- Hirdetés -

Kiderült, hogy drágultak leginkább a lakások

|

A budapesti agglomeráció könyvelhette el 2021. III. negyedévében a legnagyobb áremelkedést – ezzel megelőzve a Balaton-parti településeket is – áll a KSH legfrissebb lakásárindexében. A jelenség látványos, azonban nem újkeletű. Az évtized végén, a budapesti ingatlanárak sokéves meredek emelkedése után elindult, majd a koronavírus járvány által katalizált elvándorlást már a kilencvenes években is megelőzte egy kiköltözési hullám a fővárosból a környező térségbe. Az OTP Ingatlanpont szakértője a szuburbanizáció okait, az agglomerációs települések jelenét és a jövő lehetőségeit vizsgálja.

A tavalyi év ingatlanpiacának egyik, sőt talán legnagyobb nyertese a budapesti agglomeráció. A KSH 2021. I-III. negyedévére vonatkozó statisztikái alapján az országos lakáspiaci forgalom 17 százalékkal bővült és ezzel elérte a 2019-es, járvány előtti szintet. A forgalom növekedése mellett a harmadik negyedévben az áremelkedés üteme is felgyorsult, a használt lakások árszínvonala országosan 15 százalékkal, az újépítéseké pedig 13 százalékkal haladta meg 2020 azonos időszakának árindexét, a legnagyobb áremelkedést pedig a budapesti agglomerációban regisztrálták.

Nincs új a nap alatt

A hivatalosan a fővárost és 80 települést magába foglaló budapesti agglomerációban él Magyarország lakosságának megközelítőleg negyede és a terület pezsgő ingatlanpiaca korántsem újkeletű jelenség. Hozzá kell tenni azt is, hogy hasonló folyamat figyelhető meg más magyar nagyvárosok környékén található kistelepülések esetében is.

„Az agglomeráció népszerűségét ugyan nem csak piaci törvényszerűségek irányítják, de bizonyos ciklikusság itt is megfigyelhető. A főváros környéki települések közül néhánynak a piaca már a kilencvenes évek közepén fellendült, miután a privatizáció során jó áron megvásárolt tanácsi lakásukat sokan nagy haszonnal értékesítették és vidéki házra cserélték azokat. A szuburbanizáció a kilencvenes évek végére, a kétezres évek elejére volt a legjellemzőbb, amikor az éppen elérhetővé váló állami támogatások is elősegítették a lakáshoz jutást. Ez a tendencia változott meg akkor, amikor egyrészt egyre nagyobb számú befektetési célú vásárlót kezdett vonzani a lakáspiac, emellett Budapesten megjelentek a nagyobb magyar és külföldi befektetők nagy ingatlanprojektjeikkel” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője. A szakértő hozzátette, hogy az újlakás állomány ugrásszerű növekedésével az azóta is meghatározó kerületek, mint a VIII., IX., XI., XIII., vagy a XIV. lettek vonzó versenytársai a kiköltözésnek. A növekvő budapesti lakáskínálat az újonnan beköltözők mellett a korábban az agglomerációba költözők számára is logikus alternatíva lett. A megváltozott életkörülmények miatt, az első lakásukat kereső fiatalok, vagy a gyerekek kirepülése után a már túl nagy családi házban maradt szülők közül sokan fordultak az elővárosok helyett újra a belváros felé.

Újabb fordulatot hozott a 2010-es évek vége, amikor az európai mértékben is jelentős fővárosi ingatlanár-emelkedés és az egyre zsúfoltabbá váló belváros helyett a még megfizethetőbb, Budapest környéki települések kerültek ismét az otthonkeresők célkeresztjébe, majd ezt a folyamatot erősítették tovább a koronavírus járvány kapcsán megváltozott vásárlói preferenciák.

A KSH friss, 2021. III. negyedéves adatai a Budapest környéki települések töretlen népszerűségéről árulkodnak: egy év alatt a főváros agglomerációjában 27 és 39 százalék között nőtt a használt lakóingatlanok átlagára. Összehasonlításként még a budapesti agglomeráció déli szektorában mért legalacsonyabb, 27 százalékos átlagár növekedés is jócskán túlszárnyalta a fővárosban és megyeszékhelyeken regisztrált, de még a vidéki agglomerációk közötti legmagasabb, 15 százalékos emelkedést elkönyvelő Balatoni agglomeráció áremelkedését is.

Az átlagos négyzetméterár változását vizsgálva Budapesttel szemben szintén vezet a főváros agglomerációja, ahol szektoronként változó, 13 és 30 százalék közötti emelkedést regisztráltak és a megyeszékhelyek közül is csak kevés tudott hasonló, 15-18 százalék körüli átlagos négyzetméterár növekedést elérni.

„2021. III. negyedévében a fővárosi agglomerációban is megfigyelhető volt az az országos tendencia, hogy elsősorban az olcsóbb területek drágultak nagyobb mértékben, és figyelemreméltó, hogy az agglomeráció legdrágább, nyugati szektorának átlagos négyzetméterára már meghaladta a fővárosi peremkerületekét és a pesti átmeneti kerületek árszínvonalához közelít” – emelte ki Valkó Dávid.

Meddig tarthat még?

A kiköltözés kapcsán visszatérő kérdés, hogy meddig éri meg az agglomeráció választása a belvárosi léttel szemben. Az elővárosokat célzó, nagyívű vasúti és közúti közlekedési fejlesztések egyértelműen a fővárosi agglomeráció hátrányait csökkentik és az elmúlt évtizedben a területen tapasztalható infrastrukturális fejlődés és az agglomerációban létrejött számos új munkahely is a kiköltözés melletti érvek. Ugyanígy a home office terjedése és a járvány miatti bezártság is arra sarkallta az embereket, hogy lakásukat zöldövezeti, kertes vagy kertkapcsolatos ingatlanra cseréljék.

Ugyanakkor a kivándorlók növekvő számával együtt válik egyre zsúfoltabbá az agglomerációs települések egy része is, miközben a lakóterületek bővülésének az egyes települések településszerkezete is gátat szabhat. Az agglomeráció fellendülésével a belvárosi kerületek fejlődése sem állt meg, ennek egyik példája egy nemrég megjelent VII. kerületi fejlesztési koncepció-tervezet. Mondhatni, hogy a főváros kerületei és az agglomeráció folyamatosan, de nem közvetlen módon versenyeznek a leendő lakók kegyeiért.

„Az agglomeráció népszerűsége most éppen felívelő szakaszában tart, de az otthonválasztást számos olyan egyéni tényező befolyásolja – életciklus, általános városfejlődési trendek, állami támogatások, munkalehetőségek, de akár az iskola távolsága is – amelyek nem függenek közvetlenül a piaci folyamatoktól. E mellett a Budapest környéki területek kínálati ellenpólusaként várhatóan tovább fognak fejlődni a főváros átmeneti területei és ezt a folyamatot támogathatják a jövőbeli rozsdaövezeti fejlesztések is” – zárta gondolatait a szakértő.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...