- Hirdetés -

Így változtak a realityk

|

A VV10 – Egy valóságshow valósága címmel jelent meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatudományi Intézetének új kiadványa. Szadai Károly szerkesztésében készült tanulmánykötet azt elemezte, hogy a valóságshow-k és az azzal rokon hibrid műfajok népszerűség 20 év alatt mennyit változott. Talán nem is olyan meglepő, hogy a legnépszerűbb televíziós műsorok még napjainkban is azok, amelyek a mindennapi élettel, a hétköznapok világával, a „valósággal” foglalkoznak.

A klasszikus hír és infotainment műsorok mellett a délutáni és az esti műsorsávban már szinte megkerülhetetlenné váltak a különböző realityk és doku-realityk vagy az ugyancsak a valóság és a hétköznapi élet világából építkező tehetségkutató műsorok. Az Egy valóságshow valósága című kötet öt különböző nézőpontból vizsgálja a valóságshow-kat, illetve annak magyarországi formátumát. Az aktualitása ma is megvan, hiszen hamarosan indul a ValóVilág 11. évada.

Megjelent a multimediális jelleg

„Sok változást vehetünk észre a kezdetektől. Az egyik legszembetűnőbb, hogy ma már multimediális, multiscreen jellege van a ValóVilágnak. Kezdetben a műsor egy lineáris televíziós adás volt. Ma már az epizódok visszanézhetőek online, készülnek kizárólag webes tartalmak, elsősorban a különböző közösségimédia-felületekre optimalizálva, sőt telefonos applikáció van hozzá, amivel a nézők érdemben is bele tudnak szólni a műsor alakulásába, véleményt nyilváníthatnak róla” – mondta Szadai Károly a kötet szerkesztője.

Az NMHH Médiatanácsának tagja kiemelte, hogy a Médiatanács feladatai közé tartozik, hogy ne csak szabályozói oldalról, hanem médiatudományi szempontból közelítsenek olyan médiatartalmakhoz, melyeket nagy érdeklődés övez, vitákat vált ki.

„A szabályzói, hatósági feladatokon túl szeretnénk a nézőknek segítséget nyújtani a médiatartalmak mélyebb üzeneteinek dekódolásában. Mindannyian tanúi vagyunk annak, ahogy a média világa folyamatosan változik, ezzel nemcsak a hatóságnak, de a nézőknek is érdemes lépést tartani. Egy olyan műsor, ami ismert, nézett és sok vitát váltott ki, alkalmas arra, hogy górcső alá vegyük. Ebben a kötetben főleg az értékviszonyokat tükröző kérdéseket vizsgáltuk, így megnéztük azt is, hogy a műsor milyen mintákat közvetít a kiskorúak, gyermekek számára” – tette hozzá Szadai Károly.

Válaszkeresés fontos társadalmi kérdésekre is

A kötetben szereplő első tanulmány Valóságshow-k a jog tükrében címmel abból a megállapításból indul ki, hogy a reality műsorok magyarországi megjelenése óta eltelt 20 év joggyakorlati tapasztalatai megfelelő alapot szolgáltatnak a műfajra vonatkozó szabályozás, valamint a konkrét műsorok jogi megítélésének áttekintésére. A második írás a Nielsen Közönségmérés adataira támaszkodva, a tanulmány a ValóVilág szériáinak és kísérő műsorainak nézettségi adatait tekinti át 2002 és 2021 között. A harmadik tanulmány Jöttek, láttak… úgy maradtak – A ValóVilág powered by Big Brother 10 című műsorszám és a BeleValóVilág médiaszövegeinek elemzése című írás a VV10 és kísérő műsorának elemzésével foglalkozik. Kitér továbbá a televízió kulturális szerepének értelmezésére, a nézettségi adatok és az etikai problémák ismertetése mellett érinti az elmúlt évtizedek sztárkutatásait is. A gyűjteményben szereplő negyedik tanulmány elsősorban arra kereste a választ, hogy a valóságshow-kkal kapcsolatban milyen pozitív vagy negatív vélemények fogalmazódnak meg a nézők körében. Az ötödik tanulmány célja a férfi és a női szereplők karakterének mélyelemzése, a műsorban látható viselkedésjegyek, viselkedésminták nemek szerinti feltérképezése volt.

A Médiatudományi Könyvtár sorozat eddig megjelent kötetei között találunk olyat, ami a modern szerzői jogról, az építészet, a fotóművészet és az alkalmazott művészetek jogi szabályozásáról vagy éppen a média gazdaságtanáról szólt. A VV10 – Egy valóságshow valósága című kiadvány a Médiatudományi Könyvtár 45. kötete.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...