Ma már nem csak a szója jelenti a húsfogyasztás alternatíváját, a gyártók sorra rukkolnak elő a különféle növényi alapú húspótló termékekkel. Az élelmiszerüzletek mellett a gyorséttermekben is megjelentek a vegetáriánusok és a vegánok igényeit is kielégítő fogások.
A hústermelés világszerte kétszer akkora környezetszennyezést okoz, mint a növényi eredetű élelmiszerek előállítása – derült ki a Nature Food című szaklapban megjelent tanulmányból. Az emberi tevékenység által kibocsátott, a bolygót felmelegítő gázok egyharmadáért az élelmiszer-termelés a felelős, amelynek a teljes rendszere évente 17,3 milliárd tonna üvegházhatású gázt okoz, ez az összes globális kibocsátás 35 százalékát teszi ki.
A tehenek, a sertések és más állatok élelmezési célú felhasználása, valamint a takarmányozás az élelmiszer-termelésből származó összes kibocsátás 57 százalékáért felelős, 29 százaléka pedig a növényi eredetű élelmiszerek termesztéséből származik. A marhahús önmagában az élelmiszer-termelés során keletkező kibocsátások negyedét teszi ki.
A felmérés eredményei szerint a járvány kitörése drasztikusan befolyásolta a hagyományos húsfogyasztási szokásokat a fogyasztók növekvő egészségtudatossága miatt, és az is kiderült, hogy az ezredfordulósok és a Z generáció mozgatja a keresletet ebben a szegmensben.
Bővülő kínálat
„Húspótló készítményeket 2018 óta forgalmazunk. Az ilyen termékek iránti kereslet egyre növekszik, ezért a választékot folyamatosan bővítjük. Az elmúlt öt évben több mint négyszeresére nőtt ezen árucikkek forgalma” – mondta el Varga-Futó Ildikó, az Auchan kommunikációs és CSR-igazgatója. Az áruházlánc jelenleg 36-féle húshelyettesítőt forgalmaz, ilyenek a tofu, a vegán szendvicsfeltétek, a burgerek és a vegán falatkák. Az Auchan folyamatosan bővíti húshelyettesítő árucikkeinek kínálatát, a grillszezonra a húspótló termékek mellett vegán szószokkal is készülnek.
Az Aldi kínálatában ugyancsak megtalálhatók a vegetáriánus és vegán produktumok. Az áruházlánc szakemberei úgy látják, a hazai vásárlók részéről folyamatosan nő az igény a vegán termékekre, a visszajelzés pozitív, ezért a vállalat az időszakosan kapható árucikkek közül többet átemelt az állandó kínálatába.
Az utóbbi években számottevően bővítették mentes termékeik választékát. A vállalat az első vegán árucikket, a Just Veg! vegetáriánus szendvicsfeltétet 2013-ban vezette be, 2020-ban pedig már mintegy 70 százalékkal több mentes terméket forgalmazott, mint három évvel korábban.
A Lidl 2019-ben Next Level Meat saját márkanév alatt fejlesztett ki vegán termékeket, amelyek száz százalékban karbonsemlegesek. Az ilyen élelmiszerek előállítása során a termelők és a feldolgozók minimalizálták a környezetet terhelő hatásokat, így a lehető legkisebbre csökkentették a vízfogyasztást és megtakarítottak több olyan erőforrást, amelyek felhasználása az állati eredetű termékek gyártásánál elkerülhetetlen.
Húsmentes edukáció
A DM bioélelmiszer-stratégiájában a vegán élelmiszerek forgalmazása áll kiemelt helyen, ezen belül a húspótló termékek a szortiment kisebb részét teszik ki. 2015-ben a tofu listázásával indult el az értékesítés a húshelyettesítő szortimentben, azóta folyamatosan bővült a választék. Az üzletlánc saját márkás kínálatában kilenc ilyen árucikk található, többek között vegán chorizót, vegetáriánus szeleteket, különféle tofukat és granulátumot is választhatnak a húsmentes életre vágyók.
„Konvencionális élelmiszer kategóriában nem forgalmazunk húspótló termékeket, csak a dmBio brand alatt kínáljuk őket, a márkatermékek irányába egyelőre nem indokolt a bővítés. A húspótló produktumok egyenletes fogyást mutatnak, az elmúlt években nem volt drasztikus növekedés az eladásokban, viszonylag szűkebb célcsoport keresi ezeket a termékeket” – mondta el Kanyó Roland, a DM marketing- és PR-menedzsere.
A drogérialánc a húspótlókat érintően felhasználási javaslatokkal, receptekkel is segíti a vásárlóit, hogy megmutassák, a húsmentes étkezés milyen új dimenziókat képes nyitni a gasztronómiában. „A húsevés témája manapság egyre többször jelenik meg a fenntarthatósággal összefüggésben is, a DM-ben szeretnénk segíteni vásárlóinkat, hogy minél változatosabban étkezhessenek, ha úgy döntenek, hogy részben vagy teljesen lemondanak a hús fogyasztásáról” – emelte ki Kanyó Roland.
Négy-öt éve jelentek meg az első szójaalapú, illetve „rántott hús” jellegű húshelyettesítő termékek a Tesco polcain. "Napjainkban egyre többen keresik az egészségtudatos, illetve fenntartható táplálkozásba beilleszthető élelmiszereket egészségügyi megfontolásból vagy életmódjukból adódóan. Ezek közé tartoznak a növényi alapú termékek is, melyek népszerűsége fenntarthatósági megfontolások miatt is növekszik. Ezekre az igényekre reagálva, valamint a fenntartható élelmiszer-fogyasztás előmozdítása érdekében bővítjük folyamatosan a kínálatunkat" – mondta el Nagy-Peidl Adrienn, a Tesco külső kommunikációs menedzsere.
Az üzletlánc kínálatában jelenleg 160 növényi alapú termék található, ezek közül 40 kimondottan húspótló termék, és több mint 20 féle sajátmárkás húshelyettesítő. A Tesco tapasztalatai szerint a növekvő keresletnek megfelelően a növényi alapú és húshelyettesítő termékek forgalma több mint 50 százalékkal növekedett az elmúlt 5 évben, és a Tesco vállalásának megfelelően 2025-re háromszorosára növelik ezeknek a termékeknek az értékesítését.
Kalocsai Magdolna
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, melyben Zöld Lámpa címmel a fenntarthatóságra fókuszáló melléklet is található, interjúkkal, elemzésekkel. A lap már megvásárolható a Digitalstand.hu-n, ide kattintva.