Stratégiai előny a sokszínűség, a magyar vállalatok mégis lemaradtak a nemek közötti egyenlőség biztosításában. Szerencsére több jó példa áll a diverzitás megteremtésére törekvő cégek előtt.
A sokszínűség stratégiai előny a vállalatoknál. A világ legnagyobb és legsikeresebb cégei már 10-15 éve felismerték és átalakították döntéshozói, vezetői csoportjaikat, hogy ki tudják használni a sokszínű vezetőség által létrehozott különböző látásmódokat.
„Főleg a nemi egyenlőtlenség a legnyilvánvalóbb példája a sokszínűség és a befogadás hiányának.A munkaerőben majdnem felerészben jelenlévő nők a vezetési csoportokból annál jobban hiányoznak, minél feljebb megyünk. Ez nemcsak azért problémás, mert ma már több hölgy végez a magyar felsőoktatásban, és jobb eredményekkel, hanem mert a nők sokszor teljesen más élettapasztalatait, tudását elherdálja, ezáltal nem tudja kamatoztatni némely társaság. Érdekes megfigyelni, hogy gyakran az olyan cégeknél is csak férfiak döntenek, ahol a vásárlók, az ügyfelek nagyrésze nő. Vezetői csoportjainkba be kell hozni a másfajta szemléleteket, értékeket, tapasztalatokat, és ez versenyelőnyt jelent” – mondta el Heal Edina, a nők és férfiak egyenlő esélyeiért dolgozó Egyenlítő Alapítvány vezetője. A hazai nagyvállalatok vezetőségében nagyon alacsony a nők aránya, nyolc százalék alatt van a topmenedzsmentben, míg a multinacionális cégeknél ez gyakran 50-50 százalék.
A Procter & Gamble globálisan minden szinten 50-50 százalékos nemek közötti hányad elérésére törekszik. A vezetőinek 48, a középvezetőinek az 52 százaléka nő. „A P&G-nél három olyan területre összpontosítunk, ahol a legnagyobb hatást gyakorolhatjuk. A nemek közötti előítéletek leküzdése érdekében kihasználjuk, hogy a reklámban és a médiában jelentős hangot képviselünk. Vállalati és márkaprogramok, valamint politikai érdekérvényesítés révén felszámoljuk a lányok oktatása és a nők számára biztosított gazdasági esélyteremtés előtt álló akadályokat. A cégen belül pedig befogadó, nemek közötti egyenlőséget biztosító környezetet teremtünk, miközben a nemek és a különböző ágazatok közötti egyenlőségért küzdünk, hogy mindenki teljes mértékben kiaknázhassa a benne rejlő lehetőségeket. Emellett elkötelezett szervezetekkel működünk együtt, egyesítve erőforrásainkat, hogy nagyobb hatást érjünk el” – mondta el Krubl Yvette, a Procter & Gamble Magyarország kommunikációs vezetője.
„A világ 80 országában jelenlévő JCDecaux működését eltérő kultúrák és szokások alakítják. Ezek kombinációja teszi befogadóvá, agilissé és rugalmassá a vállalatcsoport egészét és a magyar leánycéget, amely szintén komoly hangsúlyt fektet a nemek közötti egyenlőségre. Ez támogatja a gyors döntéshozatalt és a hatékony cselekvési képességet” – mondta el Samu Tímea, a JCDecaux Hungary Zrt. vezérigazgatója. A cég létszámának a 42 százaléka hölgy, ez az arány a szellemi munkakörökben ennél is magasabb, 63 százalék.
Hatásos történetek
A nemek közötti egyenlőség globális tekintetben is rendkívül fontos az Unilever számára, több kezdeményezés és jelentős előrelépés volt a vállalatnál a témával kapcsolatban. 2020-ban a cég menedzsmentszinteken is világszerte elérte a „gender balance”-t.
„Úgy gondolom, ez hatalmas eredmény, ami köszönhető mindazon kezdeményezéseknek, akcióknak, amiket teszünk (rugalmas munkaidő, kismamák támogatása visszajövetelkor, kispapáknak nemrég bevezetett fizetett egy hónapos távollét). Helyi szinten is figyelünk minderre. Jelenleg, a kereskedelmi irodánkat tekintve, a vezetői szinteken 47,8 százalék a nők aránya. Van még dolgunk, de közel állunk a kívánatos arányhoz” – emelte ki Nagy Annamária, az Unilever Hungary & Adria HR strategic directora.
A sokszínűség az egyik vezérelv a vállalat HR-stratégiájában. Tavaly három területen dolgoztak: gender-, generációs különbségek, illetve szivárványcsaládok. „Fantasztikus programsorozatot szerveztünk e témák körül külsős inspiráló előadók bevonásával. Igazán megérintő volt, amikor a kollégák a saját példáikon keresztül meséltek az adott témáról. Igazi érzelmi hullámvasút volt, és biztos vagyok benne, hogy olyan hatást értek el ezek a történetek, hogy mindannyian még napokig, hetekig a hatásuk alatt voltunk” – emelte ki Nagy Annamária.
Kalocsai Magdolna
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.