Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt.
- Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra számítottál?
- Igen, a 2021-es esztendő sajnos több kihívással és váratlan akadállyal szolgált, mint amit vártunk év elején - ezzel együtt azt gondolom, a Magyar Suzuki Zrt. kihozta a maximumot a lehetőségekből.
17.650 darab regisztrált személygépjármű, 14,48 százalékos piaci részesedéssel piacvezető pozíció - ezekre az eredményekre büszkék vagyunk, annak ellenére hogy valamivel többre számítottunk az éves tervezés során.
- Volt olyan pillanat tavaly, amikor azért picit azt mondtad magadban, ez lehet, hogy nehéz lesz?
- Nem is egy... Amikor 2020 után a Covid-helyzet végét remélve kiderült, hogy jön az újabb és még újabb hullám, amikor a különböző ellátási nehézségek miatt váratlanul változtak a hazai gyártási, vagy épp csak az import allokációs lehetőségeink - ezek mind azonnali, hatékony reakciót igénylő fordulatok voltak.
- Minek köszönhető leginkább, hogy nem érintett benneteket annyira ez a visszaesés, mint sokakat?
- Ennek okait leginkább a hihetetlen energiákkal dolgozó esztergomi Beszerzési Osztály tudná pontosan kifejteni. A magam részéről ebben a témában fontosnak tartom az itthon gyártott S-Cross és Vitara jelentős hazai beszállítói arányát, továbbá az esztergomi gyárunkban dolgozó munkatársak rugalmas és hatékony helyzetmegoldó képességeit.
- Ráadásul ez már a sokadik év hogy a "mi autónk" beelőz mindenkit a piacon. Jól beletapostatok. Mennyire számít, hogy a brand itt van velünk a 90-es évek eleje óta, és pont abban a kategóriában, ami talán a legjobban elérhető a nagy többség számára?
- Nagyon is sokat számít a 30 éves jelenlétünk, a márkaismertségünk, hiszen erős alapot ad az összes kapcsolatfelvétel, az összes potenciális értékesítési ügylet kezdetén. Ami talán ezen felül erőssé teszi a Suzuki márkát, az a következetesség, megbízhatóság változatlansága. A vállalat sok évvel ezelőtt megfogalmazott célja, hogy elérhető mobilitást biztosítson minél szélesebb lakossági körben - s mindezt azzal a kitétellel tegye, hogy az összes alapvető európai és hazai fogyasztói igénynek megfeleljenek az autóink. A technológiák állandó és gyors fejlődésével az árszintek is folyamatosan emelkednek, de az értékesítési adatok azt mutatják, hogy a vásárlói bizalom töretlen, a kiváló ár-érték arány továbbra is nagyon erős vonzerőt jelent a Suzuki tekintetében.
- A chiphiány globális, szinte mindenkit érint, Ti miért úsztátok meg?
- Mi sem úsztuk meg... A 2021-es esztendőt az éves tervszámunk alatt teljesítettünk, és az idei tervet is nagyon gondosan, a hiányt maximálisan figyelembe véve kellett elkészítenünk. De bízva a fent említett hazai gyártás adta előnyökben, reméljük, hogy továbbra is, idén is sikert kovácsolunk a jelenlegi lehetőségekből.
- Ha van egy jó év, akkor a tulajdonos mindig egy még jobbat akar. Nyugodt vagy így az év elején vagy van azért sok kérdéses dolog, most is és döcöghet a nagyobb eredmény elérése?
- Bár benne vagyunk a januárban, végleges éves tervről sajnos nem tudok beszélni - túl sok még a változó az előttünk álló képletben. Alapvető törekvésünk, hogy jobb eredményeket hozzunk mint az előző évben, és abból a szempontból nyugodt vagyok, hogy látom: továbbra is profi munkatársakkal, töretlen lelkesedéssel, az anyavállalat felől pedig maximális támogatottsággal tudunk nekivágni ennek az évnek.
- Idén szerinted 20 000 fölé tudtok menni a hazai értékesítési számot tekintve?
- Számot most nem mondanék. Nem lehetetlen és nem irracionális ez a darabszám, de egy döbbenetes 2020 és egy meglepetésekben gazdag 2021 után most azt mondanám,
ahhoz hogy konkrét célszámot határozzunk meg, több információt kellene tudnunk arról, hogy a külső környezeti/piaci hatások tekintetében mi vár még ránk ebben az évben.
- Idén nincs Genfi Autószalon. Hiányzik neked? Szinte mindig ott szoktál lenni!
- Egy részemnek hiányzik, hiszen valóban az autós szakma legmagasabb szintű publikus fóruma volt egy korszakon keresztül - de az a korszak már véget ért. Az Autószalon mint koncepció már nem tudja azt nyújtani, mint korábban - hiszen egy-egy új modell leleplezése azonnal megtörténik online, amikor a modell piacra kerül. Már nem érdemes kivárni a legközelebbi Autószalont egy-egy hír bejelentésével, mert a hírek is irdatlan gyorsan érvényüket vesztik, elavulttá válnak. Az autóipari technológiai fejlesztések is olyan mértékben felgyorsultak, hogy szinte havonta kellene autószalont rendezni, ha a legfrissebb újításokat élőben szeretnénk látni. Azt gondolom, meg lehetne találni a helyét a Genfi Autószalon folytatásának, de a szervezőknek teljesen újra kell gondolnia a rendezvény céljait és működését ahhoz, hogy ez ismét hatékony és vonzó eseménnyé váljon az összes érdeklődő számára.
- Minden márka ezerrel nyomul az elektromos autók irányába. A Suzuki mikor jelenik meg az első elektromos autóval Magyarországon? Teslából tavaly már majdnem 200-at adtak el itthon, igaz, az egy másik kategória. Vagy lehet, hogy az alsó középkategóriában nem érdemes még erre alapozni?
- A Suzuki vállalati kommunikációs elve, hogy csak azokról az autóinkról nyilatkozunk, amelyek már gyártásban vannak és elérhetők - így erre a kérdésre csak valamelyik későbbi beszélgetésünk során tudok válaszolni... 😉