- Hirdetés -

Busásan megtérül a fenntartható terméktervezés

|

- Hirdetés -

Bár még csak a vállalatok 22 százaléka tette a terméktervezési stratégiája kulcsfontosságú elemévé a fenntarthatóságot, annak beemelése egyre sürgetőbbé válik nemcsak a környezettudatosság, de annak egyéb hosszútávú pozitív hatásai miatt is.

A szervezeteknek be kell építeniük a terméktervezési folyamataikba a fenntarthatóságot, ha a nettó zéró kibocsátást el szeretnék érni. Azonban nemcsak ezért, hanem az olyan egyéb, hosszútávú pozitív hatások miatt is sürgető mindezzel foglalkozni, mint a bevételnövelés és a szintén vele járó fokozott vevői elégedettség, továbbá a munkavállalói elkötelezettség – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb tanulmányából.

A fenntartható terméktervezéssel csak nyerni lehet

Bár jelenleg a vállalatok csekély százaléka foglalkozik stratégiai szinten a fenntartható terméktervezéssel, mindazok, akik működésük sarkpontjává tették azt csakis pozitív hatásokról számolnak be. A szervezetek 67%-a tapasztalta a szén-dioxid kibocsátás csökkenését a fenntartható terméktervezési stratégiák megvalósításának köszönhetően, míg 73%-uk tapasztalt bevétel-növekedést. Éppen ezért már nem kérdés, hogy a fenntarthatóságot a terméktervező csapatok alapvető stratégiai prioritásává kell tenni.

A netto zéró kibocsátás a terméktervezéssel kezdődik

A termékek környezeti hatásának mintegy 80%-a a tervezési szakaszban hozott döntéseknek tulajdonítható. A fenntartható terméktervezés egy olyan kulcsfontosságú eszköz, amely segíthet a társaságoknak elérni a zéró nettó kibocsátást. A termék kibocsátásai a társaságok teljes kibocsátásának jelentős részét tehetik ki, ezért a fenntartható tervezési stratégiák létfontosságúak ezek mérsékléséhez. Ennek ellenére eddig csak a társaságok 22%-a tette a fenntarthatóságot a terméktervezés elsődleges elemévé, míg mindössze negyede folytat rendszeres környezeti (26%) és társadalmi (25%) hatásvizsgálatot új termék piacra dobásakor.

„A szén-dioxid kibocsátás csökkentésére irányuló célkitűzések és az átfogó fenntartható fejlődési célok eléréséhez a társaságoknak túl kell lépniük a különálló tervezési problémákon és a rendszert egészében kell nézni a terméktervezés korai szakaszaitól az anyagok kiválasztásán át az életciklus végi kezelésig. Ez egy sor különböző megközelítést igényel a teljes termék-életciklus során, ideértve a rendszerszintű gondolkodást, a körkörös tervezési gondolkodást és a regeneratív megközelítéseket” - mondja Roshan Gya, az Intelligens Ipar globális vezetője a Capgemininél.

A szabályozási nyomás az egyik legfőbb motiváció

A kutatás szerint a jelenleg is fenntartható tervezési gyakorlatokat alkalmazó vagy a jövőben ezt tervező társaságok 61%-ának legfőbb motivációja a szabályozók nyomása. A jövőben szigorodó szabályozással a fenntartható tervezést még meg nem valósító vállalatoknak újra át kell gondolniuk stratégiájukat annak érdekében, hogy megvédjék magukat attól a kockázattól, hogy esetlegesen nem felelnek meg a majdani szabályozásnak.

Tévhit, hogy a fenntartható tervezés többletköltséggel jár

A fenntartható tervezést gyakran túl drágának tartják és ez a felfogás a megvalósítás egyik fő akadálya. A kutatás eredményei azonban mást mutatnak: az összes ágazatban a legalább egy fenntartható tervezési stratégiát megvalósító vállalatok 23%-a tapasztalta a költségek csökkenését, míg a társaságok 37%-a állítja, hogy a költségek változatlanok maradtak.

Hosszútávon csak előnyökkel jár a tudatos terméktervezés

A kutatás készítői szerint a társaságoknak a fenntartható terméktervezésbe való befektetést egy hosszú-távú hatást szem előtt tartó lencsén keresztül kell szemlélniük. Ugyanis azok a vállalatok, amelyek már fenntartható módon tervezik meg termékeiket a bevételek növekedését (73%), magasabb ügyfél-elégedettséget (70%), jobb munkavállalói elkötelezettséget (79%) és a szén-dioxid kibocsátás csökkenését (67%) tapasztalták.

Az egyéb hasznok közé tartozik a megnövekedett gyártási hatékonyság, például az energia- és vízfogyasztás és az összeszerelési idő csökkentése; továbbá az alacsonyabb szállítási költségek az optimalizált termék- és csomagolás tervezésnek köszönhetően.

A Capgemini Kutatóintézet következtetése szerint a haszon learatásához a vállalatoknak a fenntarthatóságot alapvető tervezési prioritássá kell tenniük és a hangsúlyt a rendszer változására kell helyezniük. Nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a - termék életciklusán keresztül - a környezeti és társadalmi hatások mérésére, együtt kell működniük az értéklánc érdekeltjeivel, hogy közösen hozzák meg a fenntartható tervezési döntéseket. Továbbá biztosítani kell, hogy a termékek valóban fenntarthatóak legyenek a teljes életciklusuk során. Ehhez nagy segítséget jelenthet a technológia, amelynek hatékonyabb és szélesebb körben történő felhasználása hozzájárulhat a fenntartható terméktervezési kezdeményezések támogatásához.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...

Jótékony akcióban a Sláger FM és a Sláger TV

December 13-án az Ökumenikus Segélyszervezettel karöltve Luca-napi Adománygyűjtést szervez a két csatorna azonos időben, élő adásban. Egymásnak adják majd a kilincset hazánk előadói és a 95.8 Sláger FM, valamint a Sláger TV műsorvezetői a december 13-ai...

Hatalmas problémát okoz az árfolyamingadozás

Árfolyamingadozás, szakemberhiány, költségnövekedés, infláció és anyaghiány – mindezek a tényezők együttesen a kkv-k 53 százaléka szerint jobban sújtják a hazai vállalkozások működését, mint a koronavírus járvány – derül ki a K&H kkv-k körében végzett...

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék...

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...
Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Már novemberben is megdobta a VB a sportoldalak látogatottságát

Bár a katari foci VB csak november 20-án rajtolt el, a hazai sportoldalak múlt havi látogatottsági számain már éreztette hatását – derül ki a DKT novemberre vonatkozó elemzéséből. A napi átlagos egyedi látogatószám alapján...

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....