- Hirdetés -

A kánikulában is sokat tévéztünk

|

A július-szeptemberi időszakban naponta átlagosan 4 óra 31 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: csupán néhány másodperccel kevesebbet, mint egy évvel korábban, ugyanakkor 5 perccel többet 2020-hoz képest – derül ki a Nielsen Közönségmérés friss elemzéséből. A műsorfogyasztásunk felét TV sorozatok, mozifilmek és szórakoztató műsorok nézésére fordítottuk, és továbbra is a szokásosnál nagyobb az érdeklődés a hírműsorok iránt. Naponta átlagosan 140 reklámfilmmel találkoztunk, ami időben 32 percnyi reklám nézést jelentett.

A harmadik negyedévben a 4-17 évesek naponta átlagosan 2 óra 43 percet – mintegy 8 perccel több időt – töltöttek a képernyők előtt, mint tavaly. Ezzel szemben a 18-49 évesek napi átlagos tévénézési ideje 3 óra 24 perc volt, ami 2,5 perccel volt kevesebb, mint tavaly, de 2 perccel több, mint 2020-ban. Az 50 év feletti korosztály 6 óra 16 percet tévézett egy átlagos napon, ez mintegy 3, illetve 2 perccel volt kevesebb, mint tavaly és 2020-ban. Az elért nézők száma – akik egy átlagos napon legalább egy percet tévéztek – a tavalyi 6,03 millióról 5,92 millióra mérséklődött az idei harmadik negyedévben, ugyanakkor, aki a tévénézés mellett döntött, naponta átlagosan 6 óra 42 percet el is töltött a képernyő előtt, ami 2 perccel több mint egy évvel korábban.

Az időeltolásos tévénézésre (Time-shifted Viewing, TSV) alkalmas készülékek, eszközök egyre inkább elterjednek, de továbbra is az a jellemző, hogy a tévéműsorokat a sugárzással egy időben tekintjük meg, míg a rögzített műsorok késleltetett visszanézése, más szóval az időeltolásos tévézés aránya évek óta stabilnak mondható. 2022 harmadik negyedéve során a teljes népesség a napi tévénézéssel töltött idejének 1,9%-át, átlagosan 5 percet fordított időben eltolt televíziós tartalom fogyasztására (sugárzástól számított 7 napon belül). A TSV aránya a 4-17 és a 18-49 éveseknél volt a legmagasabb: az átlagos napi tévénézési idejükhöz 2,3% illetve 2,2%-ot tett hozzá a késleltetett, sugárzással nem egyidejű tévés tartalom fogyasztása, míg az 50 felettieknél ez az arány csupán 1,6% volt.

A Nielsen adatbázisában 2019 áprilisa óta elérhetők a panelháztartásokhoz érkező és ott regisztráltan tévét néző vendégek nézési adatai életkor és nemek szerinti bontásban – kiegészítve ezzel a paneltagokból álló alapcélcsoportok tévénézési adatát. 2022 harmadik negyedévének adatai alapján a vendégek átlagosan közel 2 percet tettek hozzá a napi átlagos tévénézési időhöz, ami megfelel a korábbi negyedévekben mért értékeknek. A 4-17 évesek esetében az átlagnál nagyobb arányú volt a vendégnézés: az ugyanilyen korú vendégek 6 perccel egészítették ki az alapcélcsoport napi átlagos tévénézési idejét, a 18-49 éveseknél 1,5 percet, az 50 felettieknél pedig csupán fél percet tettek hozzá a vendégek a nézési időhöz.

Fokozott érdeklődés a hírműsorok iránt

A tévénézésre szánt időnk 36,1%-át fordítottuk a sokféle nézői igényt kielégítő, és legtöbb csatornát (23 db a sorozat csatornák nélkül, a vizsgált 117 csatornából) magában foglaló „általános szórakoztató” csatorna csoportra, mely naponta átlagosan 4,4 millió nézőt ért el, és egy átlagos néző 3 óra 9 percet töltött el ezeken a csatornákon. A műsoridejük legalább felében különböző sorozatokat kínáló „sorozat csatornák” a tévénézési idő közel 10 százalékát képviselték, és naponta átlagosan 1,9 millió nézőt értek el, akik átlagosan 1 óra 52 percet szántak a nézésükre.

