Próbáltunk utánajárni, hogyan reagáltak az ügynökség régi nagy és új ügyfelei az Initiative Medianál kirobbant költségvetési csalási botrányra, illetve hol tart az ügy, de szinte teljes hírzárlatba ütköztünk a történések kapcsán.
Az mmonline.hu megpróbált utánajárni annak, hogy mi történt az ügy kapcsán. Természetesen feltettünk kérdéseket a nyomozás állásával kapcsolatban a NAV-nak, is az adóhatóság azonban csak annyit közölte, hogy „kérdésével kapcsolatban nincs nyilvánosságra hozható információ”. Vagyis azt sem árulták el, hogy lezárták-e a nyomozást, történt-e vádemelés, vagy még folyamatban van a nyomozás.
Megkerestük kérdéseinkkel az IPG Mediabrands-t is, és bár először úgy tűnt, hogy a hazai vezetés nyitott lenne egy interjúra, végül nem válaszoltak kérdéseinkre a régiós központ döntésére hivatkozva. Többek között azt szerettük volna megtudni, hogy az ügyfelek részéről milyen reakciókat váltott ki az ügy, voltak-e olyanok, akik felmondták a szerződésüket; üzletileg mekkora kárt okozott ez az eset; volt-e belső vizsgálat és milyen eredményt hozott, illetve milyen intézkedéseket tettek, hogy ne kerülhessenek hasonló helyzetbe?
Mint ismert, tavaly május végén robbant a hír, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) munkatársai házkutatást tartottak az egyik legnagyobb hazai ügynökségi csoport, az IPG Mediabrands tagvállalatánál, az Initiative Mediánál. A történésről beszámoló Media1 információi szerint néhány évvel korábbi, de még el nem évült szponzorációs ügyek miatt szálltak ki az adóhatóság nyomozói.
Az Initiative Hungary a történés kapcsán közleményt adott ki, melyben közölték, hogy költségvetési csalás elkövetésének gyanúja miatt nyomoz a NAV. Ebben a tájékoztatóban hangsúlyozták, hogy a cég vezetését is meglepték a történések és kiemelték azt is, hogy mindig a jogszabályok betartása mellett működtek.
A NAV tavaly június 29-én adott ki közleményt, amelyből kiderült, hogy félmilliárdos adócsalás gyanújával nyomoznak egy budapesti reklámügynökségnél. A társaság fiktív cégláncolatok felhasználásával csökkentette fizetendő adóját. A magyarországi stróman cégeken kívül egy szlovák bukó céget is létrehoztak, és a fiktív számlák ellenértékének egy részét ide utalták, majd készpénzben felvették.
A NAV nyomozói és járőrei egyszerre 20 helyszínen kutattak és gyűjtöttek bizonyítékokat az érintett cégeknél. A költségvetésnek okozott kár megtérítésére kintlévőségeket és bankszámlákat zároltak több mint egymilliárd forint értékben. Az akkori tájékoztatás szerint a NAV munkatársai hat gyanúsítottat hallgattak ki költségvetési csalás miatt, ha bűnösségük bebizonyosodik, tettükért akár tíz év szabadságvesztést is kaphatnak.
Személyi változások
Az IPG Mediabrands az év elején jelentős személyi változásokat jelentett be, többek között távozott a cég vezetője, Záprel Zsolt, akit a Media1 beszámolója alapján gyanúsítottként hallgattak ki. Helyére egy régi motoros, Nink László érkezett, aki több mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik a kommunikációs területen. A cégcsoport tárgyalásokért, és az ügyfelek versenyképes kondícióért felelős részlegében – a MAGNA-ban - eltöltött közel 13 év alatt széleskörű tapasztalatra és szaktudásra tett szert. A MAGNA ügyvezető igazgatójaként a tagügynökségek összes magyarországi médiavásárlási tevékenységért felelt, a Mediabrands Magyarország menedzsmentjének 2015 óta tagja.
A személyi változásokról közleményt adott ki az IPG Mediabrands, azonban ebben nem említették sem az Initiative Media, sem a Záprel Zsolt elleni vizsgálatot. A társaság tájékoztatása szerint azért módosították a menedzsment struktúrát, hogy támogassák a további növekedést.
A változások részeként a MAGNA ügyvezetői pozíciójában Nink Lászlót Tallósy Imre, a MAGNA korábbi kereskedelmi igazgatója követi. Spielmann Katalin a Mediabrands újonnan létrehozott operatív igazgatói (COO) posztját vette át. Ez az új szerepkör egyesíti az Initiative COO (Spielmann Katalin korábbi szerepköre) és a UM COO-jának feladatait. Ez utóbbi pozíciót eddig Csizmadia Diána töltötte be. A struktúraváltással összefüggésben a UM operatív igazgatói pozíciója megszűnik és Csizmadia Diána távozik a vállalattól.
Erős Attila, a Reprise digitális igazgatója (CDO) szintén távozik a cégtől. A CDO pozíciót nem töltik be.