Az RTL Klub és a TV2 gyakorlatilag fej fej melletti eredményt ért el az elmúlt héten. A teljes portfóliókat nézve pedig a TV2 Csoport végzett az élen. Ez volt az első hét, amikor új módszer szerint közölt közönségarány adatokat az RTL Magyarország.
Az idei év azzal indul, hogy az RTL Magyarország mostantól más bontásban közli a közönségarányra vonatkozó adatokat. A változtatást azzal indokolják, hogy az úgynevezett Other tévézés (= egyéb nagyképernyő használat) mértéke nagyon megugrott az elmúlt években, tavaly már meghaladta a 20 százalékot. Minden ide tartozik, ami nem a hazai lineáris csatornák nézése, azaz például külföldi csatornák, DVD, játékkonzolok, mobiltelefon képernyőjének a tükrözése, tévés alkalmazások: Netflix, YouTube.
Az általuk publikált share (közönségarány) adatok tehát mostantól csak a lineáris csatornákat foglalják magukban. Ez azt is jelenti, hogy a korábbiakhoz képest nagyjából 25 százalékkal növekednek a share-értékek. Az nézőszámokat nyilván mindez nem fogja érinteni.
Annyiból jelenthet ez kavarodást a jövőre nézve, hogy a televíziók által publikált Nielsen adatoknál még az eddigieknél is jobban oda kell figyelni, hogy a fentiek szempontjából milyen gyakorlatot alkalmaznak. Elvileg a többi piaci szereplő is követheti az RTL-es módszert, hiszen magasabb közönségarányokat kommunikálhatnak. Elképzelhető ugyanakkor, hogy képbe kerülnek egyéb megoldások. Például az, hogy pusztán a szpotmérésbe bevont lineáris csatornák adatait veszik alapul (ezt pedzegette az Atmedia), ami még magasabb share-t jelenthet.
(Kicsit hasonló ez ahhoz, hogy mindkét nagy csatornacsoport piacvezetőként hivatkozik magára, ami igaz is, hiszen eltérő célcsoportokat néznek. 2021 egésze tekintetében a TV2 Csoport volt piacvezető teljes napon a teljes lakosság, a 18-49 évesek és a 18-59 évesek körében. A TV2 teljes napon és a teljes lakosságnál, valamint a 18-49 éveseknél vezetett. Az RTL Magyarország és az RTL Klub pedig főműsoridőben és a 18-49 éveseket nézve piacvezető, valamint a legtöbb nap nyerték meg a főműsoridős nézettségi versenyt).
Az RTL-es új share-számítás első hetében gyakorlatilag egál eredményt ért el az RTL Klub és a TV2 (18-49 éveseknél és főműsoridőben). Az RTL Klub 14,5 százalékos lineáris share-t (továbbiakban share), a TV2 pedig 14,4 százalékosat hozott össze. Négy estét nyert a TV2, hármat az RTL Klub.
A teljes csatornacsaládokat nézve a TV2 Csoport nyerte 2022 első hetét 31 százalékos közönségaránnyal, az RTL Magyarország csatornái 28,9 százalékot értek el. A nemzetközi portfóliók közül az AMC televízióinak a lendülete ebben az évben sem tört meg, hiszen 9 százalékot produkáltak. Utánuk a ViacomCBS következett 6,9 százalékos, majd az Antenna Group 5,8 százalékos közönségaránnyal.
A műsoros heti nézettségi rangsort az új share-számítás nem érinti. Azért egész érdekes eredmény született, ugyanis a 18-49 éveseknél a RTL Klubon sugárzott Cápák között bizonyult a hét legnézettebb produkciójának a maga 274 ezer nézőjével. A teljes lakosságnál viszont egy TV2-s műsor áll a toplista élén, méghozzá a hétfői Tények, ami 903 ezer nézőt vonzott.
Jól teljesített a Keresztanyu is. A sorozat a 18-49-es toplista második, a teljes lakosságos harmadik helyét foglalja el, 261 ezres, illetve 793 ezres nézőszámmal. A 18-49 éveseknél az Exatlon bizonyult a TV2 legnézettebb műsorának, a hétfői rész 245 ezer nézőt érdekelt, a teljes lakosságnál pedig 737 ezres nézettséget produkált a műsor legjobban teljesítő adása.
A tíz legnézettebb műsor a 18-49 éveseknél:
A tíz legnézettebb műsor a teljes lakosságnál:
Heszler Róbert
Adatok forrása: RTL / Nielsen Közönségmérés, TSV + vendég adatok
Megjegyzés: amennyiben nem jelezzük egy adatnál a célcsoportot, akkor az a 18-49 évesekre vonatkozik. A top 10-es táblázatokban a műsorok legnézettebb heti epizódjai szerepelnek.
Vendég adatok: a háztartásba érkező vendégekkel kalkulált nézettségi adatok.
Közönségarány: lineáris share. A vizsgált műsor, vagy idősáv nézésére fordított idő aránya az összes magyar nyelvű lineáris televíziócsatorna nézésére fordított időből. Beleértve ebbe a csatornák időeltolásos nézést is.
Főműsoridő alatt a 19:00 és a 23:00 közötti időszakot értjük.