- Hirdetés -

A hitelesség egyre fontosabb

|

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató

fotó: Egyed Péter

- A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor?

- Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban kiemelten fontos a cégünk életében, erre az időszakra összpontosul az éves forgalom harmada, és a marketing költés 30-35 százaléka is ebben az időszakban realizálódik.

- Mennyire pörögnek idén a könyvek, jobb lesz a forgalom, mint tavaly volt?

- A könyvkereskedelem számos kihívással nézett szembe idén, a legnagyobb továbbra is a koronavírus járvány okozta gazdasági hatások, valamint a változó vásárlói attitűdök. Mint új probléma megjelent a papírhiány és a nyomdaiparban jelentkező nehézségek, amik nemcsak a kiadókra, de a könyvkereskedőkre is hatással vannak. De minden gond ellenére a Libri bizakodva tekint a 2022-es évre. Az olvasási kedv nem csökken, az irodalom egyfajta reneszánszát éli, mi pedig igyekszünk minden felületünkön és eszközünkkel népszerűsíteni a könyveket és felhívni a figyelmet arra, hogy az olvasás a tökéletes szellemi kikapcsolódás és feltöltődés, amit semmi más nem helyettesíthet.

- A COVID-járvány miatt az online vásárlás nagyon felfutott, ez mennyire írta át a korábbi stratégiákat, kellett-e módosítani a kampányokat?

- Valóban az online vásárlások száma a karantén, illetve karanténok alatt látványosan emelkedett, természetesen ezt mindkét márkán lereagáltuk. A kommunikációs hangsúly átkerült az online térbe, illetve a social felületünkre. A boltnyitások után viszont visszarendeződtek a viszonyok, és az offline forgalom visszanyerte vezető szerepét, és jelenleg is erősebb. Ettől függetlenül nem kérdés, hogy a jövőben is nagy hangsúlyt fektetünk az online felületeinkre, folyamatosan fejlesztjük és optimalizáljuk a weboldalainkat a lehető legjobb ügyfélélmény érdekében.

- A Libri-Bookline számára marketing szempontból mi volt a legnagyobb kihívás az elmúlt közel két évben, hogyan kezelték ezt?

- Történeteket, álmokat, tanítást, csodákat adunk el nap mint nap, és ez mindig erőt és motivációt ad a hétköznapokra. A karantén alatt erre az emberi insightra építettünk, és a social csatornáinkon nagyon erős perszonákat és szegmentációt építettünk ki annak érdekében, hogy a két webáruház ne kannibalizálja egymást. Ez volt a kommunikációs kihívás, főleg annak fényében, hogy a boltjaink mint kommunikációs felületek megszűntek a karantén alatt, és a rendezvényeink sem tudták felhívni az új megjelenésekre, vagy mondjuk a Libri irodalmi díjra irányítani a nagyközönség figyelmét. Emiatt új területeket, kommunikációs eszközöket kellett bevetnünk, erőteljesebben kellett jelen lennünk a social média felületeken.

- Azt láthattuk az elmúlt időszakban, hogy az influenszerek, illetve a videós tartalmak szerepe nagyon megnőtt. Hogyan látja, valóban megkerülhetetlenek? A Libri-Bookline is együttműködik influenszerekkel?

- A mi valódi influenszereink az írók és könyveket alkotók, de természetesen meghallva az új idők szavát kampányainkban meg-megjelennek influenszerek, akár a mai elvárásoknak megfelelve, akár a klasszikus értelemben is. A Bookline kampányban most ősszel együtt is dolgoztunk a social médiában nagy követőbázissal bíró hírességekkel, mint Steiner Kristóf, Szirmai Gergely vagy a Halott Pénz együttes. A Libri irodalmi díj kapcsán pedig minden évben felkérünk 200 véleményvezért, művészeket, újságírókat, sokat olvasó szakembereket, akik a kedvenc kortárs magyar kötetükre szavazva, döntik el, hogy ki kerüljön be a 10 döntős közé. Ami a legfontosabb mindkét márka esetében, hogy akikkel együttműködünk, az hiteles, őszinte „celeb” legyen, akinek elhisszük, hogy könyvolvasó, irodalombarát, a kultúrára nyitott személyiség.

