A hazai startup ökoszisztéma életerős, a külpiacok felé orientálódik és épít a nagyvállalati partnereivel való, kölcsönösen előnyös együttműködésekre – derül ki a Startup Hungary felméréséből, amely a Microsoft támogatásával készült. A válaszok részben érdekes meglepetésekkel szolgáltak, részben alátámasztották a korábbi feltételezéseket. Döntő többségük a külpiacokra épít, de még nem döntötték el, hol képzelik el az üzleti működést.
A magyar startupok sikeresek és optimisták, amit az is alátámaszt, hogy a többségüket nem érintette negatívan a koronavírus járvány és idén is növekedést várnak. Ez volt az egyik, kevésbé meglepetésszerű megállapítása annak a felmérésnek, amely 232 startup bevonásával készült a Startup Hungary vezetésével, a Microsoft támogatásával. A Medtech piacon tevékenykedő cégek több, mint kétharmada (69%) olyan optimista, hogy várakozásuk szerint a járványhelyzet egyenesen kedvezni fog nekik 2021-ben.
A felmérés megerősítette az egyik ismert feltételezést a hazai startupokkal kapcsolatban: tényleg a magas hozzáadott értéket képviselő technológiai szektorban, leginkább a B2B SaaS piacon tevékenykednek – szemben közép-európai társaikkal, amelyek nagyobb arányban vannak jelen a B2C piacon. A magyarok az AI, a Big Data, a Fintech, az Analytics/BI, IoT és a Medtech piaci szegmenseket célozták meg. Több mint 60 százalékuk építi az üzleti modelljét a technológiai innovációra, ugyancsak ilyen arányban fejlesztenek mobil vagy webes alkalmazásokat és több mint a felük (57%) a szolgáltatásai, termékei előfizetéseiből szerzi a bevételeit. A várakozásokkal ellentétben a magyar startupok vezetői nem fiatalok: 80 százalékuk 30 év feletti, közel felük pedig már a negyvenes éveit tapossa. Többnyire jól képzett, világot látott férfiak, nők az esetek 29 százalékában szerepelnek társalapítóként a cégekben.
Az egyik legmeglepőbb megállapítása a felmérésnek az, hogy a vállalkozások 23 százaléka már most is működtet külföldi fiókirodákat, többnyire az USA-ban vagy Nagy-Britanniában, és további 29 százalék nyilatkozott úgy, hogy fog külföldi irodát nyitni az elkövetkező 12 hónapban. Vagyis egy éven belül a hazai startupok fele helyezheti át akár a fő tevékenységét is külföldre. Az okok között a leggyakrabban az szerepel, hogy külföldön könnyebb forrást bevonni a fejlesztésekhez, egyszerűbb és átláthatóbb a szabályozás és kisebb a bürokrácia.
Ezzel vág egybe, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége (80%) a globális piacot célozta meg, habár több mint a harmaduk (37%) továbbra is a helyi piacon tevékenykedik, és további 17 százalék szerzi az árbevételének kevesebb, mint az egy negyedét külföldi piacokról. Elmondásuk szerint még nem érzik elég érettnek a terméküket nemzetközi megmérettetésre, vagy csak előbb a helyi piacon szeretnék tesztelni azt. Pedig a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy előnyösebb már rögtön a kezdeteknél külföldön is megkezdeni az üzletépítést. A legsikeresebb 24 startup, a felmérés “bajnokai”, amelyek 80 000 euró fölötti havi árbevétellel rendelkeznek, ennek háromnegyedét külföldi ügyfelekkel üzletelve keresik meg.
A legnagyobb kihívás, amivel a hazai startupok szembenéznek, épp az ügyfélszerzéssel kapcsolatos: 39 százalékuk mondta azt, hogy az értékesítés és a marketing területén való jártasság a legnagyobb hiányosságuk. Több mint a felük keres intenzíven az üzletfejlesztéshez és marketinghez értő munkatársakat. A Microsoft for Startups pont ezekre a kihívásokra válaszol, az ökoszisztéma fejlődése érdekében.A startupok harmada külföldi terjeszkedésre készül
A legsikeresebb magyar startupok jellemzően magánbefektetőktől szereztek tőkét az elindulásához. Amíg ugyanis a megkérdezettek 80 százaléka vette igénybe állami vagy uniós kockázatitőke-befektetők támogatását, annak a 12 százaléknak, amely kizárólag magántőkéből építkezett a 70 százaléka a bajnokok közül került ki. Érdekes megállapítása a tanulmánynak az is, hogy rendkívül csekély, mindössze 7 százalék azok aránya, amelyek egyaránt támaszkodnak állami és magán befektetőre. Ez azt sugallja, hogy a magán és az állami oldal nem tud, vagy nem akar együttműködni egymással a startupok támogatásában Magyarországon. A válaszokból az is kitűnik, hogy Magyarországon több a kockázati tőkebefektető, mint az angyalbefektető (33% vs. 27%).
Sok startup, a válaszadók 44 százaléka működtet valamilyen együttműködést egy nagyvállalattal. Az esetek felében ez a nagyvállalat egyben a startup stratégiai partnere is, és sokan (30%) fejlesztenek valamilyen innovatív terméket vagy szolgáltatást közösen. Az elmúlt néhány évben egyre nagyobb számban jelentek meg nagyvállalatok a startupok partnerei, befektetői között. A válaszokból az derül ki, hogy a vállalkozások elégedettek ezekkel az együttműködésekkel: 50 százalékuk ítélte ezeket jónak, 27 százalékuk pedig nagyon jónak.
A Microsoft az elmúlt 15 évben folyamatosan fejlesztette az együttműködését a startupokkal. Az ezekben résztvevő vállalkozások várhatóan több mint 1 milliárd dollárt fognak megtermelni globális szinten ennek a pénzügyi évnek a végére. A legsikeresebb programok, a BizSpark, a BizSpark+ és Reactor, az M12 olyan együttműködéseket indítottak az útjukra, amelyek mindkét fél számára komoly előnyökkel jártak. A Microsoft nemzetközi technológiai versenye, az Imagine Cup tehetséges magyar fejlesztő-csapatoknak segített megvalósítani és piacra vinni az ötleteiket.
„A startupok vitalitást és új ötleteket hoznak nekünk, mi pedig a legkorszerűbb technológiát, felhős tárhelyet és számítási kapacitásokat bocsátunk a rendelkezésükre, tudást, tapasztalatot és kapcsolati tőkét, üzleti látásmódot, viszünk a tevékenységükbe. Hiszünk a kölcsönös bizalomra épülő partnerségben. Büszkék vagyunk arra, hogy sikeres hazai vállalkozásoknak lehetünk a partnerei és járulhatunk hozzá akár a nemzetközi piacon való megerősödésükhöz is. A jövőben szeretnénk továbbfejleszteni velük az együttműködéseinket, miközben újakat is szeretnénk bevonni a programjainkba” – mondta Szabó Péter a Microsoft Magyarország OCP üzletágának vezetője.
A Microsoft for Startup program a korábbi BizSpark és BizSpark+ programokat váltotta fel annak érdekében, hogy a Microsoft szakértői bázisát jobban kihasználva, hatékonyabb támogatást nyújtson a startupok számára. A program keretében a magyar startupok ingyen üzletfejlesztési, technológiai, marketing és értékesítési tanácsokhoz juthatnak és ingyen érhetik el a társaság felhőszolgáltatását is.