A védett madarak és a karbonlábnyom csökkentése után most a hazai természetes vizeink tisztaságának fontosságára hívja fel a figyelmet egyedi kampányával a népszerű közösségi autómegosztó szolgáltató.
Földünk ökológiai rendszereit sújtó környezeti problémák előidézésében alapvető szerepe van a fogyasztói társadalom igényeinek, valamint az azt kiszolgáló óriáscégeknek – amire kimondottan jó példa a világméretű műanyag-szennyezés.
Kevesen tudják, de a hazai természetes vizeket szennyező műanyag hulladék jó része nem is a határainkon belülről származik, hanem „importáljuk”, azaz a környező országokból érkezik hozzánk – ráadásul határokon feltartóztathatatlan módon. Ezeknek a hulladékoknak egy része vízben oldott szennyező anyag, más része pedig szabad szemmel jól látható, például PET (polietilén-tereftalát) palack, azaz hétköznapi nevén, „pillepalack” áradataként zúdul ránk, a szennyezés pedig néha olyan súlyos, hogy alig látni a vizet a sok PET palacktól, műanyag zacskótól és más szeméttől. (Érdekesség, hogy egy hazai kísérlet szerint egy jeladóval ellátott PET-palack egy hét alatt akár 300 kilométert is képes megtenni a Tiszán!) Ez a jelenség vízügyi, természet- és környezetvédelmi szakemberek, valamint az érintett régiókban tevékenykedő halászok és horgászok körében közismert, azonban a közvélemény már jóval kevesebbet tud róla.
Pillepalackból hajót
A GreenGo által a Startup Plastic Surgery pitch-en kiválasztott és támogatott projekt, a Tiszai PET Kupa által megálmodott RIVER SAVER résztvevői a hajóépítéshez szükséges folyami hulladékot a folyók árteréből, és a környező településekről gyűjtik össze és egy több napon át tartó építési fázis után, saját terveik alapján készítik el. A folyamat két leglényegesebb kritériuma, hogy a hajótestek úszóképességét teljes egészében pillepalackoknak kell adniuk, illetve, hogy a meghajtás csak és kizárólag megújuló energiával történhet. A RIVER SAVER célja, hogy a folyókat szennyező hulladékot hosszú életciklusú vízi sporteszközök készítésével visszajuttassa a körforgásos gazdaságba, illetve, hogy szemléletformáló programokon keresztül népszerűsítse a folyótisztítás fontosságát, valamint az újrahasznosításban rejlő lehetőségeket.
„Palack hajók” a világban
Az ötlet, miszerint PET palackokból hajót lehet építeni, nem új. Világszerte számos kezdeményezéssel találkozni, amelyek keretében használt PET palackokból vízi járműveket építenek. Magyarországon az első, fotóanyaggal dokumentált pillepalackból készült hajót 2002-ben hívta életre Mezey Tibor és családja. A Palacka nevű vízi jármű a nyékládházi kavicsbánya tavakon indult első útjára. A második hazai gyártású PET hajót Palkó István építette. A Tisza névre keresztelt, napelemekkel és villanymotorral felszerelt vízi jármű 10-15 személyt is elbírt. A Tiszát 2011. júliusában bocsátották vízre Tiszabecsen, és egészen Tiszabercelig hajózott. A hazai PET-hajózás történetének következő állomása a PET Projekt volt, amelyben a Vizek Őre Egyesület Hölgye Attila irányításával olyan pillepalackhajót épített, amely 2013 májusában a Dunán teljesített tekintélyes távot. Nemzetközi szinten az egyik legnagyobb szabású vállalkozás a Plastiki, ami Thor Heyerdahl Kon-Tiki-expedíciójának mintájára bebizonyította, hogy a műanyag palackok állják a tenger ostromát, és akár egy óceánt is át lehet szelni rajtuk. Az Egyesült Államokban újrahasznosított anyagokból épült hajók versenye is létezik. Érdemes megemlíteni, hogy a PET Kupa kezdeményezés 2013-ban 4 PET hajóval indította az I. PET Flottáját - amire Palkó István is elfogadta a meghívást.
"Vállalatunknál nem merül ki a környezettudatos gondolkodás az elektromos flotta működtetésében: a faültetés projektünktől, az irodánk újrahasznosított anyagokból való berendezéséig mindent áthat a környezetvédelem jelentősége. Nem csak jól hangzó reklámüzenetekkel, de valós és hasznos kampányokkal is igyekszünk felhívni a figyelmet a tudatos fogyasztás és ökológiai lábnyom csökkentésének fontosságára, hiszen csak így lehet esélyünk a klímaváltozás lelassítására" – nyilatkozta Ádám Boglárka, a vállalat vezérigazgatója.