- Hirdetés -

Fenntarthatóság: Mit mutat az ESG-minősítés?

|

Ez év májusában sokan értetlenül néztek, amikor a Tesla kikerült a S&P 500 ESG indexből. Bár a cég termékei katalizátorként hatottak az elektromos közúti járművek elterjedésére, az általa korábban elkövetett munkajogi szabálysértések, valamint a gyártólétesítményei zöldebbé tételét és a felhasznált akkumulátorok ellátási láncát érintő kérdőjelek miatt mégsem maradhatott az indexben: az említett problémák lerontották az általános ESG-minősítését, melyen az indexben történő szerepeltetésével kapcsolatos döntés alapult. A fenntarthatósághoz hasonló, összetett témák alapos feltérképezéséhez a Fidelity szerint nem elég, ha a befektetők a vállalatok egyetlen ESG-pontszámára támaszkodnak.

 

Hiromicsi Mizuno, a Tesla igazgatótanácsának tagja és a Japánban végrehajtott, ESG-alapú befektetések egyik úttörője azt vetette a minősítő intézet szemére, hogy a negatív körülményeket túlságosan nagy, míg a pozitívokat aránytalanul kis súllyal vette figyelembe. Ebben lehet némi igazság, de az is világos, hogy egy szimpla, adat-alapú ESG-minősítés nem felelhet meg minden célnak egyszerre, és nem is szabad, hogy erre törekedjen.

Egy minősítés nem minősítés

Minimum két, markánsan eltérő minősítésre van szükség: kell egy, amely az adott cég pozitív hatásait méri fel, és egy másik, amely a negatív externáliákat veszi figyelembe. Ha e két szempontot egyetlen pontszámmal akarjuk megragadni, akkor felhígul a végleges minősítés információtartalma – mivel a pozitív és a negatív tényezők óhatatlanul kioltják egymást, az így adódó pontszám egyiket sem fejezi ki igazán, ezért nem is lehet támpontként használni a tőkeallokációs döntések meghozatalakor.

Az egyik megoldás az lehet, ha az ESG-minősítés az adott vállalat negatív hatásaira összpontosít, míg a működése pozitív vonatkozásait, például az éghajlatváltozás megelőzése érdekében piacra dobott termékeket egy másik rendszer, például az ENSZ fenntartható fejlődési céljai (Sustainable Development Goals, SDG-k) segítségével mérik fel. A Teslának például természetesen magas az SDG-pontszáma, mivel árbevétele elektromos járművek és zöld technológiai megoldások értékesítéséből származik, és ezek mindegyike a nettó zéró karbonkibocsátási célok elérésének fontos eleme. Ez nem azt jelenti, hogy az összességében alacsonyabb ESG-minősítésének nincs jelentősége, de a két minősítés együttesen pontosabb képet ad a cég fenntarthatósági jellemzőiről, ez pedig segíthet a tőkeallokáció során.

Ha egy befektetőnek az a célja, hogy klímavédelmi megoldásokba fektessen, akkor érdemes elsősorban az SDG-minősítésre támaszkodnia. Ha nem számít, hogy milyen termékeket vagy szolgáltatásokat nyújt egy cég, de csak akkor jöhet szóba, ha környezetvédelmi és társadalmi szempontból felelősen viselkedik, akkor az ESG-minősítésre érdemes a nagyobb hangsúlyt helyezni. A gyakorlatban e két minősítést együtt használják, és a befektetők bizonyos hatásokat az SDG-minősítés alapján mérnek fel, miközben egy alsó ESG-küszöbérték meghatározásával a minimálisan elvárható ESG-normák betartását is biztosítani tudják.

 

A számok súlya

Megvannak a technikai okai annak, hogy miért nem tudják a jelenlegi ESG-minősítések teljes körűen kifejezni egy-egy cég fenntarthatóságának szintjét. Az egyik, hogy a minősítő intézetek az eltérő E, S és G pontszámokat gyakran egyetlen fő mutatóba sűrítik bele: lepontozzák a három fő pillért, majd átlagolják az eredményt. Ez a módszer annál jobban működik, minél közelebb jár az eredmény az ESG-spektrum két végpontjához. Például egy nagyon magas ESG-minősítés általában azt jelzi, hogy az adott cég mindhárom pillér kapcsán jól teljesít, és ez fordítva is igaz.

Azonban a középtájt elhelyezkedő vállalatok esetében az összefoglaló, ún. headline ESG-minősítés csalóka lehet. Nem feltétlenül baj, ha egy cég gyenge E- (környezetvédelmi) pontszámmal rendelkezik: ettől még bekerülhet egy ESG-alapba, ha az alacsonyabb környezetvédelmi pontszámát kellőképp ellensúlyozza a társadalmi (S) vagy vállalatirányítási (G) téren elért, átlagon felüli eredménye. Ez a magyarázata annak, hogy hogyan lehet az energiaátmenetben vajmi kevéssé érdekelt, fosszilis tüzelőanyagokat termelő vállalatoknak meglepetésszerűen magas ESG-minősítése, még akkor is, amikor a Teslához hasonló cégeket éppen leminősítik, és hogy miért kell a befektetőknek nagyon odafigyelniük az ESG-alapokban elhelyezett eszközeikre.

