- Hirdetés -

Nagyot nőtt az elektronikai cikkek piaca

|

- Hirdetés -

2021 egy kivételes év volt, amely számos kihívás elé állította az iparágat. Ennek ellenére a műszaki elektronikai cikkek piaca 2021 szeptemberére erőteljes, 18,1 százalékos, 646 milliárd US dollárra emelkedő bevételnövekedést produkált, miközben az egységnyi értékesítés jóval elmaradva ettől a növekedéstől mindössze 3 százalékkal emelkedett. Az év nyertes szegmense a viselhető eszközök volt, amely 90 százalékos növekedéssel az előző év azonos időszakához képest csaknem megduplázta bevételét.

Összességében a műszaki fogyasztási cikkek piaca pozitívan tekinthet vissza 2021-re. Jan Lorbach, a GfK műszaki elektronikai cikkek szakértője kifejti: "A bevételek növekedése az év egészét tekintve az erős kezdetnek köszönhető. Míg az év első néhány hónapjában megnőtt a kereslet és ezáltal hatalmas növekedés volt tapasztalható, az év folyamán a bevételek folyamatosan kiegyenlítődtek, és a 2020-as szint körül, sőt egyes esetekben még az alatt is mozogtak."

2021-re vonatkozó konkrétumok

Az elmúlt év sok tekintetben különbözött az előző évektől, ami a műszaki elektronikai cikkek piacának szerkezetében is megmutatkozik. Az iparág a folyamatos világjárvány mellett a chiphiánnyal és a változó fogyasztói magatartással, valamint a fenntarthatósághoz kapcsolódó növekvő tudatossággal is szembenézett, ami például az új uniós energiacímkékben is tükröződik.

Prémiumosodás és Stay@Home

A műszaki elektronikai cikkek piacán az év során tapasztalt általános keresletcsökkenés elsősorban a magas háztartási penetrációval rendelkező termékcsoportoknak tulajdonítható, amelyek ugyanakkor korlátozott további növekedési potenciállal rendelkeznek. A televíziók például 11 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhettek el januártól-szeptemberig az előző év azonos időszakához képest. A gyenge kereslet ellenére a termékcsoport bevételei US dollárban kifejezve viszont továbbra is enyhén pozitívak, a televízióké például mintegy 12 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy összességében kevesebb darabot vásároltak, de magasabb áron. Ez egyrészt az ellátási lánc megszakadásai és a chiphiány okozta áremelkedéseknek, másrészt a folyamatosan erősödő prémiumosodási tendenciának köszönhető. Eszerint a fogyasztók az új vásárlások során a nagyobb teljesítményű vagy jobban felszerelt készülékeket választották, és így átlagosan több pénzt költöttek vásárlásonként.

Ezzel szemben a győztesek 2021-ben azok a termékek voltak, amelyek penetrációban jelentős növekedést tudtak elérni, legfőképp a home office, takarítási vagy ételkészítési területeken. Ennek okán például a mosogatógépek globális bevétele US dollárban kifejezve 37 százalékkal, a fejhallgatóké 37 százalékkal, a kávé- és eszpresszógépeké 44 százalékkal, a notebookoké pedig 45 százalékkal nőtt 2021 januárja és szeptembere között éves összehasonlításban.

Az online kiskereskedelem eléri a csúcspontját

A lezárások és különböző egyéb korlátozások miatt különösen az online kiskereskedelem profitált a világjárványból. A 2021 januárja és szeptembere közötti időszakban világszerte átlagosan a teljes bevétel 34 százalékát érte el, ami a valaha mért legmagasabb szint. Ennek ellenére az év folyamán enyhe telítődési tendencia volt megfigyelhető, nem utolsó sorban a korlátozások enyhítése és a növekvő átoltottság miatt. Míg 2021 májusában Nyugat-Európában az online értékesítés még mindig a bevételek 41 százalékát tette ki, addig 2021 szeptemberére ez az arány némileg csökkent 37 százalékra, bár továbbra is jelentősen meghaladta a járvány előtti szintet.

