- Hirdetés -

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

|

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést jelenthet – derül ki a Profession.hu elemzéséből. Az álláspiaci robbanás mellett ennek oka, hogy szinte már minden iparágban és beosztásban ebben a formában keresnek munkaerőt a cégek.

A Profession.hu saját adatbázisa alapján készítette el friss kutatását, amelyben a főváros munkaerőpiaci mozgásainak elmúlt tíz évét tárta fel, bemutatva a végbement változásokat, kirajzolódó tendenciákat. Budapest biztosítja messze a legtöbb munkahelyet és vonzza a legtöbb munkavállalót a magyarországi települések közül, így kevésbé markánsan érezhetőek például egy esetleges gyárbezárás vagy egy elvándorlási hullám hatásai. Utóbbira pedig éppen az elmúlt egy év alatt volt példa: tavaly a fővárost elhagyók és az odaköltözők aránya 16 ezres létszámcsökkentést eredményezett. Budapesten a vizsgált időszak alatt jelentősebb visszaesést azonban csak a világ gazdasági helyzetének megingásai idéztek elő: a 2008-as gazdasági világválság hatása késleltetve jelentkezett az itteni munkaerőpiacon, a 2020-as koronavírus-járvány viszont azonnal mérsékelte a vállalatok toborzási kedvét.

Csak a világválságok ingatták meg a növekedést

Az elmúlt tíz évben megduplázódott a fővárosi álláshirdetések száma a Profession.hu adatbázisában. Részleteibe menően is érdekes megnézni ezt a trendet, ugyanis nem egy kiegyensúlyozott, lineáris növekedés vezetett idáig. 2008-ig folyamatosan gyarapodtak a betöltésre váró pozíciók (ebben az évben 46 ezer hirdetés került ki a piacra a portálon keresztül), majd ez valamelyest visszaszorult – ami betudható az akkoriban hazánkban is berobbant gazdasági világválság utáni bizonytalan és költségcsökkentéssel terhelt időszaknak, amelynek következtében a vállalatok visszavettek a toborzásból.

E tendencia egészen 2012-ig tartott. 2013-tól azonban újraéledt a munkaerőpiac és felfelé ívelt a 2020-ban bekövetkező koronavírus-járványig, 2018-ban 82 ezres hirdetésszámmal elérve az elmúlt tíz év csúcsát. Tavaly – amikor teljes szektorok átmeneti megszűnése és a legtöbb vállalat tartalékos üzemmódra való átállása határozta meg a munkaerő-keresletet – ismét csökkentek az álláshirdetési számok, azonban idén tavasszal konszolidálódtak, majd nyárra már szignifikáns növekedést produkáltak.

Sok szakmunkást keresnek online

A legtöbb betöltésre váró budapesti pozíció a szakmunkás kategóriában jelent meg a Profession.hu adatbázisában: jelenleg már a legtöbb munkavállalót (15%) ilyen állásokban keresik. (Az összes feladott álláshirdetést nézve a legnagyobb részesedést 2019-ben tudta elérni az akkori közel 20 százalékos arányával). Ezt követi a pénzügyi és az IT programozási terület, melyek részesedése valamelyest csökkent, de még mindig 10 százalékos aránnyal bírnak. A harmadik helyre az értékesítés került (7%), amelynek a részesedése az elmúlt tíz évben felére csökkent. Mindezek mellett a támogató központoknál figyelhető meg kiemelkedő növekedés a vizsgált időszakban; ez betudható többek között az SSC szektor erősödésének is, amely rövid idő alatt jelentős mennyiségű munkaerőt vont magához.

Az alkategóriákban – specifikusan szakterületenként – feladott hirdetések számánál a vezető szakmák évek óta változatlanok. Jelentős csökkenés a személyes ügyfélszolgálat esetében tapasztalható, ez az automatizáció és online ügyintézés elterjedésének is betudható, valamint a területi képviselő, informatikai értékesítő és a minőségbiztosítás kategóriákban történt hasonló lelassulás.

Az egyes területek népszerűségét megfigyelve az SSC szektorban tapasztalható a legintenzívebb növekedés: itt 67 százalékkal több potenciális jelöltet szerzett meg 2021-ben átlagosan egy cég, mint tíz évvel korábban. Az IT programozás esetében 36 százalékos, míg az ügyfélszolgálat területén 12 százalékos ez az emelkedés. Legnagyobb csökkenés a 2011 és 2021-es évek összehasonlításában a bank, biztosítás, bróker (-58%), az építőipar, ingatlan (-73%), valamint a fizikai, segéd és betanított munka (-78%) esetében történt.

Az elmúlt 10 év átlagát vizsgálva az adminisztrációs és asszisztensi pozíciók bizonyultak a legnépszerűbbnek a jelentkezők körében, amiket a marketing, média, PR hármasa majd a vendéglátás kategória követ. A sort a szállítás, beszerzés, logisztika zárja.

Az építőipar, ingatlan kategóriában is látható egy fordulat: egyre kevesebben érdeklődtek a nyitott pozíciókra az idő múlásával, míg mára ez közel a negyedére fogyatkozott a 2011-es állapothoz képest. A marketing, média és PR esetében szinte évről évre változtak a számok, hektikusan alakult e terület kereslete és kínálata – most fele annyian érdeklődnek a nyitott pozíciók iránt, mint a tavalyi évben.

Tavasz óta emelkedett az átlagos nettó bérigény

A meghirdetett fővárosi állásokra jelentkezők átlagos bérigénye a legfrissebb éves adatok összehasonlításában viszonylag kiegyensúlyozottan tartotta magát az elmúlt szűk két évben (ide nem számolva még 2021 harmadik negyedévének eredményét). A tavalyi év elején az átlagos nettó fizetési igény 313 000 forint volt, amely valamelyes lecsökkent a második negyedévre (291 000 forint), majd minimálisan tovább fogyatkozott 2021 első negyedévéig. A tavaszi nyitással azonban ismét emelkedésnek indult és őszre elérte a 297 000 forintot.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...