- Hirdetés -

Társadalmi célokat is szolgál az innováció

|

A Microsoft Magyarország „Társadalmi hasznosság startupként? Lehetséges!” címmel rendezett online beszélgetést, ahova a hazai startup közösség sikeres jövő előtt álló, de már bizonyított vállalkozásainak ügyvezetőit hívták el – olyan cégek képviselőit, amelyeket a felhőtechnológia és annak a közösség érdekében való hatékony felhasználása köt össze. A roboGaze, a MedInnoScan, és a Munch.hu nemzetközileg is példamutató megoldásokat kínálnak fontos társadalmi és környezeti problémákra.

De mégis, hogyan lehet egyensúlyozni a társadalmi vállalkozások két alapcélja, a profittermelés és a társadalmi haszon között? „A legsikeresebb és egyben legnagyobb társadalmi hatású innovációk azok voltak, melyek egy-egy technológiát képesek voltak demokratizálni, azaz tömegek számára elérhetővé tenni. Ilyen módon kombinálni tudták a társadalmi hasznosulást a nyereség szerzés vállalkozói imperatívuszával. Elég a Ford vagy a Kodak példájára gondolni” – adott választ Csaba Zoltán, a roboGaze alapítója a dilemmára.

A roboGaze egy mesterséges intelligencia alapú monitoring rendszert fejleszt, amely az járművezetők viselkedését elemezve valós időben detektálja a lehetséges közlekedési baleseteket kiváltó mintákat, mint például mobilhasználat, vagy fáradtság. Ezzel minden évben sok tízezer ember életét menthetik meg az utakon. ”A szabályozó környezet kedvezően alakul, ugyanis az EU-ban 2024-től minden új autóban kötelező lesz sofőr monitorozó megoldást alkalmazni. A mesterséges intelligencia rohamos fejlődése pedig lehetővé teszi, hogy széles kör számára megfizethető és elérhető legyen az életmentő technológia” – mondta Csaba Zoltán.

Lehet ma még egyáltalán olyan iparágról beszélni, ahol a felhőtechnológia és a mesterséges intelligencia nincs jelen? A szakemberek szerint a felhőtechnológiát eleinte valóban bizalmatlanság övezte, mára azonban az állami szektorban is egyre elfogadottabb az alkalmazása, hiszen nemcsak megbízható, hanem biztonságosabb is más megoldásoknál, ráadásul rugalmas és skálázható. Ezért mindegy, hogy az agráriumban, az egészségügyben vagy a gyártás területén tevékenykedik, ma már minden vállalat és vállalkozás digitális.

Az egyébként orvosi diagnosztikai mesterséges intelligenciák fejlesztésével foglalkozó MedInnoScan olyan Szoldán Péterapplikációt fejlesztett, aminek segítségével a bőrgyógyászati problémával küzdő betegek fényképet készíthetnek az érintett bőrfelületről. Ezek, valamint a kérdőívre adott válaszok alapján a rendszerhez csatlakozott bőrgyógyászok az esetek túlnyomó többségében diagnózist és terápia javaslatot adnak, a szükséges gyógyszerek, készítmények receptjét a felhőbe rögzítik. Azokat a patikában kiváltva az emberek a rendelőben történő megjelenés nélkül, mobiltelefonon keresztül részesülhetnek bőrgyógyászati kezelésben. „A járványhelyzet miatti segíteni akarás azt eredményezte, hogy felgyorsult a fejlesztés. Ebben segített, hogy a felhőtechnológia olyan erőforrásokat és megoldásokat tett elérhetővé a kezdő vállalkozások számára is, amelyeket korábban csak a nagyok engedhettek meg maguknak. A társadalmi hasznosság vezérelte befektetés egyértelműen megtérül, ebben nem volt vita a tulajdonostársak között” – mondta el Szoldán Péter, a MedInnoScan ügyvezetője. Hozzátette: rengeteg a jó ötlet, emiatt pedig nagy az igény a jó szakemberekre, de legalább ennyire arra a tudásra és kapcsolati hálóra is, amely a létrejövő termék piaci bevezetését segíti.