Az idei Libri kampányban pedig a tartalomfejlesztésre fókuszálva elindítottuk a Libri podcast csatornáját, a Könyvtámaszt, ami tökéletes kiegészítője a Libri Magazinnak. A csatornán olyan szerzőket szólaltattunk meg, akiknek szavai sokak érdeklődésére tarthatnak számot, beszélgetést hallhatunk többek között Fábián Jankával, Presser Gáborral és Orvos-Tóth Noémivel is.

 

- Van olyan dolog, amit minden marketing döntéshozó megtanult a COVID-járvány alatt?

- Elsősorban empátiát véleményem szerint. Nagyon megható volt látni, hogy a kollégák, milyen erőfeszítéseket tettek és hogyan oldottak meg lehetetlen helyzeteket, akár egy, két esetleg három otthon tanuló gyerek mellett is. Ez az egymásrautaltság erősen összekovácsolta a csapatot.

- Véleménye szerint milyen marketingtrendek jellemzik majd 2022-t?

- A hitelesség egyre fontosabb szerintem. A most felnövekvő generáció tagjai már abba születtek bele, hogy ha valami gondjuk van egy márkával vagy termékkel, akkor azt azonnal jelezzék. A véleményüknek hangot is tudnak adni, számtalan felület áll rendelkezésükre. A másik nagyon fontos dolog, a purpose driven és a fenntarthatósági törekvésekkel összhangban tervezett kommunikációs stratégia kidolgozása, hiszen nem hagyható már figyelmen kívül, hogy a mai fogyasztók sokkal inkább tudatosabban választanak. A sikerhez pedig egy szervezet összehangolt munkája szükséges, hogy minden szinten egyazon értékeket tartsunk fontosnak.

- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?

- Fontos, hogy egy marketinges több perspektívából lásson és láttasson dolgokat, ehhez pedig szerintem elengedhetetlenül fontos, hogy nyitott legyen többféle értékrend iránt, sokat utazzon, ismerjen meg így különböző kultúrákat, és bátran kérdőjelezze meg a világot és akár önmagát is. Nem utolsósorban, kövesse az innovátor márkákat, mert azok irányt mutatnak, előre láttatják a közeljövő irányait.

- A Libri-Bookline marketing igazgatójaként gondolom kötelező, hogy a családnak szánt ajándékok között legyenek könyvek is, mennyi kerül majd a karácsonyfa alá?

- Nem a titulusom az oka, hogy sok könyvet veszek és ajándékozok, azért dolgozom itt, mert a könyvek szerelmese vagyok. És igen, nem kérdés, hogy minden családtagomat olvasnivalóval is meglepem, sőt magamnak is megvásárolom azokat a műveket, amikre vágyom, amiket mindenképpen el akarok olvasni az ünnepek alatt.

- Milyen könyv volt a legnagyobb hatással Önre a közelmúltban?

- Nehéz kiemelni egyet. A Libri irodalmi díj 10 jelöltjét ugye hivatalból is elolvasom, de soha ennél édesebb terhet! Lenyűgöz a kortárs magyar irodalom, boldog vagyok, hogy a velünk élő írók ilyen mennyiségben és minőségben ajándékoznak meg minket időtálló műveikkel. Szerettem a Bookline idei könyveit is, különösen a Pszichoforyou szakembereinek művét a 20 önismereti kérdés és válasz a kapcsolatokról címűt. Amúgy klasszikusok minden mennyiségben és bármikor jöhetnek, Hemingway, Mészöly Miklós örök kedvenceim, az új felfedezés pedig Zadie Smith és Sally Rooney regényei, nagy élvezettel olvasom a műveiket.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...