Az Apple végzett az első helyen a Brand Finance legértékesebb márkákat bemutató rangsorában, az Amazont és a Google-t megelőzve. A technológiai cégek uralják a listát, a legnagyobb növekedést pedig a Tesla tudta felmutatni.
Az Apple 263,4 milliárd dolláros márkaértékkel szerepel a legfrissebb Brand Finance rangsorban, ami az egy évvel korábbihoz képest több mint 87 százalékos növekedésnek számít. A hatalmas fejlődésnek köszönheti a cég, hogy a 2020-as harmadik pozíció után ismét az élre ugrott a listán.
A tavalyi első Amazon ezúttal a második pozíciót szerezte meg 254,2 milliárd dolláros értékeléssel, ami éves összevetésben 15 százalékos bővülést jelent. Érdekesség, hogy a világ 500 legértékesebb márkáját felvonultató lista készítői szerint a koronavírus-járvány miatt nagyon sikeres évet záró vállalat brand értéke csak viszonylag kismértékben erősödött. Az élmezőnyből a harmadik Google lényegében alig tudta növelni márkaértékét, 1,4 százalékos növekedést mutattak fel, 191,2 milliárd dollárt ér a brand.
Az 500-as listán egyébként 47 technológiai márka szerepel, összesített értékük megközelíti az ezermilliárd dollárt. A szektor jelentőségét mutatja, hogy a rangsorban szereplő technológiai brandek összesített értéke a teljes lista összértékének 14 százalék. A második legerősebb ágazat a kiskereskedelem volt, ami 45 branddel és 13,1 százalékos részesedéssel szerepelt a rangsorban, míg a harmadik bankszektor, 67 márkával és 12,4 százalékos részesedéssel.
A Brand Finance listáján a legnagyobb fejlődést ezúttal a Tesla tudta felmutatni, egy év alatt 158 százalékot nőtt a márkaértéke, elérve a 32 milliárd dollárt. Ennek köszönhetően a tavalyi 147. helyről a 42. pozícióba jött fel a cég. Az autós márkák között ugyanakkor még így is csak a 7. a Tesla, ebben a kategóriában a Toyota vezet – a 12. helyen vannak -, közvetlenül utánuk a Mercedes-Benz jön a 13. helyen, míg a Volkswagen a harmadik legértékesebb autómárka, és a lista 26. helyén van.
A klasszikus médiavállalatok viszont nem szerepeltek túl jól, a legnagyobb zuhanás a CBS-hez köthető, aminek 49 százalékkal esett a brandértéke, de az NBC is 44,3 százalékos mínuszban van 2020-hoz képest. A streaming viszont jól megy, a Netflix újabb 9 százalékot erősödött és 8 helyet javítva a 64. a legújabb rangsorban.
A 10 legértékesebb márka a világon
Forrás: Brand Finance
(márkaérték, milliárd dollár)
Apple 263,4
Amazon 254,2
Google 191,2
Microsoft 140,4
Samsung Group 102,6
Walmart 93,2
Facebook 81,5
ICBC 72,8
Verizon 68,9
WeChat 67,9