A tévénézők túlnyomó többsége világszerte úgy véli, hogy a televíziós szórakoztatóiparnak a jelenleginél jóval többet kellene tennie azért, hogy hitelesebben mutassa be a különféle társadalmi közösségeket és a kultúrák sokszínűségét – derült ki a ViacomCBS médiaszolgáltató legfrissebb kutatásából. A globális volumenű, 15 országból 15 ezer megkérdezett véleményét összesítő, hiánypótló tanulmány kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy a képernyőn futó produkciók mennyire objektíven és hogyan mutatják be a különböző társadalmi rétegek és kultúrák sokszínűségét, és ez milyen érzéseket vált ki a nézőkben.
A hazánkban többek között a Comedy Centralt, az MTV Hungary-t, a Nickelodeont, vagy éppen a Paramount Networköt működtető ViacomCBS a napokban publikálta Reflecting Me: Global Representation On Screen elnevezésű nagyszabású tanulmányát. A nemzetközileg végzett, 15 ország 15 ezer tévénézőjének véleménye alapján készült reprezentatív kutatás arra kereste a választ, hogy a televízió milyen hatással van arra, ahogyan az eltérő társadalmi csoportokra tekintünk. A ViacomCBS kezdeményezése megerősíti a vállalat szerepét abban, hogy egy befogadó, sztereotípiáktól és faji alapú megkülönböztetésektől mentes kultúrát teremtsen a média világában.
A maga nemében hiánypótló tanulmány pedig vissza is igazolta a fentiek fontosságát. A megkérdezettek több mint 80%-a ugyanis örülne annak, ha a médiavállalatok, illetve a tévés produkciókat gyártó cégek jóval többet tennének annak érdekében, hogy a különböző társadalmi csoportokat és a kultúrák sokszínűségét minél objektívebben mutassák be, valamint a stábok összetételében is érvényesülne a diverzitás elve. Ehhez a témához kapcsolódóan a tanulmányban részt vevők zöme azt is kihangsúlyozta, hogy célszerű lenne növelni a társadalmi diverzitás népszerűségét, és ezáltal az egymástól eltérő közösségek egymás iránti elfogadását. Az is széles körben megmutatkozott, hogy a reprezentáció erősen befolyásolja egyes közösségek megítélését: a válaszadók 85%-a egyet is értett ezzel a feltevéssel.
Azok szerint, akik az alulreprezentált kategóriába sorolják magukat, ez nemcsak annak köszönhető, hogy nem látnak elég hozzájuk hasonló embert a filmekben, sorozatokban, tévéműsorokban. Sok esetben az ábrázolás pontatlansága okozhat tévképzeteket és előítéleteket. Egyébként 52%-uk gondolta helyénvalónak ezt a kérdéskört.
„A tanulmány alapján most először sikerült bizonyítani a képernyőn történő reprezentáció és a mentális egészség közötti kapcsolatot” – nyilatkozta Christian Kurz, a ViacomCBS Global Streaming and Corporate Insights alelnöke. „Tudjuk, hogy a helyesen megvalósított reprezentáció világszerte segíthet az emberek életének javításában, és felelősségünk, hogy ne csak az iparágunkon belül alakítsunk a folyamatokon, hanem globális szinten legyünk a pozitív társadalmi változás katalizátora.”