- Hirdetés -

Borúsnak látják a jövőt a vendéglátók

|

Miközben a túlélésre készülnek, a jövővel törődnek a hazai szálloda és vendéglátóipar szakemberei. A közeli jövőt borúsnak látja a szakma: a munkaerő hiánya, a csökkenő kereslet, a növekvő energiaárak egyszerre nehezítik a szereplők életét – derült ki a nyolcadik Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozón (SzÉSzT). Ugyanakkor a szakma a jövőbe tekint és olyan megoldásokat keres, amelyek nem csak a hatékonyságot szolgálják és emelik a minőséget, de mindezek mellett a fenntarthatóság és a környezetvédelem egyre fontosabb követelményeinek is megfelelnek.

A budapesti turisztikai iparnak komoly esélye van a következő, kihívásokkal teli év túlélésére, hiszen a magyar fővárost a rendkívül kedvező ár-érték aránya a külföldi látogatók számára vonzó úti céllá teszi a szabadon elkölthető jövedelmek csökkenése idején – mondta Baldauf Csaba a Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozón (SzÉSzT). A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elnöke hozzátette: a vidéki hotelek esetében a magyar vásárlóerő csökkenésének mértéke a kérdés, hiszen nem tudjuk, mi történik az itteni forgalom 70-80 százalékát adó belföldi kereslettel, ha a magasabb rezsiszámlák október-novemberben megérkeznek.

A nyolcadik alkalommal Budapesten, a HORECA-piac jelentős tapasztalattal bíró és magas minőséget képviselő hazai vállalkozásainak összefogásával megrendezett szakmai rendezvényen a szálloda és vendéglátó-ipar képviselői a jelen problémáinak és a jövő kihívásainak megoldási lehetőségeit vették számba. Ahogyan Baldauf Csaba megfogalmazta: ma minden a munkaerőhiányról, az alacsonyabb működési költségről, fenntarthatóságról, a lokális ajánlatokról szól. Mint elmondta: a kormányzattal tárgyalásokat folytatnak a szektor támogatásáról. A turisztikai fejlesztési hozzájárulás elengedése sokat segítene a szakmának. A munkaerő-megtartás támogatására is van nyitottság, ám a drasztikusan megugró energiaköltségek kompenzálására kevesebb az esély, a termelővállalatok, az ipari nagyvállalatok a turisztika előtt vannak a sorban.

Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke előadásában mindezt azzal egészítette ki: egyelőre kevés információ áll rendelkezésre a kormányzati szándékokról. A vendéglátásnak a keresleti problémákon túl még ráadásul egy adminisztratív kötelezettséget is meg kellene oldania, a júniusban bevezetni tervezett, ám januárra már elhalasztott új adatközlési rendszer, a szálláshely-szolgáltatóknál már működő NTAK bevezetése az éttermekben nem látszik kiforrottnak. Elmondása szerint az új rendszerről egyelőre csak megkezdődtek az egyeztetések az érintett érdeképviseleti szervezetekkel, miközben annak januártól elvben már működnie kellene. Kovács László úgy véli: a jelenlegi helyzetben a vendéglátósok a túlélésre fordítják minden energiájukat, ezért véleménye szerint érdemes lenne a rendszer indítását tovább halasztani.

A szakmai találkozón az 1991 óta működő, hazai tulajdonú éttermi és konyhai eszközöket, szállodai felszereléseket és professzionális kávéfőzőgépeket forgalmazó Progast egy olyan kezdeményezés bemutatásával lepte meg a közönséget, amely egyszerre jelenthet megoldást az utánpótlás nevelésére és a munkaerő megtartására, motiválására. A „13 Séf” egyesület célja, hogy személyes példával, szakmai továbbképzésekkel és a szakma iránt érdeklődő fiatalok számára rendezett eseményekkel hívja fel a figyelmet a vendéglátóipari szakember utánpótlásképzés fontosságára. Mint Farkas Bálint, a Kolping Hotel konyhafőnök helyettese, az együttműködés ötletgazdája mondja: induláskor csupán az volt a céljuk, hogy ne legyenek egyedül a mindennapi munka során, legyen kihez fordulni tanácsért, ötletért, ha arra volna szükség. A 13 Séf időről időre rendez vacsoraesteket, ahol az egymás versenytársainak számító éttermek, szállodák vezető szakácsai együtt nyújtanak gasztronómiai élményt a vendégeknek különböző helyszíneken. A közös főzés, az együttműködés élménye mellett hangsúlyt fektetnek az emberi és baráti kapcsolatok ápolására, valamint az utánpótlás motiválására, iskolai rendezvényeken való szereplésre, beszállítók segítésére, igények felmérésére, tapasztalatok megosztására.