A Munch.hu társalapítója, Wettstein Albert elmondta: „A Munch.hu egy égető társadalmi és környezeti problémára, az ételpazarlásra kínálWettstein Albert megoldást: éttermeknek, pékségeknek, boltoknak és szállodáknak kínál olyan platformot, ahol az el nem adott, de jó minőségű ételeket tovább értékesíthetik. Olyan társadalmi-üzleti vállalkozást szerettünk volna létrehozni, amelyben minden résztvevő fél nyertesnek érzi magát, miközben társadalmi és üzleti értelemben is fenntartható. Ezt a szemléletet a piac is meghálálja és megtérül a társadalmi hasznosság érdekében végzett befektetés is. A digitális technológiákban született megoldások esetében a hasznosság a prioritás, a technológia a hatékonyságot és a képességet biztosítja.”

A Startup Hungary a közelmúltban végzett felmérést több mint 200 hazai startup körében, amelyben a Microsoft stratégiai partnerként vett részt. A kutatás kimutatta, hogy a magyar startupok életerősek, bizakodóak, szeretnének betörni a nemzetközi piacokra és kevéssé rázta meg őket a járvány okozta gazdasági válság. Többségük a magas hozzáadott értéket képviselő technológiai szektorban, leginkább a B2B SaaS piacon tevékenykedik és az AI, a Big Data, a Fintech, az Analytics/BI, IoT és a Medtech piaci szegmenseket célozta meg. Több mint 60 százalékuk építi az üzleti modelljét a technológiai innovációra, ugyancsak ilyen arányban fejlesztenek mobil vagy webes alkalmazásokat és több mint a felük (57%) a szolgáltatásai, termékei előfizetéseiből szerzi a bevételeit.

A 80 000 euró fölötti havi árbevétellel rendelkező magyar startupok, jövedelmük háromnegyedét külföldi partnerekkel üzletelve keresik meg. A legnagyobb kihívás, amivel a hazai startupok szembenéznek az ügyfélszerzéssel kapcsolatos: a válaszadók 39 százaléka mondta azt, hogy az értékesítés és a marketing területén való jártasság a legnagyobb hiányosságuk.

A Microsoft az elmúlt 15 évben folyamatosan fejlesztette az együttműködését a startupokkal. Szabó Péter, a Microsoft Magyarország Partnerfejlesztési Igazgatója a rendezvényen Szabó Péterelmondta: a technológia az üzleti lehetőségek kiaknázásában is tud ma már segítséget nyújtani, a felhőmegoldásoknak köszönhetően a piacra lépés is gyorsabb és egyszerűbb. Hozzátette: a Microsoft a vele együttműködő vállalkozásokkal nemzetközileg érvényes marketing tapasztalatát is megosztja és értékesítői és partnerhálózatán keresztül is segíti a startupok termékeinek piacra jutását.

„A legmodernebb technológiák, mint a felhő és a mesterséges intelligencia gyors bevezetésében és hatékony alkalmazásában élen járnak a startupok és az innovatív kis- és közepes vállalkozások. Büszkék vagyunk arra, hogy a Microsoft technológiáit olyan sikeres, hazai startupok alkalmazzák, amelyek, amelyek jobbá teszik, átformálják a világunkat. Mi épp erre vállalkoztunk: technológiai eszközöket és üzleti tanácsadást adunk tehetséges, kreatív emberek kezébe ahhoz, hogy válaszokat adjanak az emberiség előtt álló kihívásokra.”

Az említett felmérés szerint, a hazai startupok 44 százaléka működtet valamilyen együttműködést egy nagyvállalattal. Az esetek felében ez a nagyvállalat egyben a startup stratégiai partnere is, és sokan (30%) fejlesztenek valamilyen innovatív terméket vagy szolgáltatást közösen. A válaszokból az derül ki, hogy a vállalkozások elégedettek ezekkel az együttműködésekkel: 50 százalékuk ítélte ezeket jónak, 27 százalékuk pedig nagyon jónak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...