- Hirdetés -

Új trend a cégkultúrában: ilyen egy szabadságközpontú vállalat

|

Itthon most még megdöbbentően hangozhat, hogy léteznek olyan munkahelyek, ahol az ember szabadon választhat főnököt sőt, a céges bankkártyát is használhatja. Világszerte azonban egyre népszerűbb a szabad cégkultúra. Talán itthon is trendet teremthet egy magyar cég, ami a munkahelyi szabadságot tűzte zászlajára, és idén másodjára kapta meg a WorldBlu minősítését.

Hogy milyen egy szabad elvekkel működő cég? Természetesen szuper, de mindemellett komoly koncepció van mögötte. Hiszen hogyan is lehetne megváltoztatni egy alapvetően félelem alapú, hagyományos cégfelépítési módszert, ahol a munkatársak és a cégvezetés nap mint nap egymásnak feszül, mint egy komoly és működőképes elgondolással, ami ennek épp az ellenkezőjét, azaz a szabadságot használja, mint motiváló erőt. Márpedig ebből mindenki profitál.

„A szabad cégkultúra nem csupán egy jól hangzó, ám légből kapott dolog, ugyanis konkrét összefüggés van a szabadság és egy cég fejlődése között. Tény, hogy azok a cégek, akik alkalmazzák a Szabadság mint cégkultúra modellt, amit oktatunk, hétszer jobban fejlődtek egy hároméves periódus alatt, mint a hagyományos modell alapján működő vállalatok” - fogalmazta meg a WorldBlu nevű nemzetközi szervezet alapítója és vezérigazgatója, Traci Fenton.

Álomlabdába írják vágyaikat az alkalmazottak, a cég pedig valóra váltja

Traci a Szabadság mint cégkultúra című, már magyarul is megjelent könyvében foglalta össze azokat az alapelveket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a vállalatok végre szakítsanak a félelmen alapuló koncepciójukkal. A könyvben nem csak elméleti tudás, de rengeteg gyakorlat és példa is szerepel azon vállalkozások számára, kik szeretnék magukénak tudni ezt a modellt.

„A Szabadság mint cégkultúra stratégiája három alappilléren nyugszik: a szabadságközpontú gondolkodásmódon, a szabadságközpontú vezetésen és a szabadságközpontú szervezeten. Rengeteg gyakorlatunk van arra, hogy ezt sikeresen elsajátítsák és alkalmazzák a cégvezetők és a munkatársak is. Ilyen például a nyitott könyvként működő menedzsment, amikor a cég dolgozói ismerik a vállalat anyagi helyzetét is és ennek megfelelően tudnak önállóan dönteni mondjuk arról, hogy mennyit költenek a céges bankszámláról.”

Traci szervezete, a WorldBlu világszerte több száz cég stratégiáját ismerte meg, és azon vállalkozások gyakorlatát is megosztotta, amelyek már jó ideje hatékonyan működnek kisebb cégeknél és multiknál is.

„Az egyik WorldBlu által minősített szabad elven működő brit cégnél például működik egy „álomlabda-gép”. Egy régi rágógumi-automatát alakítottak át és a kis műanyag labdákba az alkalmazottak egy cetlit tesznek, amelyre felírják az álmukat. Minden alkalommal, amikor a cég eléri a negyedéves kitűzött célt, kipörgetnek egy ilyen álomlabdát és megvalósítják az abban rejlő álmot. Ez a gyakorlat arról szól, hogy egy vállalati demokráciában mind a kollektív, mind pedig az egyéni célok fontosak: érjük el közösen a célt és valósítsunk meg egy egyéni álmot is, mert mindkettő ugyanolyan fontos. Sok cégnél még mindig a főnök dönti el, ki kap bónuszt, vagy a beosztástól, esetleg a cégnél eltöltött évektől függ, ki kapja. De vajon ez igazságos is? Van egy szabadságközpontú cég, akiknél ez úgy működik, hogy minden negyedév végén kapnak az alkalmazottak egy bizonyos számú pontot, a pontok pedig egy bizonyos összeget érnek. A dolgozók anonim módon adhatnak pontokat olyan arányban a többi alkalmazottnak, ahogy szerintük dolgoztak. A végén pedig mindenki a kapott pontjainak megfelelő összeget kapja bónuszként negyedévente. Ez azért is zseniális, mert az dolgozók pontosan tudják, ki mennyire dolgozott a célok eléréséért.”

