- Hirdetés -

Keveset tudnak a magyarok a fenntarthatóságról

|

Egyre fontosabb szerepet tölt be az életünkben a fenntarthatóság, ám az ehhez kapcsolódó vállalati törekvéseket mérhetővé tevő ESG fogalom kevesek számára ismert – derült ki az UniCredit Bank és a SteiGen közös kutatásából. A felmérés rámutatott: a magyarok még mindig leginkább a környezetvédelemhez társítják a fenntarthatóságot, és kevésbé ismerik annak társadalmi, vállalatirányítási aspektusait.

Az ESG (E, environmental: környezeti, S, social: társadalmi, G, governance: vállalatirányítási területek) a fenntarthatóságért végzett munkát teszi láthatóvá és mérhetővé a közép- és nagyvállalatok esetében. Ezek a cégek az e téren tett vállalásaikat, kezdeményezéseiket és eredményeiket tudják olyan módon megosztani, hogy a haladás – és adott esetben a hiányosságok – láthatóvá váljon mindenki számára. Az UniCredit Bank és a Steigen legújabb közös kutatásuk során azt nézték meg, hogy az ESG – ezen belül is a társadalmi vállalások – mennyire ismertek a magyarok körében.

Fenntarthatóság céges nyelven

Mivel az ESG vállalatokkal kapcsolatos fogalom, talán nem meglepő, hogy a magyarok mindössze 12 százaléka ismeri magát a kifejezést, míg a témával kapcsolatban alig 2 százalék vallja magát tájékozottnak. A magyarok 73 százaléka a környezetvédelemre, 66 százalék tudatos, takarékos fogyasztásra gondol a fenntarthatóság, fenntartható fejlődés kifejezések hallatán.

Az ESG kifejezés egyelőre meglehetősen ismeretlenül cseng: volt, aki „fékezés-visszanyerő rendszerre”, kipörgésgátlóra, esetleg az „egészségedre!” szó lehetséges új rövidítésére asszociált. A valódi jelentést – a vállalatok fenntarthatósági kezdeményezéseihez kapcsolódó fogalmat – kevesen tudták beazonosítani.

Kedvezőbb képet kapunk, ha az ESG területekhez tartozó konkrét tevékenységek – beleértve az adományozást és az önkéntességet – ismertségét és a részvételt értékeljük: az e lehetőségekkel kapcsolatos tájékozottságot felmérő, hat komponensből álló „ESG tudatossági indexen” a magyarok átlagosan 22 pontot értek el egy 0-tól 100-ig terjedő skálán. Vagyis hiába foglal el egyre fontosabb helyet a fenntarthatóság kérdése a közbeszédben, az ehhez kapcsolódó vállalati tevékenységekkel kevesen vannak tisztában.

Észszerűen egy jobb jövőért

Ennél is tanulságosabb, hogy a megkérdezettek milyen kevés tevékenységet soroltak a fenntarthatóság tárgykörébe. „Nem éljük fel a tartalékokat, új erőforrásokat keresünk”, „nem veszek mindenből újat, no pazarlás” – fogalmazták meg. A fenntarthatóság fogalmához a környezetvédelmen és a tudatos fogyasztáson kívül 16 százalékuk a használati tárgyak adományozását társították még. Konkrét, a fenntarthatósághoz kapcsolódó fogalmak kapcsán a „természethez való visszatérés”, a klímaváltozás elleni küzdelem, az önfenntartó gazdálkodás került szóba, de akadt, aki szerint a fenntarthatóság esszenciája abban ragadható meg, hogy „ne nyújtózkodjunk tovább, mint ameddig a takarónk ér”. Jól látható, hogy elsősorban a gyakorlatias, látható eredményekkel járó tevékenységek a legismertebbek.

Szívesebben segítünk helyben

Az eredmények alapján szintén szembetűnő, hogy a társadalmi programok közül az adományozás vezeti a listát, az elmúlt évben az adományozók aránya 57 százalék volt. Ám az ezzel kapcsolatos tapasztalatok is vegyesek: a válaszadók 33 százaléka nem hiszi el az adománykérőknek, hogy az adományaik a megfelelő helyre jutnak el. Ez magyarázza azt, hogy leginkább a helyi kezdeményezéseket támogatják. 50 százalékot tart vissza az adományozástól, hogy ő maga sincs abban az anyagi helyzetben, hogy ezt megtegye, 36 százalék fogalmazott úgy, hogy „saját életemben is vannak nehézségeim”, 15 százalékuknak pedig az ideje nem engedi, hogy ilyesmivel foglalkozzon. Az áttételesebb, kevésbé látható szociális kezdeményezések – így az oktatási, egészségügyi programok támogatása, az emberi jogok és az egyenlőség melletti kiállás – ismertsége alacsony.

A fenntartható vállalatirányítással kapcsolatos tudás eddig házon belül maradt

Bár a társadalmi kezdeményezések keveseknek jutnak spontán eszébe a fenntarthatósággal kapcsolatban, az ide sorolható tevékenységek társadalmi ismertsége szerencsére viszonylag magas. Ám ez nem mondható el a fenntartható vállalatirányítási kezdeményezésekről: kevesen hallottak róla (12%). A társadalmi szerepvállalással kapcsolatban határozott elvárásaik voltak a megkérdezetteknek, de ez csak 7 százalékban befolyásolja őket a munkahelyválasztásban, több mint kétharmaduk (68%) keveset vagy semmit nem tud a vállalata társadalmi kezdeményezéseiről.

Akik számára nem volt ismeretlen a terület, főként a gazdasági fenntarthatóságra, modernizálásra, új technológiai vívmányokra és a vállalatok energiaigényeinek megújuló forrásból való biztosítására gondoltak. A vállalatok etikus és átlátható működésére, a nemek közötti egyenlőségre és a munkavállalói jóllétre irányuló programok említési aránya elhanyagolhatóan alacsony. Erre utal az is, hogy a megkérdezett nők mindössze 22 százaléka gondolja úgy, hogy egyenlő feltételekkel dolgozhatnak, mint a férfiak, az összes válaszadó 72 százaléka szerint pedig a hazai munkáltatók nem foglalkoznak a dolgozóik jóllétével. Éppen ezért különösen fontos, hogy a munkavállalók jobban megismerjék a vállalatok ezen a területen megvalósított kezdeményezéseit, és éljenek a számukra felkínált lehetőségekkel.

„Bankunknak fontos, hogy az ESG szemlélet irányítsa tevékenységeinket. Így például a banki működés folyamatos zöldítése vagy az esélyegyenlőség érdekében tett lépések mellett társadalmilag hasznos finanszírozási programjainkkal és felelős vállalatirányítási gyakorlatunkkal is hozzájárulhatunk egy fenntarthatóbb világhoz. Reméljük, hogy kezdeményezéseink a vállalati szektor más tagjait is inspirálják és a lakosság tudatosságának növeléséhez is hozzájárulhatnak” – fogalmazott Bolyán Róbert, az UniCredit Bank Social Impact Banking területének vezetője.

Vagyis a fenntarthatóság lényege jól érthető és átélhető a legtöbb ember számára: a jelen javainak olyan módon való felhasználása, amellyel hosszú távon gondoskodunk a tágabb (a bolygónk) és a szűkebb (a társadalmunk) jövőjéről. A vállalatok felelőssége megmutatni az ESG terület által mérhető eredményeik és kezdeményezéseik megosztásával azt, hogy a gazdaság szereplőinek milyen jelentős és másokat is inspiráló szerep jut ezen a téren.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...