Hasonló arányt képviseltek a filmcsatornák is: a napi tévénézési idő 10,3 százalékát fedték le, naponta átlagosan 2,4 millió nézőhöz jutottak el, és egy néző átlagosan 1 óra 38 percet töltött el velük.

A hírcsatornák esetében továbbra is érezhető a háború, és az ebből adódó fokozottabb érdeklődés a hírműsorok iránt. Együttesen 8,8%-os közönségarányt mondhattak magukénak, ami 1,5 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. Napi átlagos elérésük 2,22 millió fő volt, ami alig magasabb tavalyhoz képest (2,21 millió), ugyanakkor az elért nézők naponta átlagosan 13 perccel több időt - 1 óra 34 percet - szántak a hírcsatornák műsoraira.

A teljes népességen belül a gyerekcsatornák a tévénézési idő 5%-át tették ki az idei harmadik negyedévben, napi elérésük a tavaly mért 1,25 millióról 1,13 millió főre mérséklődött, ugyanakkor az elért nézők naponta átlagosan 1 óra 42 percet fordítottak rájuk, ami 5 perccel több, mint 1 évvel korábban. A 4-17 évesek körében a tévénézési idő harmadát képviselték a gyerekcsatornák, naponta mintegy 380 ezer gyermeket értek el legalább 1 percre, és egy elért gyermek 2 óra 45 percet töltött el a nézésükkel.

A sportcsatornák közönségaránya 4,6% volt 2022 harmadik negyedében (férfiak esetében a tévénézési idő 7,3%-át tette ki), amely 0,8 százalékponttal alacsonyabb tavalyhoz képest. Naponta átlagosan 1,39 millió nézőt értek el, ami 148 ezerrel kevesebb, mint tavaly, és egy elért néző 4 perccel kevesebbet, naponta átlagosan 1 óra 13 percet szánt rájuk.

Az ismeretterjesztő csatornák 6,3%-ot, az életmód csatornák 3,5%-ot, a zenecsatornák pedig 1,1%-ot képviseltek a tévénézési időből, ami mindhárom kategória esetében 2-3 százalékpontos csökkenést jelent 2021. harmadik negyedévéhez képest.

Az „Egyéb” gyűjtőkategória magában foglalja a külföldi csatornák mellett a videójáték (pl. XBOX, Playstation) használatot, a tévékészülékhez csatlakoztatott asztali számítógép, laptop, tablet vagy okostelefon használatot, tévékészülék USB portján keresztül történő tartalomfogyasztást, SmartTV funkciókat, vagy éppen a különböző előfizetéses streaming szolgáltatások igénybevételét is. Ez a kategória a teljes, 4 évnél idősebb, tévés háztartásban élő lakosság tévénézési idejének 14,9%-át képviselte 2022 harmadik három hónapjában, ami 2,1 százalékpontos növekedést jelent 2021-hez képest. Naponta átlagosan 4,56 millió néző töltött el legalább 1 percet az egyéb tartalmak megtekintésével, ez pedig mintegy 52 ezerrel több, mint egy évvel korábban. Egy elért néző átlagosan 1 óra 16 percet fordított az ezen kategóriában foglalt tartalmakra, amely 9 perccel több, mint 2021 második negyedében. Fontos megjegyeznünk, hogy ezek az értékek, arányok az egyes korosztályok, illetve nemek tekintetében jelentős mértékben is eltérhetnek, eltolódhatnak. Érdemes megemlíteni, hogy a 18 év alattiak esetében az Egyéb kategória tévénézési időből való részesedése a tavaly mért 31,2%-ról idén elérte a 38,1%-ot, tehát a gyerekek már több időt fordítottak az egyéb tartalmakra, mint a gyerekcsatornákra 2022 harmadik negyedévében.

Filmek és szórakoztató műsorok

A többségében sorozatokat magában foglaló, „nem zenés fikció” kategóriájába sorolt műsorok a teljes műsorkínálat 29%-át képviselték, míg a műsorfogyasztási időnkből 25,7%-ban részesedtek.

A mozifilmek a műsoridőből 10,3%-ban részesedtek, és a szórakoztató műsorok aránya is közel ugyanennyi (9,9%) volt, ugyanakkor a műsorfogyasztásból a filmek ezúttal is magasabb arányt – 14,2%-ot képviseltek, míg a szórakoztató műsorok 10%-ot mondhattak magukénak.