A konferencián azokról a nem is apró részletkérdésekről is szó esett, amelyek valódi segítséget jelenthetnek a nehéz helyzetek kezelésére. Ilyen lehet például a megfelelő textilek – párnák, paplanok, huzatok és törölközők – kiválasztása, amiről Nagyné Miske Margit, a T-Mix 2003 Kft. textilszakértője tartott előadást. Mint elmondta, az elmúlt egy évben az alapanyagok ára jelentősen emelkedett: a nyers pamut 26, a poliészter szálak 30-35 százalékkal drágultak tavaly szeptember és idén augusztus között, nem beszélve a fuvardíjak emelkedéséről, és az ellátási lánc szakadozásáról, a szállítási nehézségekről. Így még inkább előtérbe kerül a fenntarthatóság kérdése: a hosszabb élettartam elérése létfontosságú, ami nem csak a kezelési utasítások pontos betartására, de garantált mosásszámú, drágább, de tartósabb alapanyagok vásárlására is ösztönözhet. Megoldás lehet az alacsonyabb súlyú minőségi textíliák vásárlása is, vagy a még olcsóbb árfekvésű, de megfelelő minőségű alapanyagok választása.

A fenntarthatóság és a minőség a szállodák minden négyzetcentiméterénél kiemelt jelentőséggel bírnak a jövőben, így – például – a padlók esetében is. Mint Fehérvári Tamás, a Top Trade Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, ma már a vendégek igényei nem csak a nagyobb komfortra, a nem hallható léptekre, az egészséges környezetre, de a fenntarthatóság jegyében készült burkolatokra is kiterjednek. A fenntarthatóság a burkolatok esetében nem csak a hosszú élettartamra, de a használt anyagokra és azok feldolgozási módjára is kiterjed. A Top Trade olyan anyagokat forgalmaz, amelyek például újrahasznosított műanyagból, megújuló energia felhasználásával, vízvisszaforgatással készülnek – így megfelelnek a társadalmi felelősségvállalási elvárásoknak, amelyek egyre fontosabbak a turisztikai iparban is.

Hasonló szempontokat érvényesít a Miele a házon belüli mosodai koncepciójánál, amely egyszerre felel meg a higiéniai követelményeknek, a fenntarthatóságnak, a minőségi, a környezetvédelmi és a profitabilitási követelményeknek. Hajdú Géza, a Miele Professional üzletágvezetője szerint a textíliák szállításának kizárása például eleve környezetbarátabb megoldás, miközben a tökéletesen karbantartott, minőségi ágynemű, törölköző terítő és szalvéta egy szálloda, étterem névjegye is egyben. Emellett Kenyó-Nagy Eszter, értékesítési tanácsadó arra hívta fel a figyelmet, hogy a házon belüli mosodával a textíliák is mindig elérhetőek lesznek, nagyobb a függetlenség és a megoldás növeli a nyereségességet is: a házon belüli mosoda lehetővé teszi a személyzet optimális kihasználtságát és a mosoda költségkímélő kezelését.

Mindezt kiegészíthetik azok a tisztító- és mosószerek, és amelyek egyszerre szolgálják a minőséget és a fenntarthatóságot, a környezet védelmét. Kardos György, az Assist-Trend Kft. márkakereskedelmi üzletágvezetőjének előadásából kiderült: nem csupán a tisztítószereknél, takarítási megoldásoknál, lebomló étel-, italcsomagolási és terítési termékeknél, de a mosodákban alkalmazott szereknél is léteznek környezetbarát megoldások, amelyek kiválasztását már az Európai Uniós Ecolabel tanúsítvány is segíti. Ezek olyan professzionális szerek, amelyek a környezetbarát nyersanyagokat tartalmazó formuláknak köszönhetően fenntarthatóbbá teszik a tisztítási folyamatokat, miközben akár 20 fokos vízben is hatékonyak – így fokozott energiamegtakarítás érhető el a használatukkal. Ezek a megoldások kombinálva egy akár online távolról vezérelt automata mosodai adagolási rendszerrel, pontos tisztítószer-adagolást és így költséghatékonyságot, a semleges környezetbarát szerek használata pedig kisebb öblítővíz fogyasztást tesz szükségessé, hiszen a lúgok kizárása miatt mindössze két öblítés elegendő a megfelelő mosási minőség eléréséhez. Az Ecolabel tanúsítvánnyal rendelkező szerek ezen kívül jobban védik a szöveteket, így hosszabb élettartalmat biztosítanak a textíliáknak, védik a színeket, miközben a PH semlegességük miatt csökkentik a bőrirritáció veszélyét is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...