November végével a Toyota 12561 új autó értékesítésével, 12,1%-os piaci részesedéssel toronymagasan áll az élen a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon: a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modelljeiről ismert gyártó január és október között 16,9%-al növelte hazai értékesítéseit, miközben a piac 20,4%-al esett vissza. A Toyota előnye legközelebbi versenytársával szemben több, mint 3 hónapos átlagos hazai értékesítésének felel meg, így szinte biztosan piacvezetőként zárja majd az évet Magyarországon, méghozzá jó eséllyel abszolút értékesítési darabszámban is történelmi rekordot felállítva.
A Toyota 2020-ban mindvégig az élen állt a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon, így mára előnye legjobban teljesítő versenytársával szemben nem kevesebb, mint 3761 új autó, ami több, mint három havi áltagos idei hazai értékesítésének felel meg. Ezzel az így gyakorlatilag negyed évvel versenytársai előtt járó Toyota 3,8 százalékponttal, 12,1%-ra emelte magyarországi piaci részesedését. Ez annyit tesz, hogy gyakorlatilag mára minden nyolcadik hazánkban gazdára találó új autót a környezetbarát japán autógyártó adja el (amely egyébiránt Európában értékesített autóinak mintegy 75%-át a kontinensen is gyártja).
A magánvásárlók között a második, a flottapiacon a harmadik, összességében az első
2020 január és október között a magyarországi magánvásárlók körében a Toyota 20,7%-al növelte értékesítéseit, miközben a magán újautóvásárlások 19,9%-al maradtak el a tavalyi év azonos időszakához képest: ezzel a Toyota a magánvásárlók piacán 13,7%-os részesedésével (4,6 százalékpontos piaci részesedés növekedést elérve) a második legnépszerűbb márkának számított. Ugyanezen időszakban a Toyota a 24,8%-al visszaeső hazai flottapiacon is komolyan előretört, miután 13%-os növekedést elérve a harmadik helyezt szerezte meg, 10,8%-os piaci részesedéssel (3,2 százakékpontos piaci részesedés növekedést elérve). Ezzel a világ legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota a teljes hazai kivonásokkal tisztított újautópiacon a legnépszerűbb márkának bizonyult.
A szegmenseket egyenként vizsgálva is látványos a Toyota előretörése
A fentiek ismeretében vélhetően nem meglepő, hogy a Toyota modelljei kategóriájukban is hihetetlen eredményeket érnek el. A Yaris 25,6%-os részesedéssel (46,3%-os értékesítést növekedést elérve) áll szegmensének első helyén, ami annyit tesz, hogy minden negyedik Magyarországon gazdára találó kisautó Toyota Yaris. A 34,3%-os értékesítés bővülést elérő Corolla 24,1%-os szegmens részesedéssel vezeti kategóriája értékesítéseit (tehát minden negyedik hazánkban eladott alsó-középkategóriás autó Toyota Corolla), a 11%-os eladás növekedést elérő RAV4 21,5%-os részesedéssel áll az első helyen, a Hilux pedig megdöbbentő, 37,9%-os részesedéssel bizonyult az év első tizenegy hónapjában Magyarország legnépszerűbb pickupjának. Nincs oka szégyenkezésre a 21,7%-os részesedéssel a második legnépszerűbb hazai miniautónak bizonyuló Aygónak, a 12,2%-al ezüstérmes C-HR-nek, a 17,9%-al szegmens második Proace Versonak, vagy épp a 16,5%-al bronzérmes Land Cruisernek sem.
Szépen teljesített a Lexus is
Jóllehet abszolút értékben nem tudott növekedést felmutatni (erre a TOP10 márkából is egyedül a Toyota volt képes), a Toyota prémium márkája, a mára hazánkban 99%-ban környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus is jó eredménnyel zárta az elmúlt 11 hónapot. A 20,4%-al visszaeső teljes kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piaccal szemben a Lexus értékesítései csupán 8,1%-al maradtak el az előző év azonos időszakához képest, aminek eredményeképp 0,1 százalékponttal, 0,6%-ra tudta növelni piaci részesedését. A kivonásokkal tisztított hazai prémium piacon (ahol egyetlen márka tudott növekedést elkönyvelni) a Lexus így 5,2%-os piaci részesedéssel őrzi ötödik helyét.
A siker kulcsa a környezettudatosság
Az elképesztő siker elsősorban annak köszönhető, hogy a Toyota, és prémium márkája, a Lexus felkészülten várta az idei évet: a két márka együtt a piac legszélesebb, valamennyi fontos személyautó szegmens lefedő öntöltő hibrid elektromos modellportfólióját kínálja. Ennek hála az idén életbe lépő szigorodó európai emissziós normák miatt sem áremelésekre, sem pedig hajtásláncok és modellek megszüntetésére nem kényszerültek, sőt idén is sorban érkeznek a két márka háza tájáról az új modellek, aminek eredményeképp a koronavírus helyzet jelentette piaci visszaesés is jóval enyhébb hatással volt rájuk, mint a piac többi szereplőjére.
Hozzájárulnak az eredményhez a folyamatosan érkező újdonságok is
A Toyota kínálatában vadonatúj szereplőként idén nyáron meg a Proace City kisáruszállító és nagycsaládos autóvásárlási program egyik favoritjának számító Proace City Verso személyszállító, két hónapja érkezett meg a márkakereskedésekbe a vadonatúj Yaris, amit még az év vége előtt az új 2.0 literes Supra, az új Land Cruiser az új Hilux és az új plug-in hibrid elektromos RAV4 követ majd. A 2021 elején debütáló vadonatúj Highlander már a jövő évi Toyota eladások szárnyalását segíti majd. Eközben a Lexus sem tétlenkedett: immár a márkakereskedésekben az új Lexus LC Convertible luxus kabrió, immáron digitális visszapillantó tükörrel is rendelhető az ES felsőkategóriás limuzin, és immáron rendelhető a megújult LS zászlóshajó is. Jövőre a Lexus háza táján az egyik legizgalmasabb újdonság a márka első akkumulátoros elektromos modellje, az UX 300e crossover lesz majd.