- Hirdetés -

Sokat költenek innovációra a családi vállalatok

|

A hazai GDP arányos K+F ráfordítás mértéke 2021-ben új rekordot ért el 1990 óta. Az innovációs fejlesztésekben a vállalati szektornak, azon belül is a családi vállalatoknak kiemelt szerepe van. A K&H kutatásából kiderül, hogy a hazai családi cégek némileg innovatívabbak, mint a vállalati szektor általában. Átlagosan a bevétel 11 százalékát forgatták vissza innovációs fejlesztésekbe az elmúlt 2 évben, elsősorban a hatékonyabb működés érdekében, míg digitális korszerűsítésre ennél alacsonyabb mértékben költöttek.

Magyarország a Szellemi Tulajdon Világszervezete által összeállított Globális Innovációs Index rangsorában a 34., míg az Európai Innovációs Eredménytáblán a 23. helyen állt 2021-ben, így jelenleg a „Feltörekvő innovátor”-ok között szerepel. „A KSH legfrissebb adata szerint a GDP arányos K+F ráfordítás 1,64 százalék volt tavaly, ezzel új rekordot ért el 1990 óta. A kormányzat stratégiai jövőképe, hogy 2030-ra Magyarország bekerüljön Európa TOP 10 innovátor országa közé, ehhez azonban arra van szükség, hogy a K+F ráfordítások aránya a GDP 3 százalékát elérje. A tavalyi évben a vállalkozások használták fel a hazai K+F ráfordítás háromnegyedét, azaz 685 milliárd forintot. A vállalatoknak – a felsőoktatási intézmények és az államháztartás mellett– tehát meghatározó szerepük van a hazai innovációs teljesítményben” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Innováció a hatékonyabb működés érdekében

Jelenleg a családi vállalkozások száma meghaladja a 900 ezret, tehát a hazai vállalkozások kétharmada ilyen jellegű cég. A családi vállalatoknak ezért különösen nagy szerepe lehet az ország innovációs tevékenységének növelésében. A K&H éppen ezért arra volt kíváncsi, hogy mennyire innovatívak a családi cégek, milyen újításokat vezettek be az elmúlt években, illetve kik vesznek részt az innovációs folyamatban.

A családi vállalatok innovációs indexe jelenleg 29, míg a teljes vállalati szegmensben mért K&H innovációs index 28 ponton áll. A családi vállalatok tehát némileg előrébb járnak az innovációs fejlesztésekben, de sok esetben hasonlóan gondolkodnak, mint a vállalati szektor összességében. A kutatásból kiderül, hogy innovációs stratégiával egyelőre kevés családi cég rendelkezik (6%), mégis e vállalatok több mint fele (61%) úgy véli, hogy az átlagosnál innovatívabb. „A családi vállalatok – akár csak a vállalati szektor – jellemzően az elmúlt 2 év bevételének 2-10 százalékát forgatták vissza innovációs tevékenységre, de a cégek negyede több mint 10 százalékát fordította erre. A fejlesztésekben elsősorban a vállalat saját dolgozói vettek részt (78%), de a családi vállalatok kis része technológiai startupokat is bevont a folyamatba (6%). A teljes vállalati szektorban utóbbi egyelőre kevésbé jellemző (4%). Mindezek eredményeként a családi vállalatok közel fele (48%) vezetett be új vagy jelentősen javított terméket, illetve szolgáltatást az elmúlt két évben, míg az összes vállalatot nézve ez az arány kissé alacsonyabb (45%). Az innovációs fejlesztések hátterében függetlenül attól, hogy családi vagy nem családi cégről van szó, főként a vállalat működésének hatékonyabbá tétele, a magasabb termékminőség és a piaci környezetre, a vevők igényeihez való alkalmazkodás áll” – részletezte a családi vállalatok innovációs aktivitását a szakértő.

A digitális fejlesztések is fontosak

Napjainkban az innováció sok esetben összefonódik valamilyen digitális fejlesztéssel, nehéz határvonalat húzni a két terület között. A kutatás rávilágít, hogy a családi cégeknél kismértékben magasabb a digitális megoldások alkalmazása. A teljes vállalati szektorral megegyezően átlagosan a működési költségek 5%-át fordították szoftvervásárlásra, informatikai fejlesztésekre és a folyamatok automatizációjára 2020 óta. A fejlesztések terén azonban némi eltérés mutatkozik: a családi vállalatoknál az elmúlt két évben főként olyan digitális korszerűsítés történt, aminek eredményeképpen a meglévő szoftvereket, alkalmazásokat már hálózatban tudják kezelni a cégek (39%), egyszerűbbé és gyorsabbá vált a feldolgozható adatok rendszerezése, számítása és kiértékelése (22%). A teljes vállalati szektorban is történtek ilyen jellegű fejlesztések, csak kisebb mértékben (33 és 18%). Emellett a dolgozók informatikai tudásának fejlesztésére a családi cégek valamivel több pénzt költöttek, mint a vállalatok általában: előbbinél átlagosan 22 főnek, utóbbinál pedig 20 főnek biztosítottak informatikai továbbképzést 2020 óta.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...