Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser
133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít?
Természetesen elégedettek vagyunk az elért eredménnyel és a növekedéssel, ami a fejlesztéseknek, a szolgáltatásoknak, a jó áraknak és az online és offline tér kihasználtságának és szinergiájának és a törzsvásárlói program kedveltségének és előnyeinek is köszönhető. Évről évre hasonló növekedést sikerült elérnünk, a célunk ennek a szintnek a megtartása volt, természetesen voltak pesszimistább jóslatok is házon belül, de összességében nagyon elégedetten zárjuk a gazdasági évet!
Szinte minden komoly szereplőnél nagyot nőtt a webshop forgalom is. Ti ezen a területen mekkorát tudtatok nőni?
Amennyiben csak az online területet nézem akkor az elmúlt gazdasági évhez képest 125 százalékos növekedést sikerült elérnünk, de volt olyan hónap is az éven belül, amikor az elmúlt év azonos időszakához képest 400 százalékot nőttünk.
Mit gondolsz, marad ez a dinamika az online esetében, vagy ha helyreáll az élet, akkor ilyen dinamikájú bővülésre nem kell számítani?
A pandémia hatására hatalmas növekedésen ment keresztül az online terület és olyan fejlesztések is megvalósulhattak, amelyekre korábban akár éveket kellett volna várni, így viszont prioritásban előnyt élveztek ezek a projektek. Az első hullám után az volt a célunk, hogy az akkor elért forgalmakat szinten tartsuk, de ehhez képest az elmúlt évben további fejlődést és növekedést realizáltunk. A jövő évi terveinkben is növekedéssel számolunk. Ha az élet helyre is áll, a vásárlási szokások örökre megváltoztak, előtérbe került a digitalizáció, az online megoldások és az új szolgáltatások.
Érdekes módon ti nem vagytok benne az örült nagy kuponnapokban és a Black Fridayben. De ezt nem hiba kihagyni?
Évekkel ezelőtt átszíneztük ezt a napot. A nagy akciókat, sorban állást, kifogyott készleteket és vásárlói reklamációkat elkerülvén ezen a területen is a példamutatás és a társadalmi felelősségvállalás került a középpontba. A Giving Friday kezdeményezés célja, hogy az ezen a napon online és offline realizálódott forgalom egy meghatározott százalékát jótékony célra ajánljuk fel és egy épp aktuális ügy megvalósulását támogassuk ezzel. Az idei évben ennek köszönhetően 19,5 millió forintot tudtunk felajánlani a Gyermek krízis alapítványnak.
Mennyire kell, hogy előtérne kerüljenek a fenntarthatósági szempontok a működésben? És most nem a kommunikációra gondolok, hanem inkább arra, hogy mondjuk amikor bővítitek a szortimentet, akkor ez számít?
Az első fenntartható, zöld, öko, bio vagy natur termékek már 10-15 évvel ezelőtt megjelentek a dm üzletek polcain. Természetesen korábban nem volt ekkora jelentősége, de ez évről-évre nőtt. A trendeket alakítani és nem követni szerettük volna. A dm célul tűzte ki, hogy vásárlóinak fenntartható alternatívákat adjon a hétköznapok döntéseihez: egyre több környezetbarát terméket kínálnak, a drogériapiacon elsőként utántöltő állomásokat vezettek be, 2021 áprilistól pedig környezetsemleges Pro Climate termékcsalád érkezett az üzletekbe. A Berlini Műszaki Egyetemmel közösen fejlesztették ki azt az egyedülálló koncepciót, amely során a termékek környezetre gyakorolt hatásait mindenre kiterjedően elemezték, majd a lehető legkisebbre csökkentették. A termék előállítása és ártalmatlanítása során keletkező, el nem kerülhető hatásokat öt környezeti hatást érintően kompenzálják: úgy, mint a CO2-kibocsátás, az eutrofizáció, a savasodás, a nyári szmog és az ózonréteg elvékonyodása. A hatások ellensúlyozásaként németországi természeti területek rehabilitációjával állítják helyre az ökológiai egyensúlyt. A saját márkák alatt érkező termékcsalád a legfontosabb drogériatermékek körét fedi le.
