Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató
- Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon?
- A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is - főként a kereslet többszörös növekedése egyik napról a másikra a lezárások alatt, illetve növekedések és csökkenések egyes kategóriákban. A 2021-es év sikeres zárásában kulcsfontosságú szerepet játszott az Alza adminisztratív, illetve üzemeltetési területén dolgozóink tettrekészsége, a szervezet gyors és rugalmas reagálása.
- A teljes hazai e-kereskedelmi piac 2021-ben is nagyot nőtt, az Alzának milyen eredményeket hozott itthon a múlt év?
- Az Alza sikeres évet zárt 2021-ben: az értékesítés bevétele 28%-kal, a megrendelések száma pedig 21%-kal nőtt. Az év legnagyobb forgalmú napja november 19., a legerősebb hét pedig az 51. hét (december 13-19.) volt. Az eladott mennyiséget tekintve a legnagyobb értékben az Alza márka fogyott (saját márkás termékeink, így az AlzaPower, AlzaGuard, AlzaCafé, stb.), a legnagyobb darabszámban értékesített termékcsoport pedig a mobiltelefonok voltak.
- Évek óta a legnagyobb hazai e-kereskedők között vannak, lát-e reális esélyt arra, hogy a közeljövőben a legnagyobb forgalmú magyarországi webáruházzá váljanak?
- Arra törekszünk, hogy vásárlóink elvárásainak maradéktalanul megfeleljünk, igényeiket kielégítsük. Meggyőződésünk, hogy a fogyasztóknak nyújtott kiváló érték (választék, ár, szolgáltatások, információ) eredménye hosszú távon az lesz, hogy a magyar vásárlók egyre inkább az Alzát, az online vásárlás fő platformjaként előnyben fogják részesíteni, és így a piac első számú szereplőjévé válunk. De fő célunk nem a No.1 pozíció, hanem az, hogy a fogyasztóknak kiváló terméket nyújtsunk, vásárlóink elégedettek legyenek szolgáltatásainkkal.
- Az Alza központja Csehországban van, ami jóval fejlettebb e-kereskedelmi piac a magyarnál. Véleménye szerint miben járnak jóval előttünk a csehek, mire lenne szükség, hogy Magyarország is felzárkózzon ahhoz a szinthez?
- Erősen hiszünk a versenyben, meggyőződésünk, hogy az minden szempontból előnyös a fogyasztók számára - szélesebb áruválaszték, alacsonyabb árak, jobb szolgáltatások, és mint ilyen, a cseh piacon erősebb, élesebb a verseny, mint a magyaron, és ez a fejlődés motorja. Mindazonáltal a különbség gyorsan csökken. Cégünk kulcsszerepet kíván játszani a magyar e-kereskedelem fejlesztésében. Példaként említhetjük az aznapi, kiválasztott időintervallumban történő kiszállítást - ezt a szolgáltatást 2021 novemberében vezettük be Budapesten, és a magyar főváros volt az első város, ahol az Alza bevezette ezt. Nem Prága és nem is Pozsony.
- Kiléptek az online térből itthon is, van már fizikai üzletük is, tervezik-e újabbak nyitását a közeljövőben?
- 2018 óta az Alza Magyarországon is üzemeltet fizikai üzletet - kiemelt bemutatótermünk Budapesten a Róbert Károly körúton található. Ami a terveket illeti, arról sajnos még nem tudok részleteket megosztani.
- Idén az infláció, az orosz-ukrán háború, az áruhiány nehezíti a helyzetet, az előrejelzésekben komoly válságot prognosztizálnak - ilyen környezetben is bővülhet az online forgalom?
- Úgy véljük, hogy az internetes vásárlásnak vannak olyan fogyasztói előnyei, amelyek a nehezebb gazdasági időkben is megmutatkoznak. A szélesebb választék, a könnyen összehasonlítható árak, a szállítási szolgáltatások folyamatos fejlesztése (AlzaBoxok, azaz önkiszolgáló csomagautomaták, Budapesten aznapi kiszállítás a megrendelő által kiválasztott időintervallumban) - mind kiváló lehetőségek arra, hogy a vásárlókat a fizikai kiskereskedelemről az online vásárlásra térítsük át - azaz növeljük az ügyfelek számát, illetve gyakoribbá tegyük az online vásárlást. Ráadásul az e-kereskedelem részesedése a teljes piacon a legtöbb kategóriában még mindig lehetővé teszi a dinamikus növekedést.
- Milyen évet várnak 2022-ben az Alzánál a magyar piacra vonatkozóan?
- Arra számítunk, hogy a gazdasági lassulás még nagyobb versenykényszert fog eredményezni a piacon. A fogyasztók még inkább odafigyelnek majd az árakra és a kapcsolódó szolgáltatásokra. Ebben a környezetben az Alza minden tőle telhetőt megtesz, hogy megfeleljen a vásárlók igényeinek - széles portfóliót kínál tisztességes áron, magas színvonalú szolgáltatásokkal (szállítási, illetve fizetési lehetőségek) kombinálva.