Egészség, fenntarthatóság és új uniós energiacímkék

A világjárvány erősen ráirányította a fogyasztók figyelmét az egészségügyi és higiéniai témákra. A GfK Consumer Life globális tanulmánya szerint tavaly az emberek 43 százaléka aktívan kereste az egészséges életmódot segítő termékeket és szolgáltatásokat. Ez tükröződik a műszaki fogyasztási cikkek értékesítési adataiban is: a vérnyomásmérők 2021 januárja és szeptembere között 20 százalékkal, a fogápolási eszközök pedig 22 százalékkal nőttek az előző évhez képest. A csúcsponton a viselhető eszközök szegmense - amelybe az okosórák vagy fitnesz karkötők tartoznak - majdnem megduplázta bevételét, plusz 90 százalékkal.

A fenntarthatóság témája is nagyobb prioritást kapott a fogyasztók körében. A CES évek óta az innovatív, fenntartható mobilitási megoldásokra, különösen az elektromos autókra is összpontosít. Például a gumiabroncsok eladási számai is tükrözik a téma fontosságát a végfelhasználók számára. Bár a kifejezetten elektromos autókhoz gyártott gumiabroncsok még mindig kis piacnak számítanak, csak Nyugat-Európában 2021 januárja és szeptembere között már 39 százalékkal nőttek az eladások, ami összhangban van az újonnan regisztrált elektromos járművek számával.

Az elektromos készülékek szegmensében a fenntarthatóság témája elsősorban az EU által az év elején újonnan meghatározott energiahatékonysági osztályokat foglalja magában. Az egységesebb szabványok és a nagyobb hatékonyság érdekében új energiacímkéket vezettek be például a mosógépek, hűtőszekrények vagy mosogatógépek esetében, és módosították az A (legmagasabb hatékonyság) G (legalacsonyabb hatékonyság) szint elérésének kritériumait. A könnyebben érthető címkék azonban nem csak a fogyasztóknak kedveznek; a gyártók és a kiskereskedők is profitálhatnak a jobb árképzési lehetőségekből és a készülékek prémium pozicionálásából. Például egy A címkével ellátott mosógép átlagos ára az EU-ban 662 euró, míg a C osztályú mosógépekért a fogyasztóknak 517 eurót kell fizetniük. Ehhez képest a korábban legmagasabb, A+++ energiahatékonysági címkével ellátott gép ára 2020-ban átlagosan 492 euró volt. A fogyasztók jól fogadták az új energiacímkéket, és 2021 szeptemberére 22 uniós országban a bevételek 19 százalékát már az A minősítésű mosógépek adták.

2022-es kilátások

A világjárvány elmúlt két éve megmutatta, milyen gyorsan változhatnak az előrejelzések. Ezért minden eddiginél fontosabb, hogy a vállalatok olyan aktuális információkkal és adatokkal rendelkezzenek, amelyekkel megfelelően reagálni tudnak a gyorsan változó dinamikára, és pontos cselekvési javaslatokat tudnak adni.

A most is jelenlevő világjárvány mellett a 2022 novemberében Katarban megrendezésre kerülő labdarúgó-világbajnokság is hatással lesz a műszaki fogyasztási cikkek piacára. A GfK szakértőinek előrejelzése szerint az esemény közeledtével a televíziókészülékek értékesítésének növekedése várható. Az iparág számára az lesz a kihívás, hogy a növekvő keresletet tényleges bevételekké alakítsa, mivel a világbajnokság késői időpontja miatt az egybeesik az általában a negyedik negyedévhez és az ünnepekhez kapcsolódó értékesítési promóciókkal.

Összességében a GfK a műszaki fogyasztási cikkek piacán 2022-re további bevételnövekedést prognosztizál. Az olyan trendek, mint az egészség és a fenntarthatóság, de a prémiumosodás is folytatódni fognak, ami azt jelenti, hogy a kiskereskedőknek és a gyártóknak közép- és hosszú távon át kell alakítaniuk termékportfóliójukat, hogy mind az új, mind a meglévő vásárlók igényeit kielégítsék

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezt kell tudni a kriptovaluták adózásáról

A kriptovaluták iránti fokozódó érdeklődés nyomán a Binance egy új, Binance Tax Watch elnevezésű blogsorozatban foglalja össze a digitális pénzügyi eszközök adózásával kapcsolatos tudnivalókat. Ennek első része az Európában és a Független Államok Szövetségében...

Így lehet feltörhetetlen jelszavad

Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A felhasználók sajnos gyakran ugyanazokat a belépési adatokat adják meg kényelmi szempontok miatt,...