Egy ilyen nehéz időszakban, mint ami mögöttünk van, gondolom nem keveset számít a munkáltatói márka. Mennyire voltatok, vagytok erősek ebben?
2021 februárjától megújult a dm karrieroldala, a nemzetközi koncepció alapján kidolgozott weboldal letisztult megjelenésével és extra funkcióival hűen tükrözi a szintén idén megújult munkáltatói szlogent. Újdonság, hogy az oldalon a dm konszern többi országában meghirdetett pozíciók is elérhetők, megpályázhatók. Ezzel párhuzamosan elindult a dm e-learning platformja is, a felületen az önálló fejlődés és tanulást segítő digitális oktatóanyagok érhetők el.
2021-ben 3. alkalommal nyerte el a dm Magyarország a „Megbízható Munkaadó” címet a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamarától (DUIHK). A díjat a munkatársaink iránti példaértékű munka- és életkörülményekre irányuló kezdeményezéseink miatt kapta a dm, illetve az elmúlt év során, a járvány okozta kihívások ellenére tanúsított helytállásunkért, különös tekintettel a dolgozóink egészségmegőrzését szolgáló intézkedésekre.
A díjak egy dolog, de például ti is meg tudtátok tartani a kollégákat a Covid alatt? Vagy azért voltak elbocsátások?
Első pillanattól az volt a célunk, hogy megőrizzük a munkahelyeket. Büszkén mondhatom, hogy a Covid hatására egyetlen munkatársat sem kellett elküldenünk sem a raktárban, sem a központban, sem az értékesítés területén. Természetesen volt olyan időszak amikor például a plázák zárva voltak és nem bonyolítottak akkora forgalmat az ott található dm üzletek mint korábban, de sok eladó-pénztáros, vagy épp központi munkatárs a megnövekedett rendelések miatt az online raktárban segített be éppen. Átszervezéssel vagy a feladatok újragondolásával sikerült mindenkit megtartanunk.
Mire fogtok jövőre a legjobban fókuszálni, miken lesznek a hangsúlyok?
Természetesen jövőre is a két stratégiai alap pillér lesz a legfontosabb a dm életében, ez pedig a Tartós Ár koncepció a Mindig megéri kommunikációval, és a Törzsvásárlói program. Ezen felül az üzletek fejlesztése, az online shop szolgáltatásainak magasabb szintre emelése és a fenntarthatóság lesz a középpontban, de természetesen folytatjuk a társadalmi felelősségvállalás kampányainkat is.
És te mire fókuszálsz? Rengeteget futsz, és nem is lassan! Mi a cél, hány kilométer, verseny, milyen idők?
Minden évben vannak kisebb nagyobb célok, minden területen szüksége van erre az embernek szerintem. A futás kapcsán vannak természetesen havi célok, ami esetemben átlag 200 kilométer, éves célok, ami idén a minimum 2021 kilométer összegyűjtése volt és verseny célok, ami nálam egy félmaratonnál 1:40 alatti idő, 10 kilométeren pedig 46 perc környéke. A félmaratoni időmet idén az első dm RUN versenyen 1:38 közelébe sikerült hozni, jövőre ezen szeretnék majd javítani.
Ki nyeri a Bajnokok Ligáját 2022-ben?
Sajnos nem a Juventus, ebben biztos vagyok. A formát és a lehetőségeket tekintve szerintem jelenleg a Bayern München és a Chelsea van a legmagasabb szinten.
Jövő év végén foci-vb lesz katarban. Nagy Juve drukker vagy, gondolom akkor az olasz válogatott a kedvenc. Elég jól nyomták az EB-n. De mi lesz a VB-n, megnyerik?
Arra először ki kellene jutniuk… ha már nekünk nem sikerült, legalább nekik tudjak szurkolni. Fura lesz karácsonykor VB-t nézni a sivatagban. ????