A banki kapcsolatokkal rendelkező 19-29 éveseknek 78 százaléka használ valamilyen bankkártyát, ám internetbanki vagy mobilbanki szolgáltatásokat jóval kevesebben, mindössze 38, illetve 45 százalékuk vesz igénybe – állapítja meg a K&H ifjúsági indexe. A fiatalok fele havonta átlagosan 66 ezer forintot költ az elektronikus fizetőeszközökön keresztül.
A K&H ifjúsági indexéhez az idei harmadik negyedévben készült felmérés szerint a 19-29 éves korosztály döntő része, 96 százaléka kapcsolatban áll valamelyik bankkal. Az érintettek elsősorban a bankkártyát használják, ez a 78 százalékukra igaz. Ugyanakkor a többi banki szolgáltatás közül a bankszámlájukat nem igazán veszik igénybe, mindössze 58 százalékukra jellemző. A netbank- és mobilbankhasználat sem igazán gyakori: előbbit a bankoló fiatalok 38 százaléka, utóbbit pedig a 45 százalékuk alkalmazza. A visszafogott arány magyarázható azzal is, hogy a bankszámlájukat is viszonylag ritkán használják.
Nem meglepő, hogy a 19-29 éves fiatalok közel fele (49 százaléka) használ inkább készpénzt. Akik pedig elektronikusan - azaz bankkártyával vagy okosórával - szoktak fizetni, azok átlagosan havonta 66 ezer forintot költenek. Az említett adatokon alapuló becslés szerint, ha 19-29 évesek korosztályába tartozó több mint 1,1 millió fiatal fele a készpénzes fizetés helyett az elektronikusat választaná a havi 66 ezer forint elköltésére, akkor több mint 400 milliárd forint összegű forgalom terelődhetne át a készpénzes térfélről az elektronikusra. Ez már csak azért is fontos lenne, mert nemzetközi szinten is kimagasló szinten van Magyarországon a készpénzállomány, GDP-arányosan 14-15 százalék.
Az ifjúsági index adatai is alátámasztják, hogy már iskolás korban érdemes a fiatalokat megismertetni az elektronikus banki szolgáltatásokkal, hogy a későbbiekben tudatosan használják ezeket. Az évtizedes múltra visszatekintő K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedő keretében az általános és középiskolás diákoknak széles körű ismeretanyagot állítottak össze a K&H szakemberei, amely a mindennapi pénzügyek mellett kitérnek a különböző digitális fizetési megoldások elsajátítására is.
A vetélkedő keretében 3-5 fős csapatok pedig játékos formában, értékes nyereményekért tesztelhetik tudásukat, többek között a digitális fizetési megoldások témakörében is.
A K&H-nál minden korosztály számára a digitális fizetési megoldások egész tárházát kínálják: már évek óta hozzáférhető az Apple Pay fizetés, a bank az idén elérhetővé tette az androidos telefonokon működő Google Payt, ősztől pedig az okosórás Garmin Pay fizetés is lehetséges. Különösen az okostelefonnal végrehajtott fizetések népszerűek: havonta több mint 1,6 millió alkalommal kerül sor ilyen műveletre. Mára a digitalizált kártyák 15%-át használják okosórával történő fizetésre.
Ha pedig a későbbi élethelyzetükben például hitelre lenne szükségük, akkor a nagyobb beszerzések finanszírozására való személyi kölcsönöknél az online igénylést választják. A K&H-nál ez a megoldás elég népszerű, hiszen a személyikölcsön-igénylések több mint 50 százaléka zajlik az internetes csatornán keresztül.