Ők az első szabadságközpontú munkahely Magyarországon

Forray Niki cége, a Balloon World Magyarországon az első cég, aki megkapta a WorldBlu minősítését, ráadásul kétszer is: egyszer 2021-ben, másodjára pedig idén. A cégvezető régóta nagy hangsúlyt fektet arra, hogy egy félelmek nélküli, szabadságon és egymás tiszteletén alapuló vállalatot működtessen, ez pedig évek óta sikeresen működik. Igen, itt a céges bankkártyáról is költhetnek szabadon a dolgozók.

„A mi cégünknél működik a céges hitelkártyáról való költés. Amikor egy kiállításra utaznak a munkatársaim, kontroll nélkül költhetnek a kártyáról, ők vehetik meg a repülőjegyet, foglalhatják a szállást, fizethetik a fogyasztásukat. Soha nem fordult még elő, hogy becsaptak volna. Maguktól döntenek úgy, hogy nem élnek ezzel vissza, és az olcsóbb repülőjegyet választják, nem drága étterembe ülnek be, hanem egy kedvezőbb árú pizzériába. Nem ellenőrzöm őket sosem, mert megbízunk egymásban és tudom, hogy nem élnek vissza vele, egyszerűen a józan paraszti ésszel döntenek és ez működik” - magyarázta cégének működési elvét Forray Niki, aki szerint egy vállalkozás akkor működik jól, ha már a kiválasztáskor tudják, kivel szeretnének dolgozni. - „Már a felvételnél kiderül, ki az, akinek ez megfelel és ki az, akinek nem. Hiszek benne, hogy az ilyen, szabadon működő cégek megtalálják azokat az alkalmazottakat, akikkel ez oda-vissza működik.”

Forray Niki szerint nagyon fontos, hogy a bizalom és a kölcsönös tisztelet akkor is jelen legyen, amikor valaki éppen hibát követett el.

„Volt olyan, hogy kaptam egy emailt, aminek az volt a tárgya, hogy ezt most nagyon elszúrtam. Az egyik alkalmazottam őszintén leírta, hogy ő rontott el valamit, ami egyébként egy hétre ellehetetlenítette az online értékesítésünket egész Szlovákiában. De vállalta a felelősséget és nem hezitált hozzám fordulni. Nagyon fontos a visszajelzés, amit nem csak én teszek az alkalmazottak felé, de ők is tehetnek felém, mert a teljesítményértékelési rendszerünk 360 fokos és ők is mérik az én ügyvezetői teljesítményemet. Az elején fájdalmas volt, furcsa érzés, amikor úgy érzed, hogy ítélkeznek vagy kritizálnak, de ebből én is rengeteget tanultam, hiszen figyelembe veszem, hogy mik az igények, mert mindenki egy csapatban játszik.”

Nem csak ideológia, hanem a siker kulcsa

Traci Fenton szerint a szabad cégkultúra nem csak egy ideológia, de egyben a sikeres vállalkozás kulcsa is.

„Egy indiai multi, ami 150 ezer alkalmazottat foglalkoztat egyszer csak azt vette észre, hogy egyre rosszabbul megy a cégnek. Százmillió dollárt kellett spórolniuk, különben el kellett volna küldeniük sok-sok alkalmazottat. Ez a cég úgy döntött, elmondja a dolgozóknak, milyen helyzetbe került a vállalat. Megkérték a dolgozókat, osszák meg az ötleteiket, hogyan lehetne ezt az összeget megspórolni, amire több száz megoldás érkezett. A cégvezetés 76 ötletet alkalmazott, ezzel pedig nem csak száz-, hanem 260 millió dollárt sikerült megtakarítaniuk és egyetlen dolgozót sem kellett elbocsátaniuk.”

Traci azt tanácsolja a szabad cég gondolatával kacérkodó cégvezetőknek, hogy először is tegyék fel maguknak a kérdést, mitől félnek.

„Elsőként kérdezzék meg magukat, hogyan vezetnék a céget, ha nem félnének. Aztán következhet az, hogy irányítsanak szabadsággal, ami túlmutat a félelmen. Ezután gondolkodjanak azon, hogyan tudnának valódi erőt adni a dolgozóknak, és itt most nem arról van szó, hogy hol legyen a céges karácsonyi buli, hanem hogy átlátható legyen a cég a dolgozók számára is. Például hogy megválaszthassák a közvetlen menedzserüket vagy főnöküket, hiszen mindenkinek jó, ha olyan emberek dolgoznak együtt nap mint nap, akik szeretnek is együtt együttműködni. Az is segít, ha rendszert és folyamatosságot adunk a dolgozóknak” - osztotta meg tanácsait Traci.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...