulás, és számos...

Erősíteni kell a vásárlói tudatosságot

Az elmúlt évtizedben dinamikusan bővült az e-kereskedelem részaránya Magyarországon. Az e-kereskedelmet és az azt támogató pénzforgalmat érintő számos technológiai fejlesztés történt, ugyanakkor a szabályozások nem követték minden tekintetben a fejlődés dinamikáját. Ezért az Állami...

A járvány előtti harmada volt a forgalom a Liszt Ferenc Reptéren

Tavaly a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 4,6 millió utas és 183 ezer tonna légiáru fordult meg.2021-ben a Budapest Airport a második olyan évét zárta, amelyre a koronavírus-járvány jelentős hatással volt. A pandémiás környezetben az...

Így készül a választási kampányra a Central

A Central Médiacsoport fő célja a különböző politikai álláspontok hiteles bemutatása az idei parlamenti választások előtt, a médiacég közlése szerint a kampányidőszakban felértékelődik a független, tényeken alapuló újságírás. A Central Médiacsoport a 2022-es parlamenti választások...

Jóval több időt töltünk a képernyő előtt

A magyarok többsége jóval több időt tölt a számítógép képernyője előtt, mint a járványt megelőzően – ez derült ki az Ipsos négy országban végzett kutatásából. A Huawei megbízásából készített felmérés szerint a magyar válaszadók...

Kiderült, mikor rajtol a Sztárban Sztár

Február 6-án indul a Sztárban Sztár 8. évada a TV2-n, nemrég azt is elárulták, hogy két új zsűritag érkezik a műsorban, Lékai-Kiss Ramóna és Makranczi Zalán. A TV2 közlése szerint vasárnap esténként lesz majd látható...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább növelte eladásait a SEAT

Összesen 470 500 eladott járművel zárta a 2021-es évet a SEAT S.A., ami 10,3 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest (426 600 darab). A félvezetőhiány jelentős hatásaival 2021 a teljes iparág számára kihívásokkal teli évnek...

Jelentősen nőhetne a bankok bevétele

A hagyományos bankok közel 4 százalékkal növelhetnék éves bevételüket üzleti modelljeik újragondolásával, és a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó (digital-only) új banki és pénzügyi szolgáltatók innovatív stratégiáinak átvételével – derül ki az Accenture kutatásából. Ez...

Ezeken bukhatnak el a kezdő vállalkozások

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak...

Digitális oktatási tartalmakat fejleszt a Telekom

Diákok és szaktanár közreműködésével, valós iskolai környezetben fejleszt digitális tartalmakat a Telekom annak érdekében, hogy a tanulás élményszerű, a tudás pedig mindenki számára elérhető legyen. A program célja olyan valós körülmények között kigondolt, tesztelt,...

Átalakította a fogyasztói szokásokat a járvány

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 ezer résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából....
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Jól halad a Siemens okosváros-kísérlete

Bécsben, éles körülmények között tesztelik azon energiarendszereket, amelyek a fenntartható városfejlesztés alapjait adják a jövőben.Új Európában egyedülálló projekt zajlik Bécsben. Az osztrák főváros Aspern Seestadt városrészében, valós körülmények között tesztelik a jövő energiarendszereit. A...

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

DATA