Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira az utánvétes fizetés? Madar Norbert, a GKID egyik tulajdonosa és vezető tanácsadója az e-kereskedelem bugyraiba vezette be a hallgatókat a Business Lounge március harmadikai adásában, ami itt hallgatható meg.
„Magyarországon minden tizedik forintot online költünk el a kiskereskedelemben” - kezdte Madar, ami azt jelenti, hogy az összes vásárlás 10%-át teszi ki az e-kereskedelem. Ehhez az adathoz fontos tudni, hogy világszinten ez az arány 21% környékén van, az uniós átlag pedig 15%. Szerinte az e-kereskedelem „nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít”, ezzel arra utal, hogy az online vásárlás nem feltétlenül a fizikai boltok „ellensége”. „Nincs olyan, hogy online vásárló – csupán vásárló van és élethelyzetek vannak”, mint például a pandémia idején láthattuk, de az biztos, hogy az online élelmiszerrendelés nem fogja soha felváltani a szemben lévő kisboltba való átszaladást.
„A távolság, a földrajzi korlátok, a jobb ár vagy árérzet is érvek lehetnek az online vásárlás mellett” – mondja Madar. Az itthoni tipikus online vásárló átlagéletkora 47 év, a magyar átlagéletkor ennél kicsit magasabb, tehát „az online vásárlás abszolút nem a fiatalok játéka”. Hozzátette azt is, hogy a 18-25 éves korosztály alulreprezentált a lakossági arányukhoz képest, hiszen még nem áll rendelkezésükre megfelelő mértékű szabadon elkölthető jövedelem.
Madar szerint „a jelenlegi gazdaságilag turbulens időszak az ártudatosságot és megfontoltságot erősíti mindenkiben”. Az internetes vásárlás tökéletesen alkalmas az árak összehasonlítására, így a fentiek továbbra is erős szempontok maradnak. Emellett a rutinos vásárlóknak a kényelem is fontos kritérium illetve, hogy „személyre szabottabb szolgáltatásokat, jobb ügyfélélményt kínál” az adott felület. „A vásárlás egyértelműen el fog tolódni online irányba, de boltokra mindig szükség lesz” – mondja.
Nem mindegy az sem, hogyan kerül hozzánk a csomag. A bolti átvételtől a házhozszállításon keresztül a csomagpontos átvételig át sok mód közül választhat a fogyasztó, de a legnépszerűbb még mindig az, amikor otthonunk kényelmében kapjuk meg a csomagot. Akárhová is érkezzen, még mindig nagy százalékban utánvéttel vásároljuk meg a termékeinket, ez adódhat kulturális gyökerekből, némi bizalmatlanságból és más tényezőkből is.
Melyik generáció hogyan áll a fizikai üzletekben való vásárlás élményéhez, mik a legnépszerűbb online vásárolt termékek, és mi a helyzet a csomagpontokban a céges, valamint a magánküldemények viszonyával? Ezekre a kérdésekre is választ kapunk a teljes adásból, amely itt hallgatható meg.