Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A Business Lounge 2022. december 6-i adását itt lehet meghallgatni.
A Tixa létrejöttekor már volt jó néhány online jegyértékesítő iroda a piacon, azonban Varga Balázs úgy látta, hogy ezek a szereplők „nem akarják vagy nem tudják azt a rugalmasságot megadni, amivel egy szervezőt igazán jól ki lehet szolgálni”. A piac az azóta eltelt nyolc évben sokat változott, és úgy gondolja, ebben a kizárólag online értékesítéssel foglalkozó Tixának is nagy szerepe volt. Persze az induláskor több meglepetésbe is belefutottak, például nem gondolta, hogy a könnyen kezelhető felület ellenére a felek e-mailben fogják az esemény részleteit küldözgetni. „Egy fesztiválnál persze szívesen megcsináljuk, de egy olyan szervezőnél, ahol heti nyolc-tíz esemény is van, egy kicsit több munka.”
Évi nagyjából hatezer, igen széles skálán mozgó rendezvényre értékesítenek belépőket, partnereik között megtalálhatóak klubok, menedzsmentek, zenekarok, fesztiválok és érdekes módon mára színházak, gasztroesemények és workshopok is. „Ajánlás alapon növekszünk, az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét”, elmondása szerint ez azért előnyös, mert a Tixa nem az a partner, aki agresszíven próbál piacot szerezni.
Vajon egy jegyértékesítő platform belenyúlhat-e a fogyasztói szokásokba? Varga szerint félig-meddig igen, de „más a rajongói attitűd és más a hagyományosabban vett kultúrafogyasztás”, hiszen „ ha moziba, színházba akarsz menni, azt nézed meg, mikor érsz rá, és naptár alapján válogatsz”. Így az utóbbi időben felmerült, hogy náluk is szükség lenne egy naptárfunkcióra a főoldalon.
A beszélgetésből persze nem hiányzott a válság témája sem, Varga szerint ilyenkor „csökken a kultúrafogyasztás, de ez nem ennyire egyértelmű”. Tapasztalataik szerint a jegyeladási darabszámok csökkennek, de az átlag kosárérték nem, hiszen a szervezők növelik az árakat. A vásárlók is inkább az arénakoncertekre vásárolnak jegyet a kisebb klubesemények helyett, és általánosságban kevesebb élményt vesznek, azokból viszont a drágábbakat választják.
Szóba kerültek még a másodlagos jegyértékesítő felületek (például Ticketswap), a jegyüzérek elleni küzdelem, és az is, hogy eljöhet-e az az idő, amikor már nincs szükség a Tixához hasonló platformokra. Itt hallgatható meg a teljes beszélgetés.