Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke.
- Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek mekkora részét adják a helyi adók?
- Ennek a kérdésnek a megválaszolása előtt azt tisztáznám, hogy mit nevezünk helyi rádiónak. Magyarországon jelenleg a földfelszíni terjesztésű adók között egy országos kereskedelmi rádió működik, emellett a közmédiának vannak országos adói. Ha így közelítjük meg a kérdést, akkor mindent, ami ezen kívül esik, helyi rádiónak tekinthetünk. Persze van még egy nagyon fontos feladata, kritériuma a helyi rádióknak: a helyben élők számára készül, azaz regionális információkkal, tartalmakkal látja el a hallgatóit. Véleményem szerint, ha a helyi rádiók hallgatottságáról beszélünk, akkor ezeknek az adóknak a vételkörzeten belüli hallgatottságát tudjuk összevetni a közszolgálati vagy az országos kereskedelmi rádiókéval. Ha összességében nézzük, akkor ezek a rádiók a vételkörzetükön belül fel tudják venni a versenyt az országos adókkal.
- Ezt mennyire tükrözi vissza a rádiós reklámtortán belüli részesedésük?
- Az elmúlt időszakban sok változáson esett át a rádiós piac. A helyi rádiós költések az elmúlt években némiképp csökkentek, az utóbbi időben stagnáltak, pedig a helyi piacban rengeteg a potenciál, vannak olyan rádióhallgatók, akik csak a helyi médiumokon keresztül érhetők el. Ha valaki abban a városban, ahol él, szeretne friss közlekedési híreket, arra a régióra jellemző információkat hallani, azt biztos, hogy elsősorban a helyi médiumokból kaphatja meg.
- A gazdaság felett gyülekező viharfelhők vagy éppen a katás adózás terén bevezetett változtatások mennyire érintik a helyi rádiókat?
- A gazdasági problémák elérhetik a rádiókat, bizonyos szektorokban már érezhető a hatásuk. Azt viszont mindenképpen megemlíteném, hogy a rádiók sok segítséget kaptak a kormánytól és az NMHH-tól az elmúlt évek negatív hatásainak enyhítésére. Persze ez nem pótolja a kieső kereskedelmi bevételeinket, épp ezért fogott össze a teljes rádiós piac, hogy megtalálja az utat az új partnerek irányába. A helyi rádiók között több tagunkat érinti a katás adózási forma megváltoztatása. Jelen pillanatban még mindenki próbálja felmérni a lehetőségeket. Az egyik ilyen véleményem szerint az ekhós adózás. A legfrissebb hírek szerint az új ekhós szabályok bizonyos esetekben a katánál is kedvezőbbek lehetnek.
- Nyár elején a Raméval közösen egy rádiós kampányt is indítottatok. Mit érdemes erről tudni, hány rádió csatlakozott és nagyjából mekkora elérésű akcióról van szó?
- Az idén drasztikusan emelkedett a vasúti átjárókban történt balesetek száma, amelyeket a legtöbb esetben a figyelmetlenség okoz. A Helyi Rádiók Országos Egyesülete és a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete koordinálásában a rádiós szakma összefogott, hogy egy közlekedésbiztonsági kampánnyal felhívják a közúti közlekedők és a gyalogosok figyelmét a vasúti átjárókban való körültekintő közlekedésre.