- Hirdetés -

A marketing nem öncélú, nem a marketingeseknek szól

|

Wilheim Gábor, marketing igazgató, Dreher Sörgyárak Zrt.

- A COVID-járvány nagy csapást mért a vendéglátóiparra, sokáig zárva voltak az éttermek, szórakozóhelyek, pubok. Hogyan éltétek meg ezt az időszakot a Drehernél, nagyon visszaesett a forgalom?

- A járvány valóban súlyos csapást mért a vendéglátó szektorra, értelemszerűen jelentős visszaesést okozva a sörforgalomban – és fontos találkozási lehetőségtől, a társasági kapcsolattartás módjaitól fosztva meg mindannyiunkat.

- Egy ilyen speciális helyzetben mi volt a marketing csapat elsődleges feladata a cégnél?

- A helyzet több szintű kihívás elé állított minket: egyrészt végig kellett gondolnunk, hogy ebben a helyzetben milyen módon tudjuk majd segíteni a vendéglátó szektor talpra állását, amit a trade marketing, az értékesítés és a márka marketing csapataink közös programjaival tettünk meg. Itt kiemelt célunk volt az is, hogy a minőségi sörélménnyel, illetve az ahhoz szükséges tudás átadásával hozzájáruljunk a sikeres újranyitáshoz és ahhoz, hogy a vendéglátás újra a minőségi együtt töltött időről szóljon. Ezért az országos szintű Csapolt Minőség Programunk keretén belül 300 vendéglátóhely csaposát részesítettük képzésben.

Másrészt újra kellett terveznünk az éves aktivitás terveinket azzal a szemmel, hogy azokban az időszakokban, amikor a vendéglátás sajnálatos módon nem működött, hová érdemes jobban fókuszálnunk. Mivel a HoReCa-ból kiesett fogyasztás egy része megjelent a kiskereskedelemben, erősítettük aktivitásainkat ezekben a csatornákban.

- Mi jelentette számotokra a legnagyobb kihívást az elmúlt két évben marketing szempontból?

- Azt gondolom, hogy a helyzet jellegéből adódó kiszámíthatatlansággal mindenkinek meg kellett küzdeni. Ez a mi esetünkben elsősorban azt jelentette, hogy 2020-ban a folyamatos újratervezés időszakát éltük. Ugyanakkor ebben a bizonytalanságban le kellett fektetnünk azokat az alapelveket, prioritásokat, amelyekből nem engedünk, illetve meghúzni a határt, hogy meddig engedjük az újratervezést és mikor vannak a helyzet ellenére is végleges döntési pontok, amikor egy adott programmal megyünk, vagy nem megyünk tovább. 2021 ebből a szempontból más volt, hiszen itt azzal a tudattal terveztünk, hogy a bizonytalanság biztosan velünk lesz, így kulcsmárkáink és csatornáink aktivitási terveit eleve ezzel a szemlélettel terveztük meg, így már előre voltak alternatíváink.

- Egy időre mindenki home office-ba kényszerült, ez mennyire nehezítette meg a kampányok szervezését?

- Szerintem mindenki meglepődött azon, hogy a home office mennyire gördülékenyen működött szinte már az első perctől kezdve. Természetesen nem helyettesíti a személyes kapcsolattartást, workshopokat, ötleteléseket, de az elmúlt két év bizonyította, hogy a csapat hatékonyan, professzionálisan tudja menedzselni a feladatokat virtuálisan együttműködve is. Ebbe a velünk dolgozó ügynökségi partnereinket is beleértem, hiszen ők is pontosan ugyanazzal a kihívással szembesültek, mint mi – és részükről is a szokásos színvonalú ügyfélkiszolgálással találkoztunk. Természetesen kellett kreatív megoldásokat találni, hiszen például 2020-ben reklámfilmeket forgatni elég nehéz volt, de itt is megtaláltuk azokat a megoldásokat, amelyekkel például bár stock anyagokból, vagy újravágott filmekből varázsoltunk új kommunikációt, ezek mégis frissnek tűntek, és ami sokkal fontosabb, hatékonynak is bizonyultak.

