- Hirdetés -

Így védhetjük személyes adatainkat a neten

|

Rákeresett már valaha Google keresővel saját magára? Talán furcsán hangzik, de az ESET kiberbiztonsági cég szakértői szerint ez remek módja annak, hogy felfedezzük a világhálón rólunk tárolt információk egy aprócska szeletét. És ami a legfontosabb, hogy eldönthetjük, megkérjük-e a Google-t, hogy távolítson el rólunk olyan személyes adatokat, amelyeket nem lehetne nyilvánosan megosztani.

A Google legutóbb 2022 áprilisában módosította irányelveit a személyazonosításra alkalmas adatok eltávolításáról. Ezekbe beletartoznak a kormányzati azonosítószámok, fotók, banki adatok, kapcsolatok, személyes információk vagy például az egészségügyi adatok. Természetesen a Google nem távolítja el a hírekben vagy közhiteles adatbázisokban szereplő személyes adatokat. A frissítés kiegészíti azt a korábban már létező lehetőséget, hogy töröltetni lehessen az olyan tartalmakat, amelyek bármilyen módon kárt okozhatnak, ide tartoznak a nem engedélyezett pornográf tartalmak, a gyermekekről készült képek vagy a szerzői jogsértések. A Google az Európai Unió lakosainak esetében már eleget tett az általános adatvédelmi rendelet 17. cikkelyének, azaz a törléshez való jognak, amely minden uniós vállalatot arra kötelez, hogy kérésre törölje az érintettek személyes adatait.

Hogyan próbálhatjuk meg törölni magunkat az internetről?

Ha valami egyszer felkerül az internetre, nincs biztos módja annak, hogy teljesen eltávolítsuk onnan. Csizmazia-Darab István, az ESET megoldásait forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint azonban van néhány dolog, amit megtehetünk azért, hogy minimalizáljuk a kockázatokat és biztonságosabbá tegyük online jelenlétünket.

Keressünk rá önmagunkra a Google keresőn. Elsőként érdemes szembesülni azzal, hogy az internet mennyit tud rólunk. Keressünk rá a nevükre és nézzük meg az első öt oldal találatait, kombináljuk a névkeresést telefonszámmal vagy lakcímmel, hogy lássuk, milyen adatok bukkannak fel.

Ellenőrizzük az általunk használt szolgáltatások adatvédelmi beállításait. Egyes platformok, mint például a Facebook vagy a Twitter adatvédelmi beállításaiban van olyan lehetőség, amely által elrejthetjük tartalmainkat és kapcsolatainkat, amelyek így nem jelennek meg nyilvánosan a keresőmotorokban.

Vegyük fel a kapcsolatot a weboldalak tulajdonosaival. Amennyiben egy konkrét említést szeretnénk eltávolítani egy weboldalról, kérjük azt egyenesen a felület tulajdonosától. A legtöbb weboldalon a „Kapcsolat” menüpontban megtalálhatóak az elérhetőségek. Ha nem kapnánk kedvező választ, az NMHH (Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság) honlapján is bejelentést tudunk tenni.

Töröljük a felesleges, túlzottan kitárulkozó dolgokat. Sokan túlságosan sok bizalmas személyes információt osztanak meg magukról. Ha aggódunk amiatt, hogy mit tud rólunk a nagyvilág, kezdjük azzal, hogy selejtezünk: töröljük a régi Facebook bejegyzéseket, tweeteket, tinédzser korunkból származó előnytelen képeket és bármilyen más, kellemetlen dolgot. Amennyiben kiemelten fontos a magánéletünk, gondoljunk a barátokra, családtagokra is, és töröljünk minden olyan fotót, amelyen ők is szerepelnek velünk.

Kérhetjük a Google-t és a Binget személyes adataink eltávolítására. Használjuk a Google által rendelkezésre bocsátott új lehetőséget személyes adataink eltávolítására a keresési eredményekből. A Bing egyelőre csak a nem megengedett képek vagy sérült linkek és elavult tartalmak eltávolítását teszi lehetővé. Az EU-n belül kérni tudjuk adataink elrejtését a Google keresésből, a Bing esetében pedig kérvényezhetjük a keresés letiltását a rólunk szóló információk esetében.

Gondoljuk át, érdemes-e megosztanunk valamit. Az eddigi online jelenlét csökkentése után itt az ideje, hogy a jövőre is gondoljunk. Virtuális életünk nem szűnik meg, sokan ragaszkodnak ahhoz, hogy jelen legyenek az Instagramon, a LinkedInen vagy bármely más közösségi médiaplatformon, és ezzel nincs is semmi gond. Ugyanakkor érdemes felülvizsgálnunk az adatvédelmi beállításokat, korlátozni, hogy ki láthatja bejegyzéseinket és kerülni a felesleges, kockázatos tartalmak megosztását.

Használjunk VPN-t. Ez az extra védelmi szolgáltatás (Virtual Private Network) biztosítja, hogy titkosítva legyen a kapcsolatunk, és láthatatlan legyen a tartózkodási helyünk. Emellett segít megakadályozni, hogy hackerek könnyen hozzájussanak személyes adatainkhoz.

Ezek után kijelenthetjük, hogy átvettük az irányítást az adataink felett az interneten?

Az ESET szakértői szerint erre nincs egyszerű válasz, de valószínűleg nem.

Mindez attól is függ, hogy miként használtuk és használjuk az internetet. Ha komolyan aggódunk a magánéletünkért, és csak korlátozottan vagyunk jelen a közösségi médiában, úgy valószínűleg könnyebben törölni tudjuk digitális lábnyomunk jelentős részét.

Amennyiben viszont adataink számos platformon megtalálhatóak, a fenti cél elérése valószínűtlen. Ismerőseink biztosan tettek már közzé közös fotókat rólunk a hírfolyamukban, e-mail címünket és telefonszámunkat pedig számtalanszor használtuk már a különböző weboldalakra és alkalmazásokba való bejelentkezéshez, nem is beszélve az online tevékenységünkre vonatkozó összes adatról, amelyet ezek a szolgáltatások, a hozzájárulásunkkal, egy harmadik félnek adnak el az évek során.

Az ESET szakértői szerint azért még mindig van lehetőségünk arra, hogy legalább részben korlátozzuk, mit találhatnak rólunk az emberek vagy a vállalatok. Ez pedig rendkívül fontos nemcsak a magánéletünk védelme érdekében, hanem azért is, hogy elkerüljük azokat az esetleges károkat, amelyek abból származhatnak, ha nyilvánosságra hozzák vallási, politikai, egészségügyi vagy személyes meggyőződésünket, állapotunkat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...