Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi megítéléséről, jövőjéről és egyben innovatív oldalairól is. Németh mellett Lénárt Mária és Pál Kinga, a két Signature 40 díjas SPAR menedzser is kifejtette véleményét a témák kapcsán.
- Mit gondol arról az állításról, hogy a marketing- és egyben a kreatívipar a gazdaság hajtómotorjai?
- Németh Károly: Véleményem szerint ez az állítás egyáltalán nem túlzás. A SPAR oldaláról nézve azt szoktam mondani, hogy a stratégiai területeink együtt alkotnak egy nagy marketing gépezetet és a termék, ár, eladás helye és kommunikáció négyesével igyekszünk kiszolgálni a vásárlói igényeket. Az egész arról szól, hogy mi a vevőkért vagyunk, és nem ők vannak értünk. A mi szakmánk esszenciája, hogy megismerjük a fogyasztói igényeiket, hogy azt, hogy mire vágynak. Ezután juthatunk el a szolgáltatás vagy termékfejlesztésig, amik így valós igényekre épülnek – és ezek legtöbbször innovációk keretében öltenek testet – húzzuk magunkkal a gazdaságot, élénkítjük a fogyasztást, akár trendeket teremtünk. Tehát igen, a marketingre lehet a gazdaság hajtómotorjaként tekinteni
- Hogyan vélekednek arról a tézisről, hogy a marketing szakterületeinek újrapozicionálásra van szükségük – hiszen a korábbi hangsúlyos szerepükből veszíteni látszanak?
- Németh Károly: Azt gondolom, hogy csak azok a dolgok tudnak veszíteni a szerepükből, amiknek az adaptációs készség nem megfelelő. De nem is biztos, hogy újrapozicionáláson van a hangsúly – vagyis én nem feltétlenül ezt tartom a fő kérdésnek itt. A kérdés inkább az, hogy el tudunk-e a szakmán belül szakadni olyan bizonyos sztenderdektől, amik a régmúltból maradtak fenn és amik már nem szolgálják ki a jelen kihívásait. Mi is ezt éltük meg, mint marketingszervezet, a COVID-dal és a jelenlegi gazdasági válsággal együtt. Teljesen újra kellett magunkat strukturálni és a gondolkodásmódot átalakítani. Szerintem erre van szüksége a szakmának – és nekünk is.
- Lénárt Mária: Egy nagyon erős gazdasági kihívással kell most szembenéznünk, amely érint bennünket olyan szempontokból, hogy meg kell vizsgálni a bevételi oldalakat, a költségoldalakat, és hogyha valamit újra lehet gondolni egy marketingeszköz kapcsán, akkor azt meg kell lépni. Lehetséges, hogy ezáltal, bizonyos régi marketingeszközöket újra kell pozicionálni vagy máshova helyezni a marketingen belül, mint korábban voltak.
- Pál Kinga: Igen, a marketingeszközeink közt már most is vannak t olyanok, amelyek hangsúlyosabbak lettek, míg mások vesztettek a jelentőségükből. Nyilván ezeket folyamatosan változtatni kell, pontosan úgy, ahogy a gazdasági helyzet is változik. De azt gondolom, ez természetes dolog.
- Milyen szerepet szánnak vagy éppen milyen szerepe lehet 2023-ban a marketingnek?
- Németh Károly: Izgalmas 2023, illetve úgy még egy-két év elé nézünk jelen pillanatban. Ugye „tankönyv” szerint pont ezekben a helyzetekben nem kellene visszavenni a marketingből, sőt még inkább erre kellene fókuszálni. Viszont az is látszik, hogy annyi hatás gyűrűzik be egyszerre, például ha csak a kiskereskedelemről beszélünk (árstop, euró árfolyam, az ellátási problémák, különadó stb.), sok olyan fellépő faktor van, amik azt vetítik előre, hogy a piaci szereplők szűkülő lehetőségekkel vágnak majd neki a 2023-nak. Mennyire tud majd adaptálódni a gyártóipar? Vagy a kreatívipar, a médiaipar? Mennyire gyorsan tudnak majd szállítani? Vagy éppen költséghatékonyabb megoldásokat kitalálni és elengedni az iparágban megkövült dolgokat. Szerintem ez itt a kulcskérdés.
- Pál Kinga: Nyilván vannak elképzeléseink, hogy mit hoz a 2023-as év, amire készülünk is, de… hát ki tudja milyen meglepetéseket tartogat? Egy biztos, a jelenlegi helyzet a 4-5 évvel ezelőttihez képest több rugalmasságot és gyorsabb reagálást kíván meg tőlünk a tervezési és megvalósítási folyamatokat nézve egyaránt.
Fotón balról jobbra: Pál Kinga, Németh Károly, Lénárt Mária