Az OTP Bank lett az összesített győztes az Év Legvonzóbb Munkahelye megmérettetésen, a kategóriagyőztesek között pedig többek között a MOL, az Audi Hungária, a Microsoft Magyarország és a Magyar Telekom is megtalálható. A PwC felmérése szerint a vállalati kultúra és a vezetők szerepe erősödött a Covid második évében, az otthoni munkavégzés lehetősége pedig először került a TOP10-be a munkahelyválasztási preferenciák rangsorában.
A PwC a felmérésben részt vevő fiatalok (16-28 éves válaszadók) értékelése alapján osztotta ki a „2021 Legvonzóbb Munkahelye” díjakat összesen tíz iparági, valamint egy összesített kategóriában. Az iparági besorolásnál a válaszadók percepciói, valamint az egyes munkáltatói márkák önmeghatározásai voltak elsődlegesen irányadók. Noha az adatok felvétele folyamatos, a díjak odaítélésének alapjául a 2021. szeptember 1-jével indult és október 31-én lezárult kampány során beérkezett válaszok szolgáltak.
Az összesített győztes az OTP Bank lett, ami a pénzügy kategóriában is az első helyen végzett. A kategóriagyőztesek között ott van az Audi Hungária, a Coca-Cola, az Aldi Magyarország, illetve a Magyar Telekom is.
A PwC felmérésének eredménye azt mutatja, hogy a 19-28 éves korosztályban a csökkenő bizonytalanság nem állította vissza a pandémia hatására átalakult prioritásokat, sőt bizonyos szempontok tovább erősödtek: az alapbér továbbra is a legfontosabb tényező. Ezt követi a munkaidő feletti kontroll, azaz a rugalmas és kiszámítható időbeosztás. A fiatalabb munkavállalók még azt is elfogadják, hogy a rugalmasság alkalmanként túlterheléshez vezet, viszont elvárás, hogy ezt a vállalat megfelelően kompenzálja.
A járvány hatására jelentősen átalakult a fiatalok munkahelyhez való hozzáállása. Az új helyzetben egyértelműen nőtt a vállalati kultúra szerepe, amely nemcsak a magasabb munkavállalói élmény, hanem a sikeres és a vonzó munkáltatói márka kulcsa is. Az alkalmazottak és az álláskeresők számára megnőtt a közvetlen kollégák és a vezetési stílus fontossága, ezek a tényezők a negyedik és az ötödik helyen állnak a 2021-es összesített rangsorban a fiatalok esetén. A tapasztaltabb munkavállalók számára még ennél is fontosabb a közvetlen vezető személye - ők a harmadik legfontosabb tényezőként nevezték ezt meg - amelyben a pandémiának is szerepe lehet.
„Ez az eredmény egyértelművé teszi a házi feladatot a vállalatok és vezetőik számára: a szervezeteknek alkalmazkodniuk kell az új elvárásokhoz. Újra kell gondolniuk a távmunka és az irodai munkavégzés arányát, vagy a napon belüli flexibilitás fogalmát, és meg kell érteniük, hogy a munkavállalóik más kereteket és módszereket szeretnének a munkavégzésre és a kapcsolatok építésére. Emellett nőttek az elvárások a vezetők felé, nagyobb átláthatóságot, nyílt, őszinte és hiteles kommunikációt várnak az alkalmazottak” - emelte ki Bencze Róbert a a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.
Honnan fogunk dolgozni?
A tapasztalatok alapján a vállalatok eltérő módon cselekszenek most, hogy már nyitott a lehetőség a visszatérésre. Sok szervezet megőrzi a hibrid munkavégzést, van, aki visszaáll a teljes irodai jelenlétre, és van, aki még progresszívabbá válik.
Az otthoni munkavégzés kapcsán eltérőek a tapasztalt és pályakezdő munkavállalók elvárásai. A 28 év felettiek számára a távmunka lehetősége kiemelten lényeges, a negyedik legfontosabb munkahelyválasztási szempont. A fiatalok számára ugyan számít az irodai munkavégzés - hiszen segíti őket a tanulásban, kapcsolatépítésben -azonban a válaszaikból az is kiderül, hogy nem térnének vissza egy olyan vállalathoz, amely úgy dönt, hogy nem alkalmazza többé a home office lehetőségét.
A munkavégzés helye kapcsán földrajzi eltérések is kirajzolódnak a fiatalok körében: a fővárosiak számára az otthoni munkavégzés döntő fontosságúnak bizonyult; itt a nyolcadik helyet érte el, míg az ország keleti régióiban egyre hátrébb szorul; az észak-alföldi régióban pedig csupán a 23.-ik helyen áll.
A PwC 2021 Legvonzóbb Munkahelye Díj iparági kategória győztesei
Autóipari gyártó
1. Audi Hungaria
2. Mercedes-Benz
3. BMW
Energetika és közüzem
1. MOL Magyarország
2. MÁV
3. MVM Csoport
FMCG
1. Coca Cola
2. Procter & Gamble
3. Hell Energy
Gyártó
1. Bosch Csoport
2. LEGO
3. National Instruments
Gyógyszeripar
1. Richter Gedeon
2. Egis
3. TEVA
Kiskereskedelem
1. Aldi Magyarország
2. IKEA
3. Lidl Magyarország
Pénzügy
1. OTP Bank
2. Morgan Stanley
3. K&H
SSC/BSC
1. British Petroleum (BP)
2. GE
3. Deutsche Telekom IT Solutions
Technológia
1. Microsoft Magyarország
2. Samsung
3. EPAM
Telekommunikáció és média
1. Magyar Telekom
2. RTL Magyarország
3.Vodafone
Összesített 1. helyezett
OTP Bank