- Hirdetés -

Az online vásárlásokon is nyomot hagyott a spórolás

|

Az infláció, a megélhetési költségek emelkedése miatti anyagi bizonytalanság, valamint a covid után megtorpanó digitális lendület hatására a belföldi online kereskedelem teljesítménye tavaly reálértékben 6-8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi szinttől. Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál a legkeresettebb 100 termékkategória körében megvizsgálta, hogy 2021-hez képest melyek voltak a legszembetűnőbb változások, milyen irányba terelődtek át a vásárlások az online kiskereskedelem területén.

Az online kereskedelmet érintő legfontosabb hatás kétségtelenül a megélhetési költségek megugrása volt. Különösen az élelmiszerárak, illetve – a rezsicsökkentés részleges feloldását követően – az energiaárak elszabadulása okozta bizonytalanság hatására a lakosság jelentősen átstrukturálta az online költéseit. A rezsiköltségek emelkedésének legnagyobb vesztesei közé sorolhatók például a mobiltelefon, illetve a baba-mama termékeket forgalmazó webáruházak.

Az e-kereskedelemben jelenleg a legkeresettebbek közé tartozó két műszaki eszközkategória közül a mobiltelefonokra 52 százalékkal, míg az okosórákra 48 százalékkal kevesebb keresést regisztrált az Olcsóbbat.hu tavaly, mint 2021-ben. De jelentős volt a visszaesés a tévékészülékek (-40%), a tabletek (-22%), illetve laptopok (-43%) kategóriájában is. A legtöbb háztartási eszköz iránti kereslet is jelentősen visszaesett: mikrohullámú sütőt például 37 százalékkal, tűzhelyet 35 százalékkal, porszívót 28 százalékkal kerestek kevesebben, mint egy évvel korábban.

A korábbi top kategóriákban érzékelhető visszaesés oka az volt, hogy a fókusz más termékkategóriákra helyeződött át, a ,,luxuscikkek” helyett a fogyasztók igyekeztek hatékonyan üzemelő háztartási gépeket vásárolni, mivel ezekkel részben kompenzálni tudják az emelkedő rezsiköltségeket.

Megdráguló energia

A rezsit érintő koranyári döntés számos termékkörben generált komoly konjunktúrát. Sokan kerestek alternatív fűtési megoldásokat, ennek nyomán split klímát 61 százalékkal, hősugárzót 50 százalékkal, kályhákat, kandallókat 83 százalékkal kerestek gyakrabban 2022-ben, mint egy évvel korábban. Szélgenerátorokra 14-szeres, napelemekre közel hatszoros volt az érdeklődés 2021-hez képest, de a láncfűrészek iránt is 173 százalékkal nőtt a kereslet. Sokan cserélték gazdaságosabb fogyasztású, korszerűbb modellre a fagyasztójukat (+317%) is.

Visszaszorultak a karanténtermékek

A lezárásokkal terhelt két év hatalmas lendületet adott az e-kereskedelemnek, amely a 2022-ben bekövetkező válságos időszak nélkül is nehezen tudta volna tartani az előző évek növekedési ütemét.

Az Olcsóbbat.hu számos olyan termék kapcsán tapasztalt jelentős keresleti visszaesést, amelyek a járvány időszakaiban slágerterméknek számítottak. Ilyenek voltak különböző szabadidős és sporteszközök (a futópadok iránt 73%-kal, a kondigépek iránt 79%-kal, a varrógépek iránt 65%-kal zuhant a kereslet), de társasjátékokat is 65 százalékkal, hajvágót pedig 63 százalékkal kerestek kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A karantén feloldása viszont láthatóan jót tett a turizmussal kapcsolatos termékeknek, a kézitáskák és bőröndök iránt például 103 százalékkal, több mint kétszeresére ugrott meg a kereslet.

2023-as kilátások

„A következő hónapokban még jó eséllyel nem, de az év derekától újra az infláció mértéke felett nőhet az e-kereskedelem szegmense. A tavaszi hónapokban továbbra is az árérzékenység, a különböző akciós lehetőségek keresése mozgatja majd a vásárlókat, ami a kosárértéket lefelé nyomja még, ezt követően azonban az infláció csökkenésével és a reálbérek ismételt emelkedésével visszatérhet majd az online kiskereskedelem lendülete” – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...