- Hirdetés -

Nagy leégésre számíthatnak a magyarok

|

Még mindig sokan, háromból egy magyar nyaraló perzselődik a napon 11-15 óra között, a legerősebb UV-sugárzás idején – derült ki a Szallas.hu felméréséből. Minden tizedik válaszadó egyáltalán nem gondoskodik a fényvédelemről. Ráadásul a válaszadók harmada még sosem járt bőrgyógyászati szűrővizsgálaton, holott évente egyszer javallott.

A Szallas.hu online felmérést végzett a nyári fényvédelemmel kapcsolatos szokásokra irányulóan. „Bár kutatásaink jellemzően a magyarok utazási trendjeire irányulnak, az idei rekkenő hőség és az egyre erősödő UV-sugárzás miatt fontosnak éreztük, hogy a nyaralók figyelmét ne csak a hazai úti célokra hívjuk fel, hanem a bőr egészségének megóvására is” – ismertette a kérdőívezés hátterét Kelemen Lili, a Szallas.hu sajtószóvivője. Az eredmények visszaigazolták, hogy fontos az edukáció témában. A válaszadók 57 százaléka 3 vagy több órát tölt a napon a nyári melegben, harmaduk fél-2 óra közötti időtartamról nyilatkozott. 6 százalékuk fél óránál kevesebbet sütkérezik és csupán 8 százalékuk nem napozik egyáltalán. „Ráadásul minden harmadik nyaraló 11 és 15 óra között sütteti a hasát, amikor a legerősebb az UV-sugárzás” – tette hozzá Kelemen Lili. A másik kétharmaduk csinálja jól, felelősen, aki ebben az időszakban maximum az árnyékban, de inkább zárt, hűvös helyen tartózkodik. Arról megoszlanak a vélemények, hogy miért perzselődünk a tűző napon. „Sokaknak a barnaság a nyaralás fokmérője, és arról se feledkezzünk meg, hogy a nagy nyári szabadság alatt nehezen viseljük a korlátokat” – sorolta a sajtószóvivő.

A fényvédelem fokmérője az SPF (Sun Protection Factor), ami azt mutatja meg, hogy milyen mértékben véd a készítmény az UVB sugarak ellen, mennyire blokkolja a természetes melanin képződést. Minél magasabb ez az érték, annál hatékonyabb a védekezés. Biztató, hogy a válaszadók kétharmada SPF 30-as vagy annál erősebb naptejet használ. Örvendetes, hogy nemek szerinti bontásban is hasonló az arány. Korosztályok tekintetében pedig a 36-45 és a 26-35 évesek a legtudatosabbak, náluk 60 százalék feletti a magas SPF értékű fényvédők használatának aránya. Minden ötödik nyilatkozó SPF 21-30, minden tizedik pedig SPF 5-20 erősségűt visz fel bőrére. Összességében tehát tízből kilenc nyaraló gondoskodik a fényvédelemről. Viszont a válaszadók háromnegyede az arcára csak nyáron használ fényvédőt, az év többi részében nem. Ugyanakkor hiába minden eddigi intelem, még mindig vannak olyanok (kb. minden tizedik válaszadó), akik egyáltalán nem használnak naptejet még a vakáció során sem. Megoszlanak az indítékok, de jellemzően amiatt tartják szükségtelennek a naptej használatát, mert nem szoktak leégni, felesleges kiadásnak vélik, és nélküle gyorsabban barnulnak. „Holott a bőrünk egészségének megóvása nem úri hóbort – mondta Kelemen Lili. – A fényvédők használatával és a napozási tanácsok megfogadásával gátolhatjuk a bőr öregedését, a korai ráncok és a pigmentfoltok megjelenését, és csökkenthetjük a bőrrák kialakulásának kockázatát.”

A Szallas.hu felmérésében arra is kíváncsiak voltak, vajon milyen egyéb praktikákat, eszközöket vetünk be a nyári forróság idején. A válaszadók kétharmada visel kalapot, kendőt, baseball sapkát vagy egyéb fejfedőt a napszúrás elkerülése céljából. Hasonló az aránya azoknak, akik visznek vagy bérelnek napernyőt a strandon, kimondottan árnyékba telepednek le. A tűző napon tízből nyolcan lehetőség szerint minél nagyobb bőrfelületüket takarják el.

Bőrgyógyászati szűrővizsgálaton ugyanakkor a válaszadók harmada még sosem járt. Nemek szerinti bontásban a férfiak 38 százalékára, a nők 30 százalékára igaz ez. A korcsoportos összehasonlításban ketten is kiemelkednek ezúttal negatív példaként. A 18-25 évesek 41 százaléka nem járt még bőrgyógyászati szűrésen, a 66 évesek vagy idősebbek 39 százalék sosem volt még.

A Szallas.hu tanácsai fényvédelem és bőrápolás kapcsán:

Legyen szó városnézésről, kirándulásról, strandolásról vagy bármilyen kültéri programról, arcunkra és testünkre is kenjünk SPF 50+ fényvédőt nyáron! Gyerekeknek válasszunk a megfelelő korosztály számára gyártott, különleges védelmet nyújtó készítményeket!

Az SFP értéktől és az aktivitástól függően ismételjük meg a krém bőséges felvitelét (bőrünkre négyzetcentiméterenként 2 mg naptejet kenjünk, ez egy átlagos felnőtt test esetén kb. 6 teáskanálnyi mennyiséget jelent)! A magasabb SPF értékű készítményeket elegendő lehet 1-2 óránként újrakenni, alacsonyabb mutató esetén viszont akár félóránként is indokolt a használatuk.

Amennyiben strandolunk vagy izzasztó aktivitást végzünk, kenjük be bőrünket gyakrabban!

Délelőtt 11.00 órától délután 15.00 óráig kerüljük a kültéri aktivitást a kánikulában, de legalább a tűző napon való tartózkodást!

A fényvédő krémek, permetek alkalmazása mellett óvhatjuk bőrünket textíliával is! Válasszunk könnyű, légáteresztő anyagú, de nagy bőrfelületet eltakaró ruhákat, esetleg strandruhákat!

A napszúrás elkerülése érdekében viseljünk kalapot, baseball sapkát vagy fejkendőt!

Válasszunk árnyékos helyet a strandon, ha szükséges vigyünk vagy béreljünk napernyőt, esetleg sátrat!

Napon való tartózkodás esetén ne használjunk illatosított vagy alkoholos összetevőjű egyéb készítményeket, mert ezek bőrirritációt okozhatnak!

A szabadban való tartózkodáskor viseljünk napszemüveget!

Amennyiben valamilyen gyógyszert szedünk, tájékozódjunk a használati útmutatóból, hogy okozhat-e fényérzékenységet!

Ne csak a nyárra koncentráljunk! Az UV sugarak a felhőkön is átszűrődnek, így télen-nyáron, szélben-hóban is javasolt a fényvédő mindennapos használata az arcra. Tegyük a reggeli rutin részévé, alkalmazzuk a fényvédőt a hidratáló beszívódása után!

A fenti tanácsok követése egészséges emberek számára javasolt. Amennyiben valaki napallergiás, egyéb bőrbetegsége vagy más egészségügyi problémája van, egyeztessen orvosával!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...