- A pandémia alatt csökkent, vagy nőtt a marketing büdzsé a Drehernél?

- Mind 2020-ban, mind 2021-ben az előzetesen tervezett költségvetéssel dolgoztunk. Évek óta tiszta prioritások mentén építjük a portfóliónkat, emellett ebben a nehéz időszakban is kitartottunk. A budgetet nem csökkentettük, de értelemszerűen történtek benne átcsoportosítások. Például a vendéglátás zárva tartása idején, ott nem tudtunk aktivitásokat végrehajtani, így ezeket más csatornákra csoportosítottuk át vagy későbbre időzítettük, illetve a számunkra nagyon fontos fesztiválok helyett is más platformokon kellett eljuttatnunk üzeneteinket.

- Történt-e változás abban, hogy milyen csatornákat és milyen súllyal használtok? Például a televízió, vagy a digitális platformok felértékelődtek-e a marketingkommunikációban?

- Magyarországon a TV szerepe továbbra is megkerülhetetlen egy FMCG márka kommunikáció mixében, ezen a pandémia véleményem szerint még erősített is, így törekedtünk arra, hogy itt tartsuk a kommunikációs súlyunkat, és bizonyos márkák esetében erősítettünk is ezen. A másik csatorna valóban a digitális, ahol szintén hatékonyabban lehetett kommunikálni ebben az időszakban – például ide csoportosítottunk át jelentősebb összegeket az eredetileg közterületre tervezett kampányaink közül a lezárások idején.

- Idén lesz foci VB, igaz az év végén. Szerinted mennyire lehet így hatása a sörfogyasztásra?
- Összességében azt gondolom, hogy egy szokott időben, nyáron rendezett foci VB-nek igazán komoly hatása a fogyasztásra elsősorban a rendező országban van, másodsorban pedig, de sokkal kisebb mértékben a résztvevő országokban. Ráadásul mivel a foci VB általában nyáron van, ekkor amúgy is megindul felfelé a fogyasztás, így egy nem rendező, nem résztvevő országban ennek a hatását kiszűrni és kimutatni igazán nehéz. Egy november-decemberi VB-ről senkinek nincs semmilyen tapasztalata – az időzítés annyiban érdekes, hogy – pandémia előtti években – ez pont az a periódus volt, ahol a vendéglátásban van egy „második szezon”, amit a céges, baráti, családi karácsony előtti összejövetelek hajtanak, ezek együtt a foci VB-vel jelenthetnek felfutást. Nyilván nekünk erre fel kell készülnünk termékellátottság oldaláról is – de beszéljünk erről jövőre, hogy mik voltak a tapasztalatok. ????

 

- Milyen évre számítasz 2022-ben, sikerülhet növelni a forgalmat?

- Jóslásokba nem bocsátkoznék – általánosságban nyilván nagyon sokat számít, hogy hogyan alakul a vendéglátó szektor volumene, másrészt a sör esetében mindig kritikus a nyári szezon és az ezt meghatározó időjárás. Mi megyünk előre a terveink szerint, építjük tovább a prioritás márkáinkat, készülünk új termékekkel is, és izgatottan várjuk a két év után várhatóan újra közel teljes fesztivál szezont is.

- Pár éve a gyümölcsös ízesítésű sörök futottak nagyon, aztán jött a cider, most úgy tűnik, a hard seltzer a nagy divat, mi lehet a következő nagy dobás, mire készüljünk? A hard seltzer kategória kifutotta már magát, vagy szerinted van még benne tartalék?

- A hard seltzer kategória nem csak nálunk, de Európa nagy részén is teljesen új. Semmiképpen sem gondolom, hogy kifutotta volna magát, sőt, szerintem még el sem indult igazán. Mint a legtöbb nyugatról, és még inkább az USA-ból érkező trend, ez is pár év késéssel jelenik meg nálunk, biztos vagyok benne, hogy a következő években jelentős felfutás vár még erre az új szegmensre, mi erre készülünk.