A „hírek, aktuálpolitika, gazdaság” tematikába tartozó műsoroknál – a hírcsatornákhoz hasonlóan - szintén érezhető volt a háború és az ezzel kapcsolatos gazdasági, politikai események hatása: míg ezek a műsorok a szokásos trendeknek megfelelően viszonylag csekély, 2,9%-ot tettek ki a műsoridőből, addig a műsorfogyasztási időből ennek több mint négyszeresét – 12,2%-ot – szántunk a hírműsorokra, amely közel 2 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban (10,4%). A kissé könnyedebb „információ” kategória a hírekéhez hasonló arányt, 2,4%-ot képviselt a műsoridőből, míg a fogyasztásban ennek dupláját, 4,6%-át képviselte.

A nagyrészt kereskedelmi reklámokat és műsorajánlókat tömörítő „Egyéb” kategória stabilan a műsoridő egynegyedét tette ki, és a műsorfogyasztásunk több mint egyötödét ezen tartalmak megtekintésével töltöttük (21,4%). Ily módon ez a második legtöbbet fogyasztott műsorkategória a TV fikciók/sorozatok után, megelőzve minden más műfajt: mozifilmeket, hírműsorokat, szórakoztató műsorokat, ismeretterjesztőket, stb. A TV fikciók, a filmek, a szórakoztató tartalmak és hírműsorok ezen kategóriával kiegészülve együttesen a műsorfogyasztás 83,5%-át fedték le az idei harmadik negyedévben. A fennmaradó 16,5%-on osztoztak az információs, a sport-, az ismeretterjesztő és a zenei műsorok.

 

A sportműsorok a sugárzási idő 5,3%-át (férfiak esetében 8,3%-át) képviselték: ez 2 százalékponttal alacsonyabb tavalyhoz képest (7%), amikor a Covid miatt elmaradt Olimpiai játékok pótlólagosan megrendezésre kerülhettek.

Az ismeretterjesztő műsorok sugárzási időből való részesedése a szokásos trendekhez illeszkedve 9,7% volt, ami nagyságrendileg megegyezik a TV-ben sugárzott mozifilmek, illetve a szórakoztató műsorok arányával, de a fogyasztási arányuk ennek fele, vagyis 4,6% volt.

32 percnyi reklám naponta

A sugárzott reklámok napi átlagos száma a Covid első hullámát követően, vagyis 2020 harmadik negyedévében lényegesen kevesebb volt a korábbi évekhez képest, de egy évvel később már vissza is tért a korábbi trendekhez, sőt jelentősen meg is haladta a járvány előtti értéket. 2022. július 1 – szeptember 30. között naponta átlagosan 42 414 db reklámfilm került adásba a Nielsen által szpot szinten vizsgált csatornákon, amely mintegy 1 663 db reklámfilmmel kevesebb 2021 ugyanezen időszakához képest, ugyanakkor 5 836 db reklámmal több, mint 2 évvel korábban, a járvány első hullámának lecsengése után.

Egy fő naponta átlagosan 32 percnyi tévéreklámot látott 2022 harmadik negyedévében, ami napi 140 db reklámfilmnek felelt meg. Ez 1 db reklámfilmmel több, időt tekintve pedig 1 perccel kevesebb, mint 2021 azonos időszakában, míg 2020-hoz képest 2 perces növekedést és +18 megtekintett reklámfilmet jelentett.

A reklámfilmek által naponta elért nézők átlagos száma továbbra is csökkenő tendenciát mutat: 2022 harmadik negyedében 5,32 millió nézőt értek el legalább egyszer a 4 évnél idősebb, tévével rendelkező háztartásban élők körében, amely 194 ezerrel kevesebb, mint 2021-ben, és 359 ezerrel kevesebb, mint 2 évvel korábban. A teljes, össz-tévépiaci GRP értéke idén 804 ezer volt, ami 11,5 ezerrel kevesebb, mint tavaly, ugyanakkor 84 ezerrel több, mint 2 évvel korábban, a járványidőszak kezdetén.

A 2022 harmadik negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján a különböző termékosztályok nézettség (GRP) szerinti hirdetési rangsorában a „Fájdalomcsillapító/nyugtató” termékosztálya áll az első helyen, ezt követik az „Élelmiszerkereskedelem” valamint az ”Egyéb gyógyhatású készítmények” termékosztályának televíziós hirdetései.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...