Autós lapok és női magazinok is visszatértek az idén a lap piacra. Az egyik kiadó elhamarkodott döntésnek tartja a tavalyi meg szüntetést, egy másik lapnál az olvasói és hirdetői igények miatt dobták újra piacra a magazint – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. Két licenclap kapcsán pedig kisebb kiadók viszik tovább a nyomtatott márkákat.
Tavaly tavasszal a koronavírus-járvány első hulláma több nyomtatott kiadványt hozott nehéz helyzetbe. Az árushelyi értékesítési lehetőségek szűkülését, valamint a reklámköltések – mint utólag kiderült, időleges – megtorpanását látva több printújságmárka is befejezte a működését 2020-ban. Ezek közé tartozott a Sport Auto című magazin, az 1992 óta megjelenő lap kiadója azt közölte, hogy a 2020. március–áprilisi lapszámuk az utolsó.
Év végén a Central Médiacsoport lapjai közül az autóMAGAZIN és az Elle kiadásának megszűnését jelentették be. Ősszel a Marquard Media nem a megszűnésről, hanem a szüneteltetésről döntött az Éva magazin kapcsán, de azt hangsúlyozták, hogy a lapmárkához kapcsolódó weboldalt viszik tovább.
Német licenc
Az autóMAGAZIN első száma 1989-ben jelent meg, később a lap a német Motor Presse Stuttgarthoz került, majd a kiadó magyarországi kivonulását követően az akkori Sanoma, későbbi Central portfóliójában landolt. A Motor Presse régebbi munkatársai közül Szabó-Jilek Ádám még a hivatalos bejelentés előtt megtudta, hogy a Central megszüntetné a magazint, és Kiss Ferenccel, valamint Révai Ákossal kiegészülve már akkor elhatározták, hogy megmentenék a lapot. Ehhez az adott jó alapot, hogy az autóMAGAZIN eladási számaiból és költségszerkezetéből úgy látták, egy kisebb kiadónál még bőven életképes lenne.
Szabó-Jilek Ádám társtulajdonos-ügyvezetőtől megtudtuk, hogy a licenctulajdonos német Motor Presse Stuttgarttal év elején sikerült megállapodniuk a lap kiadásáról, hivatalosan pedig március elsején kerültek át hozzájuk a magyarországi jogok a következő három évre. Március végén pedig már a standokon volt az idei első lapszám. Tavaly az autóMAGAZIN utolsó lapszámai csak kéthavonta jelentek meg, az új kiadó terve viszont a havi megjelenés fenntartása lesz.
A magazin továbbra is 100 oldalas lesz, ezen belül a német fordítások hetvenet tesznek ki. Ez változás a korábbiakhoz képest, mert az utolsó időkben már lényegében teljes egészében fordítások adták a lap tartalmát. Szabó-Jilek Ádám elmondása szerint ennél magasabb sajáttartalom-arányra már nincs mód, hiszen jelentős díjat fizetnek az exkluzív német cikkekért. Viszont ezért a német Auto Motor und Sport és a Youngtimer című lap teljes írott, valamint képanyagához hozzáférnek, és nyomtatásban, valamint a weben is közölhetik azokat.
Megbánt bezárás
„Az igazat megvallva elhamarkodtuk és megbántuk a lap megszüntetését” – mondta el megkeresésünkre Léderer Róbert, a Sport Auto magazin alapítója. Ezt azzal magyarázza, hogy 2020 tavaszán, a járványhelyzet mélyén minden téren nagyon rosszak voltak a kilátások, ráadásul a lapeladások alakulásáról is nagyon kedvezőtlen visszajelzést kaptak a terjesztőtől. Később, a végleges eladási adatokból azonban kiderült, hogy nem is fogyott rosszul a március–áprilisi lapszám. Ez különösen azért volt bosszantó számukra, mert így kiesett a hagyományosan jó eladásokat hozó nyári időszak is.
Ezért már tavaly év közepén elkezdték szervezni a Sport Auto újbóli kiadását. Ennek kapcsán a Facebookon egy kérdőívet is közzétettek, amit több mint ezer olvasójuk töltött ki, és ebből azt látták, hogy továbbra is van igény a magazinra. Végül egy évvel a megszűnés bejelentése után, az idén márciusban került újra piacra a Sport Auto. Az emelkedő nyomdai költségek miatt a lap ára 1495-ről 1995 forintra nőtt, de az említett felmérés szerint az olvasói kemény mag ezt is elfogadhatónak tartja. Továbbra is kéthavi megjelenéssel számolnak, és a lapalapító elmondása szerint egy évet még mindenképpen adnak a magazinnak. Pusztán annyi változás történt, hogy másik német licencpartnertől veszik át a cikkeket és nem fóliázzák a lapot, de alapvetően ugyanazt kapják az olvasók, mint korábban.
Női visszatérés
Márciusban került ki újra a standokra az Éva magazin. „Igazából soha nem is mondtunk le róla, mert az Éva igazi kincs a piacon: minősége, hangvétele, értékteremtő szemlélete teszi különlegessé. A járványhelyzet miatt hoztuk meg azt a döntést, hogy egy időre felfüggesztjük a printkiadvány megjelenését és a figyelmünket a dinamikusan fejlődő evamagazin.hu-ra összpontosítjuk” – tudtuk meg Pastyik Renátától, a Marquard Media kereskedelmi igazgatójától.
Az online fejlesztés egyébként jól sikerült, mert a szájt látogatottsága tavaly 76 százalékkal nőtt. Az olvasói és a hirdetői igények miatt pedig a nyomtatott kiadvány újbóli megjelentetésében is fantáziát láttak, ezért a lap egy 200 oldalas számmal tért vissza. Az újrainduló Éva magazinnal tízezer feletti értékesített példány-számot céloztak meg.
Jön az Elle is
Már tavaly év végén lehetett hallani arról, hogy a 168 Óra és a Pesti Hírlap kiadójaként ismert Milkovics Pál újra kiadná az Elle magazint. Lapunk kérdésére Milkovics megerősítette, hogy a francia Lagardère Grouptól valóban megszerezte a kiadói jogokat, és nem sokkal később megszületett a hivatalos bejelentés is. Ez alapján április 24-én már megjelenik az idei első nyomtatott lapszám és újraindul az elle.hu is. A printkiadványnál a havi megjelenési gyakoriságra augusztustól térnek vissza.
Heszler Róbert