Az sem mindegy, hogy a cégeket relatív vagy abszolút alapon minősítik-e. A relatív pontozás lényegében egy kategóriatársakból összeállított, gyakran megkérdőjelezhető érvényességű csoporton (ún. peer groupon) belüli rangsor, és nem egy hiteles fenntarthatósági értékelés. Ez akár oda is vezethet, hogy egy abszolút alapon gyenge ESG-teljesítményt nyújtó vállalat kimagasló pontszámot kap, de csak azért, mert a vele egy csoportban szereplő többi cég még nála is gyengébben teljesít. A relatív pontszámok olyasmitől is változhatnak, amihez a vállalatnak semmi köze, csak a csoportátlag módosul, például a peer groupba újonnan belekerült cégek vagy újraminősítések miatt.

Egy egész portfólió szintjén ennek a megközelítésnek semmi értelme nem lenne, ugyanis előfordulhatna, hogy egy csupán a relatív pontszámuk alapján megítélt, szénbányászati vállalkozásokból álló portfóliónak jobb lenne az ESG-minősítése, mint egy olyannak, amelyet átlagos pénzügyi vállalkozásokból állítottak össze.

Adatok kontra elemzés

Csakhogy hiába használnának a befektetők kétféle, akár abszolút értéken alkalmazott minősítést, még mindig nem látnák a teljes képet, főleg akkor, ha a minősítések adatalapúak, vagy ha egy képlettel meghatározott, kvalitatív kiegészítő szempont (overlay) is kapcsolódik hozzájuk. A teljes kép megértéséhez mélyebb, vállalatspecifikus elemzésre van szükség.

„Erre nem mindig van lehetőségük az ESG-elemzőknek, akik csak annyit tesznek, hogy lefuttatják a kvantitatív modellt, majd ráeresztik a kiegészítő szempontokat, mert általában nem rendelkeznek elég mélyreható ismeretekkel ahhoz, hogy az ESG-adatokat a vállalat üzleti tevékenységének kontextusában értelmezzék. Erre általában csak azok a felkészült, alulról építkező, fundamentális elemzők képesek, akik tisztában vannak az ESG-értékelések módszertanával, rendszeresen találkoznak a vállalatvezetőkkel, és e találkozók eredményeképpen első kézből származó információkkal rendelkeznek a vállalatok ESG-gyakorlatával és terveivel kapcsolatban” – mondta el Al Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.

Itt van például az emissziókezelés kérdése. Tegyük fel, hogy az All About the Money (AAM) nevű petrolkémiai vállalat karbonintenzitása éves szinten csökken, míg Love the Planet (LP) nevű riválisáé növekedik. A jelenlegi minősítések alapján az AAM valószínűleg kedvezőbb értékelést kapna, ám ezzel elsikkadnának a konkrét, gyakorlati tények.

Ugyanis előfordulhat, hogy az AAM, ahogy a neve is sugallja, egyáltalán nem törődik a környezetvédelemmel, és összesített karbonintenzitása csak azért csökkent, mert a legtöbb szennyezőanyagot a légkörbe bocsátó üzeme az év nagy részében zárva volt. Az LP-nek viszont csak ideiglenesen nőtt a karbonintenzitása, mert az elmúlt évi jövedelem-mixében nagyobb szerep jutott a karbonintenzívebb termékeinek, viszont a cég eközben a gyártósorai emissziós értékeinek javítását célzó fejlesztéseket hajtott végre és negatív emissziós technológiákba ruházott be, vagyis a szénlábnyoma a jövőben a korábbinál jóval kisebb lesz majd. E háttérinformációk hiányában képtelenség lenne a valós helyzetet tükröző minősítést adni e két vállalatnak.

A napjainkban használt, kvantitatív ESG-minősítéseket sajnos gyakran félreértik vagy rosszul alkalmazzák, és előfordulhat, hogy egy és ugyanazt a céget a különböző minősítő rendszerek teljesen másként értékelik. „Ez komoly kihívás elé állítja a befektetőket, akik fel szeretnék mérni a fenntarthatóságot, majd portfóliókat akarnak összeállítani és pontosan látni akarják a befektetésük eredményét. Reméljük, hogy a minősítések idővel egyre szabványosabbak lesznek, és széles körben elterjed a különböző minősítési rendszerek egymással párhuzamos, kiegészítő jellegű felhasználása, bár a kvalitatív információk jelentősége továbbra is meghatározó marad majd. Az ESG-szempontok beépítése a befektetési folyamatba nem cél, hanem egy folyamat – mely annál zökkenőmentesebb és célravezetőbb lesz, minél többen veszik igénybe” - tette hozzá Al-Hilal.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...