Többet vagy az ideivel azonos összeget költ a hazai (főként nagy)vállalatok többsége CSR-tevékenységre a következő évben a gazdasági válság ellenére is, és szintén a többség úgy gondolja, hogy a társadalmi felelősségvállalás (corporate social responsibility, CSR) szerepe nőni fog a cégek életében a Scale Impact és a Magyar PR Szövetség (MPRSZ) közös kutatása szerint.
Ennek fényében meglepő, hogy a CSR-költés a cégek 60%-a esetében meglehetősen alacsony, 1-15 millió forint közötti, csupán a válaszadók 10%-a adományoz vagy költ társadalmi, fenntarthatósági programokra 100 és 200 millió forintnál többet.
A válaszadók 63%-ának már van vagy most készíti CSR stratégiáját, ám meglepő, hogy a nagyvállalatok 12%-a ennek hiányában jótékonykodik – ez Nyugat-Európában elképzelhetetlen lenne. A cégek alig több mint harmada, 36% méri csak aktivitásainak hatását.
“Mindez arra mutat, hogy van még hová fejlődnie a hazai társadalmi felelősségvállalási kultúrának. A tudatos CSR-tevékenység legfejlettebb formáinak egyike, ha egy vállalat egy vagy több nonprofit szervezettel működik együtt, amely a vállalatnak fontos célokért dolgozik”, mondja Lévai Gábor, a Scale Impact társalapítója, ügyvezetője. A cégek 81%-a költene nonprofitok fejlesztésére, mégis egyelőre csak 50%-uk dolgozik együtt rendszeresen egy-egy civil szervezettel.
A cégek a legszívesebben társadalmi ügyek képviseletére, helyi közösségi ügyekre, a környezetterhelés csökkentésére, közösségi események és helyi oktatás támogatására, valamint helyi önkormányzat vagy más közintézmény pénzügyi, tárgyi eszköz támogatására költenek. Az ügyek közül fontosnak tartják a társadalmi és gazdasági fejlődést, az oktatást, képzést, a környezet- és állatvédelmet, illetve az egészségügyet és jólétet.
A CSR tevékenység motivációi között az élen szerepel a munkaerő megtartása, vagyis a dolgozók véleménye a vállalat társadalmi erőfeszítéseiről; a márkaérték növelése és az employer branding. Nem érdemes azonban eladásösztönzésre használni ezeket az aktivitásokat – ezzel a kérdőívet kitöltők 90%-a egyetért.
“A társadalmi felelősségvállalás gyakran a cégek kommunikációs csapatához tartozik, ezért tartotta fontosnak a Magyar PR Szövetség a kutatást.”, teszi hozzá Sztaniszláv András, a szervezet elnöke. “A kommunikációs tevékenység akkor éri el célját, ha a szervezet nem csak az aktivitásra, hanem annak tervezésére és mérésére is fordít energiát. Sokat fejlődött a társadalmi felelősségvállalás hitelessége, de az a tény, hogy a szervezeteknek csak kétharmada dolgozik stratégiai mentén és egyharmada méri a tevékenységét, azt jelenti, hogy még jelentős fejlődési lehetőség van ezen a téren.”