Vitatják a Médiatanács döntését

Ténybeli hibákat vétett és rossz számítási módszerekre hagyatkozott a Médiatanács, amikor nem engedélyezte az RTL-Central ügyletet – a hvg.hu információi szerint többek között ez áll abban a levélben, amit az RTL Magyarország küldött a Gazdasági Versenyhivatalnak. A portál forrása szerint például a reklámbevételek és a közönségarány esetében is téves adatokat használtak.

 

A hvg.hu beszámolója szerint az RTL Magyarország jegyzetben támadta meg, de legalábbis bírálta a Médiatanács múlt heti elutasító határozatát a Gazdasági Versenyhivatalnál, amely szintén dönteni készül a két médiavállalat üzletéről. Múlt héten a Médiatanács ugyanis elutasította, hogy az RTL bevásárolja magát a Centrál Médiacsoport digitális üzletágába.

 

Az RTL még tavaly szeptemberben jelentette be, hogy 30 százalékos tulajdonrészt vásárolna a Centrál Médiacsoport online portfóliójából, amely többek között a 24.hu hírportálnak is a tulajdonosa. A tévécsatorna azzal indokolta a vásárlást, hogy tovább szeretné növelni a jelenlétét a digitális piacon.

 

Mivel két nagy piaci szereplőről van szó, a végső szót a GVH-nak kell kimondania, de a versenyhivatalnál nem nagyon szokták felülbírálni a sajtót érintő fúziók engedélyezésénél szintén szerepet kapó Médiatanács döntéseit. Ráadásul az RTL jogilag nem is támadhatja meg a Médiatanács állásfoglalását, azt csak a Versenyhivatal teheti meg.

 

A hvg.hu úgy tudja, hogy az RTL szerint jogsértő a Médiatanács állásfoglalása. Ezt levélben jelezték GVH felé, többek között megemlítve, hogy a Médiatanács hibás módszertant alkalmazott, különösen kirívó hibákat vétett, illetve nem valós tényeket vett alapul, amikor meghozta döntését. Így például a hvg.hu forrása szerint amikor a Médiahatóság a reklámbevételeket vizsgálta, akkor nem a teljes médiapiacot vette figyelembe, hanem kihagyta a nyomtatott sajtót és a rádiókat, azaz nagyjából a reklámtorta 20 százalékát ignorálta. Más esetben 14 százalék helyett 19,3 százalékot emelt ki az RTL Csoport tájékoztató műsorokra számított közönségarányából. Ezért indítványozták azt, hogy a GVH egyeztessen újra a Médiatanáccsal, és az bizonyítsa az adatok forrását.

 

A Versenyhatóságnak egyébként ma kell döntenie arról, egyeztet-e még a kritizált adatok miatt a Médiahatósággal, május végéig pedig végső döntést kell hoznia az RTL és Centrál üzletéről – írja összeállításában a hvg.hu