Számottevő eredményeket ért el a Tesco napjaink jelentősebb társadalmi és környezetvédelmi kihívásai terén, amelyekről frissen közzétett stratégiai összefoglalójában számol be. A koronavírus-járvány jelentette komoly működési kihívásokat az áruházlánc sikerrel vette, miközben hosszú távú célkitűzéseit is teljesíteni tudta. A vállalat többek között kiadta első sokszínűségi jelentését, 68 százalékkal csökkentette a működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, bevezette 100 százalékban újrahasznosítható csomagolású háztartási termékeit, és 67 százalékkal csökkentette károsanyag-kibocsátását. A Tesco új vállalásokat is tett a fenntartható működés előmozdítására elsősorban az egészséges és fenntartható étkezéshez és élelmiszer-ellátáshoz kapcsolódóan.
Október elején publikálta a Tesco éves Little Helps Plan Közösségi és Fenntarthatósági Stratégiáját. A vállalat hosszú távú, fenntartható működését meghatározó keretrendszer különböző területekre lebontva mutatja meg, hogy a vállalat miként ér el pozitív hatást működési és természeti környezetében. A stratégia központjában a legfontosabb aktuális társadalmi és környezetvédelmi kihívások állnak, a Tesco pedig az éves beszámoló segítségével követi nyomon, fejleszti és mutatja be az ezekhez kapcsolódó tevékenységeit.
Biztonságos, befogadó munkahely
A 2020/21-es fókuszokat és eredményeket jelentősen befolyásolta a koronavírus-járvány. Az áruházláncnak eddig nem tapasztalt körülmények között kellett biztosítania az alapvető élelmiszereket mindenkinek, a pandémia pedig a családi költségvetéseket is megterhelte, így a megfizethető és egészséges élelmiszerekre minden korábbinál nagyobb szükség lett. A vásárlók és a kollégák biztonsága és jólléte mindeközben kiemelten fontos volt, amit a vállalat számos intézkedéssel támogatott, valamint kiadta első sokszínűségi jelentését, amelyben beszámolt a befogadó munkahelyi kultúra megteremtését támogató lépéseiről és elért sikereiről.
„Célunk, hogy elérhető, egészséges és fenntartható élelmiszereket kínáljunk vásárlóinknak, de kiszolgálásuk nem csak a mindennapi értékesítésről szól. Legalább ugyanilyen fontos, hogy intézkedéseink a munkatársak, a helyi közösségek és bolygónk javát is szolgálják. A járvány bonyolultabbá tette egyes vállalásaink elérését, nehezebb volt például úgy csökkenteni a működésünkben használt műanyagok mennyiségét, hogy az egészségügyi előírások mindennél nagyobb körültekintést igényeltek. Ezért is vagyok különösen büszke rá, hogy hosszú távú vállalásainkat mindezek ellenére nem tévesztettük szem elől, és sikerült fejlődést elérnünk” – mondta Pálinkás Zsolt, a Tesco Global-Zrt. vezérigazgatója.
Egy falat élelmiszer sem veszhet kárba
A Tesco sajátmárkás termékei csomagolásából teljesen kivonta a nem vagy nehezen újrahasznosítható anyagokat, és bevezette az első, 100 százalékban újrahasznosítható csomagolású sajátmárkás termékkategóriát. Az áruházlánc 2016 óta 68 százalékkal csökkentette a működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, ezzel pedig elérte, sőt túl is teljesítette az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célját, amely az élelmiszer-pazarlás 2030-ra történő megfelezéséről szól. Emellett a megmaradt és emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszerek 83 százalékát az Élelmiszerbankon keresztül a rászorulóknak ajánlotta fel. A vállalat évek óta jól működő pályázati és adománygyűjtő programjain kívül egyszeri támogatással is segítette a helyi közösségeket, amikor az egészségügyi frontvonalban dolgozóknak áruházai a helyi kórházakban éppen legszükségesebb termékeket juttatták el.
Úton a nettó zéró kibocsátás felé
„Új vállalásokat is tettünk az elmúlt időszakban. Az egészségesebb táplálkozás érdekében például változtatunk sajátmárkás termékeink összetételén, és 2025-ig háromszorosára növeljük a növényi alapú húshelyettesítő termékek arányát, a WWF-fel partnerségben pedig a fenntartható élelmiszer-fogyasztás ösztönzésén keresztül igyekszünk csökkenteni az élelmiszer bolygónkra gyakorolt negatív hatását. A klímaváltozás az előttünk álló egyik legnagyobb kihívás, ami nemcsak közvetlenül ránk, hanem ellátási láncunk működésére is hat. Ezért is tűztük ki célul 2035-re a nettó zéró kibocsátás elérését. Károsanyag-kibocsátásunkat 2015 óta már 67 százalékkal csökkentettük Közép-Európában, megújulóenergia-tanúsítványainkon keresztül pedig hazai áruházainkban 100 százalékban megújuló energiát használunk, így jó úton haladunk elköteleződésünk teljesítéséhez” – tette hozzá Pálinkás Zsolt.