- Véleményed szerint mi az, amit minden marketinges megtanult az elmúlt két évben?

- Operatív szinten biztosan fejlődni kellett újratervezésben, gyorsabb döntéshozatalban és priorizálásban. Stratégiai szinten viszont azt gondolom, hogy ez az időszak egyrészt meg kellett, hogy erősítsen mindannyiunkat a szakma alapvetéseiben és abban, hogy az alapvető hatásossági és hatékonysági mechanizmusok nem változnak, másrészt viszont arra is rá kellett, hogy irányítsa a figyelmünket, hogy melyek azok az aktivitások, amelyek igazából nem adnak hozzá az összképhez, a hatékonyságuk legalábbis kérdőjeles, nehezen vagy egyáltalán nem mérhető, nice to have, ezért elengedhető. Jómagam arra fogok törekedni, hogy ezeket a későbbiekben se engedjük visszacsorogni, amikor a helyzet visszatér a normálishoz - bármi is legyen majd az.

 

- Mit gondolsz, milyen trendek lesznek meghatározók idén a marketingben Magyarországon?

- Nem vagyok híve a marketing trendeknek. Szerintem a marketing alapjai változatlanok, a céljai ugyanazok, csupán az eszközök változnak, amelyeken keresztül ezeket a leghatékonyabban el tudjuk érni. Éppen ezért azon az állásponton vagyok, hogy nem szabad felülni az épp aktuális trendre, csak azért, mert az „menő” – mert bár lehet, hogy taktikai szinten hoz rövidtávú előnyt, lehet, hogy pont egy olyan „régi” csatornából csoportosítanánk át pénzt, aminek a hatékonyságát évtizedek óta bizonyítottan tudjuk.

- Az influenszerek úgy tűnik, kihagyhatatlanná váltak a kampányokból, szerinted is így van? Ti szoktatok influenszerekkel dolgozni? Milyen tapasztalataitok vannak velük?

- Elsősorban új termék bevezetéseknél vagy tematikus kampánynál - mint például tavaly az alkoholmentes november kampányunk volt - szoktunk együtt dolgozni hiteles, önazonos emberekkel, akik hasonló értékeket vallanak, mint amelyeket mi a márkáinkkal közvetíteni szeretnénk.

- Mi lenne az a 3 dolog, amit tanácsolnál egy marketinget tanuló fiatalnak, hogy tíz év múlva igazán sikeres marketinges legyen?

- Az első: a marketing nem öncélú, nem a marketingeseknek szól. A végső cél az, hogy a legjobb megoldást találjuk meg a fogyasztók egy valós igényére, problémájára. Sosem szabad elfelejteni, hogy ki az, aki vásárolja a termékünket vagy igénybe veszi a szolgáltatást, nem szabad elrugaszkodni a földtől. Ki kell menni terepre, beszélni és találkozni a való életben is a fogyasztóval, ismerni a kategóriát, amin dolgozunk. Ez a siker minimum követelménye.

A második: marketing nem egyenlő reklámfilm, vagy szélesebben véve kommunikáció. Ezt mindenképpen tudatosítani kell a jövő marketinges generációjában is, mert ez egy összetett, stratégiai fontosságú funkció a vállalatokon belül, ahol csak kommunikációs tudással vagy érdeklődéssel korlátozottan lehet szerintem sikereket elérni. Ezért nyitottnak kell lenni és meg kell tanulni a szakma – kifelé – kevésbé látványos részeit, érteni az árazás mozgatórugóit, megismerkedni a termékfejlesztéssel, tudni, hogy hol ad hozzá komoly értéket a trade marketing, miért és mire jó a piackutatás, stb.

A harmadik: türelem és alázat. Nem lesz mindenkiből egy nap alatt marketingigazgató, Rómát sem egy nap alatt építették fel. A pálya elején végig kell járni a szamárlétrát, és építve az előző pontra, törekedni a minél szélesebb körű tudás megszerzéséért, nem szabad félni kikerülni akár a komfortzónából sem.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...