A Marketing&Media magazin idén is felkérte a szerkesztőbizottsága tagjait, hogy értékeljék a 2022-es évet és fogalmazzák meg, hogy mit várnak 2023-tól, mire számítanak jövőre. Összeállításunk első részéből kiderül, hogy a hazai televíziós piac legnagyobb szereplőinek vezetői mit gondolnak a folytatásról és az is, hogy milyen képességekre lesz szükség a versenyben maradáshoz.
Faludi Péter, Havas Media, ügyvezető igazgató
A 2023-as ugyancsak nehéz év lesz, akkor mutatkozik majd meg igazán az idén elkezdődött globális válság hatása. Jelentős csökkenések várhatók bevétel szempontjából médiatulajdonosi oldalon, egyedül a videós platformok és a tévé esetén számítunk stagnálásra, akár minimális növekedésre. 2024 még nehezebb lehet az elhúzódó hatások miatt, akár sokkal rosszabb forgatókönyveket is el tudok képzelni, mint amit 2023-ban tapasztalunk.
A jövő évet illetően pedig folyamatosan fejlesztéseken dolgozunk; annak ellenére, hogy negatív lecsengése és hozadéka van a válságnak, a fogyasztók, az ő igényeik és médiafogyasztásuk ehhez a változó világhoz alkalmazkodik, mi pedig azokhoz igyekszünk igazodni. Folyamatos képzések, technológiai újítások és átfogó kutatások nélkül ezekre nem lennénk képesek.
Kádár Tamás, Sziget, CEO
Bízunk abban, hogy a pandémia okozta nehézségeket jövőre végleg magunk mögött tudhatjuk, de az inflációs válság valószínűleg súlyos hatással lesz elsősorban a hazai értékesítésre. Ez, együtt a forint további romlásával még nehezebbé teszi a nemzetközi világsztárok felvonultatásának „kitermelhetőségét”, de ezzel együtt bizakodók vagyunk, hogy a nemzetközi versenyben is erősnek számító márkáink (elsősorban a Sziget Fesztivál) jól fognak teljesíteni, és ismét több mint 120 ezer külföldi vendégnek tudunk otthont adni Budapesten. Emellett reméljük, hogy a hazai közönség is elsősorban a piacvezető fesztiválok felé orientálódik majd, hiszen innen garantáltan megkapják a jövőben is azt a minőséget, amit elvárhatnak.
Az idei „biztonsági játék” után ismét a fejlesztéseké, a különleges dekorációké, az egyedi ötleteké lesz a főszerep, szeretnénk visszatérni abba a kerékvágásba, ahol a mi fesztiváljaink diktálják a tempót nemcsak itthon, de az európai fesztiválok versenyében is.
Nagy Bálint, IBS, marketingtanszék-vezető
Újabb meglepetésekkel teli az élet minden területen, azaz a tágabb környezetünket illetően kiszámíthatatlan. A felsőoktatás visszafordíthatatlanul digitalizációs pályára áll, és ez nemcsak az online oktatásban, hanem sok másban nyilvánul meg, például a nyomtatott könyveket felváltja a digitális könyvtár. Mi 2023-tól csak elektronikus tankönyveket használunk.
Vidus Gabriella, RTL, vezérigazgató
2023 Egy új pionír korszak első éve lesz. A streamingszolgáltatásunk elindulásával megjelenő új bevételi láb újfajta operációt is jelent majd a vállalat számára. Már jó ideje dolgozunk azon, hogy felkészítsük a vállalatot erre, egy nagyon komoly transzformációs folyamat végén járunk. Ez a jövő évünket mindenképp megkönnyíti. A 2023-as gazdasági kilátások kapcsán nem vagyok optimista, de borúlátó sem. Az infláció mértéke és a gazdasági környezet volatilitása a rövid távú tervezés és döntéshozatal felé tereli a piaci szereplőket, így minket is. Bízom a kollégáimban, abban a tapasztalatban és tudásban, amit az elmúlt évek kisebb-nagyobb válságai során megszereztünk.
A jövő évben a fókusz minden kétséget kizáróan az SVOD-termék fejlesztésén lesz, programming oldalon pedig megújulás várható. Ezekhez a tervekhez pedig minden eddiginél több adat áll majd rendelkezésünkre azzal, hogy immár D2C-termékünk és -előfizetőink is vannak. Jövőre fontos feladatunk lesz figyelni, hogy ez az új termék milyen információval szolgál a nézőről, és az itt képződő adatokat nemcsak a digitális, de a lineáris termékeinkbe is visszaforgatjuk. Mindezt természetesen azért, hogy a piacvezető szerepünket megerősítsük.
Horváth Magyary Voljć Nóra, K&H Csoport, kommunikációs igazgatóság, ügyvezető igazgató
Mivel az orosz–ukrán konfliktus hatására az energiaválság, valamint a magas infláció továbbra is érinti mind a saját tevékenységünket, mind a vállalati, a kkv- és a magánügyfeleink vagyoni helyzetét, az ezekre való reagálás biztos, hogy 2023-ban is velünk marad.
Digitális személyes pénzügyi asszisztensünk, Kate napról napra a szemünk láttára nő fel. Az ő útját segítjük, annak érdekében, hogy ügyfeleink számára minél hasznosabb javaslatokkal, a kívánságaik minél gyorsabb, kényelmesebb kivitelezésével álljon rendelkezésükre. Innovációs újdonságaink mellett folytatjuk fenntarthatósági termékeink bevezetését, saját tevékenységünkre és a gazdasági szektorokra vonatkozó céljaink megvalósítását, valamint mindezek kommunikációját.
Furák András, Republic Group, portfólióigazgató
A belső szervezeti átalakítások még frissek, a folyamatok optimalizálása és a hatékonyságmaximalizálás az elsődleges jelenleg. A digitális megoldások folyamatosan változnak, frissülnek, és fontosnak tartjuk ezeket lekövetni, a kollégáinkat edukálni. Természetesen szeretnénk új ügyfeleket akvirálni és megtartani a meglévőket.
Vaszily Miklós, TV2 Csoport, igazgatósági elnök
Az objektív gazdasági környezet komoly feladat elé fogja állítani az egész iparágat. A magas infláció, a gyengülő forint, az erős dollár és a visszafogott hirdetői kedv mellett kell kiszolgálni a nézők továbbra is magas minőségi igényeit, ami a fenti körülmények között kihívás lesz.
Az évek óta járt utunkon haladunk tovább. 2022 őszére domináns piacvezetővé vált a TV2 Csoport a hagyományos televíziós piacon, célunk e pozíció megőrzése és az üzleti eredményességünk megtartása a magyar piacon. Továbbra sem tettünk le a regionális építkezésről, amennyiben megfelelő célpont adódik, szívesen folytatnánk a régiós terjeszkedésünket is.
A Marketing&Media magazin szerkesztőbizottságának tagjaival készült miniinterjúk teljes szövege a lap év végi számában olvasható, ami elérhető a Digitalstand.hu-n is, ide kattintva.