- Hirdetés -

Zöld projektben a Velux

|

A fák együttesen alkotják „a föld tüdejét”, fotoszintézisükkel egyensúlyban tartják légkörünket. Az erdők a világ szárazföldi biodiverzitásának több mint fele számára biztosítanak élőhelyet. Egyetlen négyzetkilométer több mint 1000 fajnak nyújt otthont.

Az egyik legnagyobb veszélyt a természetre az erdőirtás jelenti; az ENSZ becslése szerint az elmúlt három évtizedben 420 millió hektárnyi erdőt vesztettünk el. A mezőgazdasági célú földhasználat és a fakitermelés jelentősen hozzájárulnak ehhez a veszteséghez; azonban kisebb, napi szintű döntéseink is fontos szerepet játszanak az erdők pusztulásában. Egy, a Nature folyóiratban nemrégiben megjelent tanulmány szerint a G7 országokban élő emberek éves fogyasztási szokásai átlagosan 3,9 fa elvesztését okozzák.

De miért számít ez – egyszerűen ültessünk több fát, nem igaz?

Az igazság az, hogy a fákat nem elég egyszerűen csak pótolni. Egy 2020 májusában közzétett nagyobb kutatás bemutatta, hogy miért van szükség a faültetésnél ambiciózusabb megoldásokra. A tudósok felfedezték, hogy a globális erdők egyre fiatalabbak, és ezeken a fiatal fákon fejlődési hibák és az instabilitás jelei figyelhetők meg. Ennek eredménye az, hogy e fák kisebb eséllyel képesek ugyanazoknak a fajoknak életteret biztosítani és nem tudnak annyi széndioxidot sem megkötni, mint idősebb társaik.

Ezek a kutatási eredmények olyan időszakban születtek, amikor az üzleti világ különösen nagy figyelmet fordított a klíma- és természeti válság kezelésének szükségszerűségére. A VELUX Csoport számára ez a téma központi szerepet játszik a vállalat „Ez a mi természetünk” elnevezésű 2030-as fenntarthatósági stratégiájában és a Lifetime Carbon Neutral, azaz Teljes Karbonsemlegesség vállalásában. Ám amikor a VELUX elköteleződött e döntő fontosságú ügy mellett, szembesült a vállalati közegben a téma kapcsán egyre növekvő szakadékkal; az üzleti világ ugyan hajlandóságot mutat a változásra, ám a célkitűzéseket gyakran nem követik jelentős és gyakorlati változások.

Bár a VELUX-nak sincs a felmerülő összes kérdésre válasza, a vállalat folyamatosan dolgozik a bolygó felé tett vállalása teljesítésén, és a lehető legambiciózusabb intézkedéseket tűzte ki maga elé célul. Ennek érdekében együttműködésre lépett a Természetvédelmi Világalappal (WWF), hogy természeti megoldásokkal érje el a Teljes Karbonsemlegességet, és ennek részeként a 2041-es centenáriumára ellensúlyozza a cég múltbeli karbonkibocsátását. A húszéves együttműködés alatt öt kulcsfontosságú erdészeti projektbe ruház be a vállalat világszerte, amelyek mindegyike mögött a WWF áll. Az első projekt helyszíne Uganda egyik térsége – a Kagombe-Bugoma tájegység az Albertine-hasadékban–, amely több évtizedes erdőirtást és talajdegradációt szenvedett el. Ez azért különösen káros, mert a Kagombe-Bugoma térséget Uganda nyirkos trópusi erdői uralják, amelyek a világ biodiverzitásának egyik gócpontját jelentik: a területen 5747 fát regisztráltak 53 családban, 159 nemzetségben és 212 fajt különítettek el. A területről szóló tanulmányok azt mutatják, hogy az őshonos vagy kihalás szélén álló fajok élőhelyeiknek átlagosan mintegy 40%-át vesztették el, és már megfigyelhető egyes esetekben a helyi kihalás is, például az egykor nagy számban élő elefántokat utoljára 1999-ben látták itt.

A WWF által tervezett, a megvalósítás korai szakaszában lévő projekt célja a terület természeti konnektivitásának fejlesztése. Ezt a Bugoma-Kagombe tájegységben 87000 hektáron található központi erdőrezervátumok megújításával éri el a projekt. A cél az, hogy az ezen a vidéken már bevált stratégiák és módszerek alkalmazásával megállítsák a további erdőpusztulást, illetve az élőhelyek és fajok elvesztését. A projekt során a VELUX őshonos fákat ültet majd egy „erdősítés-újraerdősítés-rekultiváció” néven ismert szemlélet alapján azokon a területeken, ahol a természetes erdőket kiirtották. Fontos viszont, hogy mindezt olyan jelentős természetvédelmi lépésekkel együtt tervezte meg a WWF, mint a kimerített erdőtakaró helyreállítása, a helyi lakosoknak alternatív megélhetési lehetőségek megteremtése, együttműködés kialakítása az erdőgazdálkodási csoportokkal, és az erdészeti hatóságok bevonása a megvalósításba. Ezek a lépések azért is fontosak, mert a helyi közösségekkel együttműködve jobb eséllyel gondoskodhat a vállalat arról, hogy a létrehozott erdők védelem alá kerüljenek és az „erdősítés-újraerdősítés-rekultiváció” által érintett területek jövőjét biztosítsák, így a fák a jövő élőhelyeivé fejlődhessenek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...