Közel 20 milliárdos nettó árbevétel, győzelem a RECMA-listán, a Top 50 marketinges rangsorban pedig nagy létszámú ügyfélkör, de bármilyen is a piaci helyzet, jól kapják el a hullámokat. A Wavemaker Hungary úttörőnek számít a hazai integrált ügynökségek sorában, legyen szó médiamegoldásokról, kreatív koncepciókról, PR-hez vagy influenszermarketinghez kapcsolódó feladatokról. Az ügynökség kulcsembereit egy közös beszélgetésben kérdeztük a műhelytitkaikról, a kihívásokról, a Cannes Lionsról, motivációról, és ha már itt az év vége, akkor a jövőbeli terveikről is faggattuk a csapatot.
- Mire vagy a legbüszkébb? 2010 óta irányítod a társaságot, ez nem kevés idő.
- Gulyás János (CEO): Közhelynek tűnhet, de amire a legbüszkébb vagyok, az a csapatunk. A szakmai színvonal, amit a kollégák képviselnek, hazai és nemzetközi szinten is kiemelkedő. Az elmúlt évtized jó néhány kihívást állított elénk, különösen az elmúlt két év volt nehéz, ezt mégis összetartva, egymást biztatva hagytuk a hátunk mögött. A csapatmunka és a folyamatos fejlődés iránti törekvés segíti azt, hogy pozitívan és bátran tekintsünk a jövőbe. Akkor is, amikor éppen minden összejön és akkor is, amikor a kapufáról rendre kifelé pattan a labda.
- Évek óta stabilan vezetitek a médiaügynökségek listáját, de az utóbbi években ott vagytok szinte az összes toplistán mint kreatív-, PR vagy influenszerügynökség. Mik vagytok akkor igazából?
- Jedlicska Márton (Head of Creative & Content Services): Sokszor kapjuk, kapom meg ezt a kérdést, és arra, hogy ennyire sokféle területen tudunk olyan munkákat alkotni, amiket díjaznak, különösen büszke vagyok, és ez mindig jó visszaigazolása annak, hogy jó irányba haladunk. Ha skatulyázni kell magunkat valahogy, akkor én a tényleg integráltan gondolkozni tudó ügynökség kifejezést használnám, és ami fontos, ez nem azt jelenti, hogy mindent is csinálunk, sokkal inkább azt, hogy „látunk a pályán”, és a rengeteg különböző kolléga együttes tudásával képesek vagyunk az adott feladatra a legjobb választ adni.
- Integrált ügynökségként működtök, mit jelent ez a gyakorlatban, milyen területek dolgoznak nálatok együtt?
- Várvizi Attila (Business Unit Director): A gyakorlat nagyon egyszerűen hangzik: a média, a kreatív, a kutató és rengeteg speciális területen dolgozó kolléga működik együtt a tervezési és a kivitelezési folyamatok során. Gyakorlatilag egy kreatív- és egy médiaügynökség ül egy irodában, a közös térnek és platformoknak köszönhetően hatékony a kommunikáció, sőt, ha kell, akár pár másodperc alatt ott termünk a másik mellett. A csapatok között egy bajtársiasság is kialakult. Operatív szinten pedig a két csapat összehangolja a médiastratégiát a kreatív koncepcióval, közösen alakítják mindkét terület ötleteit. Ügyfelenként eltérő, hogy hová kerül nagyobb hangsúly. Mindezek mellett úgy gondolom, függetlenül attól, melyik szakterületről jön valaki, egy ilyen szisztémában sokkal szélesebb, izgalmasabb rálátást kap az egész kommunikációs tervezésre, és ennek hosszú távú előnyei vannak mind az adott ember szintjén, mind a közösség működésében. Gyorsabban tudunk reagálni, kevesebb extra kört kell megfutni, vagyis a szükséges egyeztetéseket letudjuk házon belül. Így az ügyfeleknek egyszerűbb a koordináció és a döntéshozás, mivel komplexebben fedjük le a briefet, a problémát.
- Milyen érzés volt nyerni két cannes-i oroszlánt is? Ez tényleg olyan, mint elkapni egy igazán óriási hullámot, amilyet a legnagyobb szörfösök így az év végén Nazaréban?
- Szládovics Orsolya (Creative Director): Hihetetlen volt már a shortlist is, nemhogy az oroszlánok. Sosem felejtem el, amikor megláttuk a nevünket a Daily Lionsben. Azóta is őrzöm azt az újságot! Az utóbbi évek tendenciája, hogy a kelet-európai régióból egyre nehezebb nyerni, ezért talán még fényesebb minden győzelem erről a pici piacról!
- Covid, háború mögöttünk is meg még itt is. Mi jöhet 2023-ban? Hogy terveztek és mit szeretnétek?
- Ádám Vera (Head of Media Stra tegy): Volt már részem recesszióban a Wavemakerrel (akkor még Mediaedge:cia-vel), fájdalmas volt, de erősebben jöttünk ki belőle.
- Erdődi Petra (HR executive): Mentálisan, testileg és lelkileg is megfeszített évek állnak mögöttünk. A mi feladatunk ott lenni a kollégáink számára, biztosítani a közösségünknek a védőhálót, a stabilitást, bármerre is halad a világ. Igyekszünk a jelen kihívásaira válaszokat találni – ősszel például szerveztünk egy belső szakmai napot Gazdálkodjunk okosan címmel, ahol az energetika, a tudatos fogyasztás, a mentális egészség témákban hívtunk szakértőket, hogy segítsenek átgondolni a mindenkit feszítő kérdéseket.
- Kovács Nándor (Head of Digital): A szűkebb esztendő azokat is rákényszeríti a racionalizálásra, akik eddig lezserebben kezelték a hatékonyságot. Még fontosabb lesz a KPI-ok definiálása, a hatékonyságmérés, az elemzés, a modellezés. Egyre többen lesznek – ezt szeretném látni végtelen naivitással –, akik végre elmozdulnak a vegyük meg a legolcsóbbat és/vagy legtrendibbet megközelítéstől a megtérülésfókuszú irányba. A másik álmom, hogy ha már mindenhol fenntarthatóságról szónokolunk a szakmában is, akkor a minőségi szerkesztett tartalom és az oknyomozó újságírás túlélését ne nehezítsük meg az olcsó átkattintások és/vagy a másodpercek tört része alatt átgörgetett, megkérdőjelezhető minőségű és valóságtartalmú tartalmak preferálásával.
- Barankovics-Virág Beáta (Business Unit Director): Eddig is rugalmasak és az eshetőségekre jól felkészültek voltunk. Jövőre ebben is biztosan szintet kell lépnünk. Szcenáriók, opciók, változatok, az azokra való felkészülés és a gyors, rugalmas reakciók még fontosabbak lesznek. És ehhez (is) elengedhetetlen, hogy ahogyan eddig is, figyeljünk és vigyázzunk egymásra.
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.