Baj lehet az államosításokból

Az utóbbi évek kormányzati költekezése kezdetben a COVID-19 járvány káros gazdasági hatásainak mérséklését szolgálta, majd kimondva is a növekedés erőltetett gyorsítása lett a cél. Ha a Bokros-csomagot (1995) követő időszakot nézzük látható, hogy a...

Ilyen évük volt a tévépiac főszereplőinek

Csökkenő árbevétel mellett is sikerült profittal zárnia a múlt évet a hazai televíziós piac két legnagyobb szereplőjének, az RTL Magyarországnak és a TV2 Csoportnak. Az RTL Magyarország teljes konszolidált árbevétele a 2022-es pénzügyi évben...

Gyereknek lenni jó! (x)

A gyermeki fantázia világokat képes teremteni. De mi történik akkor, ha a valóság ugyanolyan csodálatos, mint a szárnyaló képzelet? Ha egyszer csak életnagyságú TRex hátára lehet pattanni, lehetőség nyílik ráját simogatni, cápát etetni, trambulinon...

Eljárást indítanak a Karc FM ellen

A Karc FM Paláver című betelefonálós műsorában kirekesztésre alkalmas tartalmak hangozhattak el a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa szerint. A testület emellett egy helyi és egy holland joghatóság alá tartozó televízióval kapcsolatban...

Tarr Bélával készít sorozatot az AMC Networks International

Hazai saját gyártású sorozat fejlesztésébe kezd az AMC Networks International, a „Fata Morgana” című produkció kreatív producere Tarr Béla, együttműködő partnere az Oble Studios. A széria a klasszikus westernfilmeket alapul véve egészen különleges műfajt...

A hirdetési piacot is felforgatja a mesterséges intelligencia

A vállalkozások világa talán sosem volt még ennyire megosztott, mint napjainkban. 2023 teljes egészében felforgatta az állóvizet: a mai Magyarországról tulajdonképpen eltűnt a vállalkozói középréteg: a piacot a felső 10% uralja, a statisztikák alapján...

Visszatérhetnek a vevők a lakáspiacra

Új adalékokkal szolgált a tavaly kezdődött lakáspiaci fordulat mélységének és várható lefutásának megítéléséhez a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb lakáspiaci jelentése. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint közülük a legfontosabb az, hogy már a múlt év...

Keresik a példamutató családi vállalatokat

A családi cégek több mint fele súlyosabban éli meg a jelenlegi gazdasági helyzetet, mint a koronavírusjárványt. A teljes nagyvállalati szektorban még borúsabb a hangulat, itt a cégek majd kétharmada vélekedik így – derült ki...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Itt érdemes tankolni a hétvégén

A 25. születésnapját ünneplő hazai Auchan hatalmas kedvezményekkel és meglepetésekkel várta vásárlóit egész májusban. Ezt meghosszabbítva júniusban pedig három hétvégén kedvezményes áron lehet majd tankolni az Auchan benzinkutakon. A jubileum alkalmából az első júniusi...

Ezt kell tudni a kriptovaluták adózásáról

A kriptovaluták iránti fokozódó érdeklődés nyomán a Binance egy új, Binance Tax Watch elnevezésű blogsorozatban foglalja össze a digitális pénzügyi eszközök adózásával kapcsolatos tudnivalókat. Ennek első része az Európában és a Független Államok Szövetségében...

Így lehet feltörhetetlen jelszavad

Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A felhasználók sajnos gyakran ugyanazokat a belépési adatokat adják meg kényelmi szempontok miatt,...

Baj lehet az államosításokból

Az utóbbi évek kormányzati költekezése kezdetben a COVID-19 járvány káros gazdasági hatásainak mérséklését szolgálta, majd kimondva is a növekedés erőltetett gyorsítása lett a cél. Ha a Bokros-csomagot (1995) követő időszakot nézzük látható, hogy a...

Ilyen évük volt a tévépiac főszereplőinek

Csökkenő árbevétel mellett is sikerült profittal zárnia a múlt évet a hazai televíziós piac két legnagyobb szereplőjének, az RTL Magyarországnak és a TV2 Csoportnak. Az RTL Magyarország teljes konszolidált árbevétele a 2022-es pénzügyi évben...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....