- Hirdetés -

Az 5G a leggyorsabban terjedő mobilgeneráció

|

A világ számos részén jellemző gazdasági nehézségek ellenére valószínű, hogy az év végére eléri az egymilliárdot az 5G előfizetések száma a világban, vagyis jóval gyorsabban jut ehhez a mérföldkőhöz, mint a 4G – derül ki az Ericsson Mobility Report új kiadásából. Az elemzése szerint a rögzített vezeték nélküli (FWA) elérések terjedése gyorsabban nő a vártnál.

Az 5G korai felhasználásának egyik motorja az FWA – a vezetékes szélessávú internetkapcsolatok vezeték nélküli alternatívája –, különösen azokban a régiókban, ahol nem vagy korlátozottan állnak rendelkezésre gyors vezetékes szolgáltatások a háztartások és vállalkozások számára. Az előrejelzések szerint 2022 és 2028 között évi 19 százalékkal nő majd és 2028 végére eléri a 300 milliót az ilyen típusú kapcsolódások száma, köszönhetően többek között a technológia gyors terjedésének Indiában és más feltörekvő országokban.

A jelentésben vizsgált bő 100 országban a mobilszolgáltatók háromnegyede kínál FWA szolgáltatást. Közel egyharmaduk biztosítja ezt 5G-n, szemben az egy évvel ezelőtti egyötöddel. Az új FWA bevezetések 40 százaléka feltörekvő piacokon történt az elmúlt évben.

A leggyorsabban növekvő generáció

Az 5G előfizetések száma összességében 110 millióval nőtt 2022 júliusa és szeptembere között, és elérte a 870 milliót. A korábbi előrejelzésekkel összhangban várhatóan az év végére ez a szám eléri az 1 milliárdot – két évvel korábban, mint amennyi időre ugyanehhez a mérföldkőhöz annak idején a 4G technológiának szüksége volt indítása után. Ez azt jelenti, hogy továbbra is az 5G a valaha leggyorsabban terjedő mobilhálózati technológia, köszönhetően annak, hogy a gyártók kínálatában széles körben állnak rendelkezésre 5G képes telefonkészülékek, hogy az árak gyorsabban csökkennek, mint korábban a 4G esetében, illetve Kína korai nagyszabású 5G bevezetéseinek.

 

Észak-Amerikában és Északkelet-Ázsiában továbbra is erőteljes az 5G növekedése, ezekben a régiókban 2022 végére elérheti a 35 százalékot a technológia elterjedtsége. Nyugat-Európában ez a száma csak 11 százalék körül alakul, Kelet- és Közép-Európa lemaradása pedig még nagyobb, itt az idén még néhány százaléknyi marad az 5G penetrációja.

 

Globálisan eddig 230 mobilszolgáltató indította el 5G hálózatát és 700 telefonkészülék került a piacra, amely támogatja az új technológiát. 2028 végére 5 milliárd 5G előfizetés várható, az összes előfizetés 55 százaléka. A technológia a világ lakosságának 85 százaléka számára lesz elérhető, és a mobil adatforgalom 70 százalékát bonyolítja majd le.

Fókuszban az energiatakarékosság

„A mobilszolgáltatók folytatják az 5G hálózatok lendületes kiépítését, és a rögzített vezeték nélküli elérés is egyre gyorsabban terjed – mindeközben a globális mobilhálózati adatforgalom kétévente megduplázódik. Az Ericsson Mobility Report legújabb kiadásából az is kiderül, hogy a negatív környezeti hatások csökkentése érdekében a szolgáltatók törekednek az energiahatékony új generációs rádiós eszközök és hálózati szoftverek mielőbbi telepítésére, a megújuló energiaforrások fokozott használatára és a telephelyi infrastruktúra intelligens működtetésére” – mondta el Fredrik Jejdling, az Ericsson ügyvezető alelnöke és hálózati igazgatója.

A 4G előfizetések száma az előrejelzések szerint 2022 végére eléri az 5,2 milliárdos csúcsot, de ez 2028 végére 3,6 milliárdra csökken, mivel az előfizetők 5G-re váltanak. A becslések szerint 2022 végére a mobil előfizetések száma meghaladja a 8,4 milliárdot; ez a szám 2028-ra várhatóan 9,2 milliárdra nő. A legtöbb előfizetés okostelefonhoz fog kapcsolódni továbbra is. Az idei év végén 6,6 milliárd előfizetés működik, ennek 79 százaléka okostelefonhoz kötődik.

A legutóbbi jelentés a környezeti hatások csökkentésének fontosságára is felhívja a figyelmet. A távközlési szektor kulcsszerepet játszik a globális fenntarthatósági célok elérésében, mind saját kibocsátásának mérséklése, mind más iparágak szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése révén. A környezeti hatások csökkentését az teszi lehetővé, hogy a hálózatok intelligens korszerűsítése révén az energiafelhasználás nem nő az adatforgalommal megegyező ütemben.

Rákaptunk a mobilnetezésre

A teljes mobilhálózati adatforgalom az elmúlt két évben megduplázódott. A mobilhálózati adatforgalom (az FWA nélkül) az előrejelzési időszak alatt mintegy négyszeresére nő, a 2022 végi havi 90 exabájtról (milliárd gigabájtról) 2028-ban havi 325 exabájtra. Ha azonban a virtuális és kiterjesztett valóság (VR és AR) szolgáltatások terjedése a vártnál gyorsabb lesz, az adatforgalom ennél is jobban növekedhet.

Az egy okostelefonra jutó átlagos havi globális felhasználás 2023-ban várhatóan eléri a 19 gigabájtot; ez 2028 végére 46 gigabájtra nő. A videóforgalom 2028-ban várhatóan a globális mobilhálózati forgalom 80 százalékát teszi majd ki, szemben a 2022-es 70 százalékkal.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...